Elanslutning med blå och brun tråd kopplad till armatur och grön/gul tråd synlig i takdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, ser detta ok ut? Blå till blå, orange/brun till brun samt grön/gul till jord.

själva armaturen har ingen grön/gul sladd men jag antar att den är jordad då den är nyinköpt.

Behöver grön/gula från tak kopplas in som på bild?

Tacksam för svar,

Anders

Ja, det är rätt kopplat.
Högst troligt så har kopplingsplintens jordanslutning kontakt med armaturen via undersidan, därav ingen utgående jordtråd från plinten.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är rätt kopplat.
Högst troligt så har kopplingsplintens jordanslutning kontakt med armaturen via undersidan, därav ingen utgående jordtråd från plinten.
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är rätt kopplat.
ok tack för hjälpen!

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är rätt kopplat.
Det är farligt ibland att säga att det är rätt kopplat utifrån en bild, färgerna ser rätt ut ja men det betyder inte alltid att det är rätt. Att mäta är det bästa.

G GoGetLost skrev:
Det är farligt ibland att säga att det är rätt kopplat utifrån en bild, färgerna ser rätt ut ja men det betyder inte alltid att det är rätt. Att mäta är det bästa.
G GoGetLost skrev:
Hej, ok jag förstår. Med en spänningsmätare eller hur kolla? Koppla ur lampan och mäta eller mäta när den är ikopplad som på bilden?

Om du är osäker på ledarnas funktion så blir det lite jobbigt. Men om det har suttit en fungerande lampa där nyligen så blir det lättare att göra antaganden. Om inte elinstallationen är tokfel så är det rätt kopplat. Men bara du vet statusen på din elanläggning, om det finns tecken på att okunniga ägare har pillat. Om du har en JFB som skyddar uttaget går det ganska enkelt att mäta upp vad som är vad med tillräcklig säkerhet. GoGetLost kanske kan bistå med en detaljerad procedur.

Om vi sedan tittar på lampan så har plinten förhoppningsvis en koppling mellan PE-plinten och metallchassit. Men det skulle jag vilja se. Har aldrig sett en dylik plint som har en dold förbindelse med underlaget. Det ska dessutom finnas en märkskylt till på lampan som talar om ifall den är dubbelisolerad (dubbla kvadrater) eller skyddsjordad. Plinten antyder att den är skyddsjordad, men det är själva plinten... Annars får du ringa Örsjö och klaga.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du är osäker på ledarnas funktion så blir det lite jobbigt. Men om det har suttit en fungerande lampa där nyligen så blir det lättare att göra antaganden. Om inte elinstallationen är tokfel så är det rätt kopplat. Men bara du vet statusen på din elanläggning, om det finns tecken på att okunniga ägare har pillat. Om du har en JFB som skyddar uttaget går det ganska enkelt att mäta upp vad som är vad med tillräcklig säkerhet. GoGetLost kanske kan bistå med en detaljerad procedur.

Om vi sedan tittar på lampan så har plinten förhoppningsvis en koppling mellan PE-plinten och metallchassit. Men det skulle jag vilja se. Har aldrig sett en dylik plint som har en dold förbindelse med underlaget. Det ska dessutom finnas en märkskylt till på lampan som talar om ifall den är dubbelisolerad (dubbla kvadrater) eller skyddsjordad. Plinten antyder att den är skyddsjordad, men det är själva plinten... Annars får du ringa Örsjö och klaga.
Eluttag monterat på en installationsstege med bruna och blåa kablar kopplade.
Skapa konto
En hand håller en lampa med tekniska specifikationsetiketter på en spole med koppartråd.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Andersfyr skrev:
[bild] [bild]
Helt nybyggt hus och vi har ej satt upp någon lampa ännu

A Andersfyr skrev:
[bild] [bild]
Blir ni något klokare på bilderna? Jag vet inte vad en plint är men ser att det är en liten metallbit undertill på plattan

Ja, där ser man ett jordbleck på undersidan plinten (y)
Och lampan saknar märkning för dubbelisolering och är därmed avsedd att skyddsjordas. (y)

Men elinstallationen i ett helt nybyggt hus skulle inte jag lita på...speciellt inte när dosan saknar lamputtag - så lätt att ett misstag slinker igenom. Är man extra extra försiktig så är alltid en kontroll av PE på sin plats:
- Du behöver en multimeter eller en summer som kan mäta resistans.
- Bryt strömmen med huvudbrytaren.
- Ohmmät mellan PE och N i takdosan. Det ska vara god kontakt.
- Bryt nu även jordfelsbrytaren.
- Ohmmät mellan PE och N i takdosan. Det ska nu inte finnas kontakt.
- Tag en jordad skarvsladd från ett uttag på en annan grupp. Mät mellan PE i takdosan och jordblecket i uttaget på skarvsladden. Det ska vara god kontakt.
- Nu kan du slå på strömmen igen och prova lampan.

• Gilla
datja
  • Laddar…
Ja, där ser man ett jordbleck på undersidan plinten (y)
Och lampan saknar märkning för dubbelisolering och är därmed avsedd att skyddsjordas. (y)

Men elinstallationen i ett helt nybyggt hus skulle inte jag lita på...speciellt inte när dosan saknar lamputtag - så lätt att ett misstag slinker igenom. Är man extra extra försiktig så är alltid en kontroll av PE på sin plats:
- Du behöver en multimeter eller en summer som kan mäta resistans.
- Bryt strömmen med huvudbrytaren.
- Ohmmät mellan PE och N i takdosan. Det ska vara god kontakt.
- Bryt nu även jordfelsbrytaren.
- Ohmmät mellan PE och N i takdosan. Det ska nu inte finnas kontakt.
- Tag en jordad skarvsladd från ett uttag på en annan grupp. Mät mellan PE i takdosan och jordblecket i uttaget på skarvsladden. Det ska vara god kontakt.
- Nu kan du slå på strömmen igen och prova lampan.
Tack, dosan har ett vanligt lamputtag av den nyare sorten/standarden. Valde att köpa denna lampan då den skruvas direkt upp i dosan därav att jag frigjorde sladdarna själv

Som lekman ska man väl kunna lita på elinstallationerna i ett nytt hus?
Tror få personer drar fram mätinstrument och mäter förbindning mellan jord osv vid inkoppling av en ny lampa.
Rätta mig om jag har fel...

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jo, absolut. Det var därför jag skrev extra extra försiktig. När vi nu får veta att det suttit ett DCL-uttag i dessa ledare så kan jag sänka detta till extra extra extra försiktig :)

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Jo, absolut. Det var därför jag skrev extra extra försiktig. När vi nu får veta att det suttit ett DCL-uttag i dessa ledare så kan jag sänka detta till extra extra extra försiktig :)
Ok, ber om ursäkt om jag var otydlig och ej skrev så utförligt summa sumarun, kan jag köra vidare som jag kopplat? Den lyser för fullt så den fungerar men kan det bli knas ändå?

Ja, du ska inte behöva göra några fler kontroller.

• Gilla
Andersfyr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.