Ställdonet ska öppna (släppa igenom vatten) och cirkpumpen skall snurra när termostaten kallar på värme.

Skruva upp termostaten på 40º den utgång du har strömm på nu skall kopplas till cirk.

Om ställdonet är nc så skall du koppla termostaten på no. När termostaten (temperaturen i rummet) är under inställt börvärde är det kontakt mellan c och nc och då skall ställdonet vara stängt. Överstiger termostaten börvärde växlar kontakten till c och no. Tycker dock att det är en dålig funktion att reglera golvvärme digitalt, det är mycket bättre med pulståg som ger en mer analog signal.

Det här har visserligen blivit mer en VVS-fråga än en EL-fråga. Jag kanske får skapa en ny tråd?

Jag kan inte förstå vitsen med att ha en cirkulationspump och termostat till golvvärmesystemet. Speciellt cirkulationspumpen känns överflödig när värmesystemet redan har en.

Jag vill inte att golvvärmens cirkulationspump ska gå när inte bergvärmen pumpar ut någon värme. Måste jag ha termostaten inställd på en lägre temp än vad värmepumpen är inställd på?

Varför skulle golvet bli 60 grader? radiatorerna blir inte så värst varma vad jag har märkt.

Jag får nog ta och googla runt lite på shuntning och läsa på lite. Eller skapa en ny tråd i vvs-forum
Det känns just nu som att vattenburen golvvärme var en dålig idé. Valde det för jag tänkte att ett eldrivet golvvärmesystem bara skulle bli dyr i drift, men om nu det vattenburna systemet ska ha en cirkulationspump som ska gå i tid och otid (eller kontinuerligt, som ena kopplingsschemat visar) så hade det känts bättre att välja eldrivet. Då blir det ialf varmt när den drar ström.

Hur stor är slingan som ligger i golvet?

Den är inte stor. Golvytan är bara 3m²

Precis vad jag trodde. :(
Jäkla rörfirma som installera en massa onödiga grejer. Trodde de hade lite mer koll.
Jag hade ingen koll alls på vattenburnagolvvärmen, om hur de fungerade och så, när jag sa att jag ville ha det i mitt badrum.
Att anlita folk som fixa mitt badrum var nog det sämsta jag gjort. Ångrar att jag inte gjorde mer själv.

Jag ska ifrågasätta varför de installerat det som de har gjort och varför de inte valde en minikretsventil i stället. Det som jag fått känns helt j**la värdelöst.

Har du ingen plats för Minikretsventilen?

Så här ser det ut i shuntskåpet. Om man plockar ut cirkulationspumpen så borde väl minikretsventilen få platts. eller?
20130519_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Jag har inte kopplat elen än)

En annan sak som jag funderar över, är om det där verkligen är installerat efter branschreglerna för säker vatteninstallation. Skåpet är för utanpåliggande montage men är infälld i väggen och har ingen botten. Det är helt öppet ner i väggen under kopplingarna.
(Badrummet är bakom väggen)

Inte säkert vatten. Du får plats med rätt grejer.

Ser ut som att du har anlitat estländare/ryssar. Kan det stämma?

Redigerat:
Nej. Har anlitat en svensk firma. Det är tre firmor som fixat mitt badrum. Rörfirma, snickarfirma och plattsättarfirma. Snickarfirman är den som jag blivit mest förbannad över. Blev tvungen att såga upp ett hål i väggen från hallen för att rätta till en grej de gjort.
Sen har jobbet tagit mycket längre tid än vad jag trodde det skulle ta.
Jag har ännu inte betalat för jobbet.

Jag kanske slänger ihop en tråd om mitt badrum nån dag.

Jag har nu skickat ett mail till rörfirman och ifrågasatt deras installation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.