Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, ser detta ok ut? Blå till blå, orange/brun till brun samt grön/gul till jord.
själva armaturen har ingen grön/gul sladd men jag antar att den är jordad då den är nyinköpt.
Behöver grön/gula från tak kopplas in som på bild?
Tacksam för svar,
Anders
Demmpa skrev:
ok tack för hjälpen!Demmpa skrev:
Det är farligt ibland att säga att det är rätt kopplat utifrån en bild, färgerna ser rätt ut ja men det betyder inte alltid att det är rätt. Att mäta är det bästa.Demmpa skrev:
G GoGetLost skrev:
Hej, ok jag förstår. Med en spänningsmätare eller hur kolla? Koppla ur lampan och mäta eller mäta när den är ikopplad som på bilden?G GoGetLost skrev:
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om du är osäker på ledarnas funktion så blir det lite jobbigt. Men om det har suttit en fungerande lampa där nyligen så blir det lättare att göra antaganden. Om inte elinstallationen är tokfel så är det rätt kopplat. Men bara du vet statusen på din elanläggning, om det finns tecken på att okunniga ägare har pillat. Om du har en JFB som skyddar uttaget går det ganska enkelt att mäta upp vad som är vad med tillräcklig säkerhet. GoGetLost kanske kan bistå med en detaljerad procedur.
Om vi sedan tittar på lampan så har plinten förhoppningsvis en koppling mellan PE-plinten och metallchassit. Men det skulle jag vilja se. Har aldrig sett en dylik plint som har en dold förbindelse med underlaget. Det ska dessutom finnas en märkskylt till på lampan som talar om ifall den är dubbelisolerad (dubbla kvadrater) eller skyddsjordad. Plinten antyder att den är skyddsjordad, men det är själva plinten... Annars får du ringa Örsjö och klaga.
Om vi sedan tittar på lampan så har plinten förhoppningsvis en koppling mellan PE-plinten och metallchassit. Men det skulle jag vilja se. Har aldrig sett en dylik plint som har en dold förbindelse med underlaget. Det ska dessutom finnas en märkskylt till på lampan som talar om ifall den är dubbelisolerad (dubbla kvadrater) eller skyddsjordad. Plinten antyder att den är skyddsjordad, men det är själva plinten... Annars får du ringa Örsjö och klaga.
Bo.Siltberg skrev:
Om du är osäker på ledarnas funktion så blir det lite jobbigt. Men om det har suttit en fungerande lampa där nyligen så blir det lättare att göra antaganden. Om inte elinstallationen är tokfel så är det rätt kopplat. Men bara du vet statusen på din elanläggning, om det finns tecken på att okunniga ägare har pillat. Om du har en JFB som skyddar uttaget går det ganska enkelt att mäta upp vad som är vad med tillräcklig säkerhet. GoGetLost kanske kan bistå med en detaljerad procedur.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja, där ser man ett jordbleck på undersidan plinten 
Och lampan saknar märkning för dubbelisolering och är därmed avsedd att skyddsjordas.
Men elinstallationen i ett helt nybyggt hus skulle inte jag lita på...speciellt inte när dosan saknar lamputtag - så lätt att ett misstag slinker igenom. Är man extra extra försiktig så är alltid en kontroll av PE på sin plats:
- Du behöver en multimeter eller en summer som kan mäta resistans.
- Bryt strömmen med huvudbrytaren.
- Ohmmät mellan PE och N i takdosan. Det ska vara god kontakt.
- Bryt nu även jordfelsbrytaren.
- Ohmmät mellan PE och N i takdosan. Det ska nu inte finnas kontakt.
- Tag en jordad skarvsladd från ett uttag på en annan grupp. Mät mellan PE i takdosan och jordblecket i uttaget på skarvsladden. Det ska vara god kontakt.
- Nu kan du slå på strömmen igen och prova lampan.
Och lampan saknar märkning för dubbelisolering och är därmed avsedd att skyddsjordas.
Men elinstallationen i ett helt nybyggt hus skulle inte jag lita på...speciellt inte när dosan saknar lamputtag - så lätt att ett misstag slinker igenom. Är man extra extra försiktig så är alltid en kontroll av PE på sin plats:
- Tag en jordad skarvsladd från ett uttag på en annan grupp. Mät mellan PE i takdosan och jordblecket i uttaget på skarvsladden. Det ska vara god kontakt.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack, dosan har ett vanligt lamputtag av den nyare sorten/standarden. Valde att köpa denna lampan då den skruvas direkt upp i dosan därav att jag frigjorde sladdarna självBo.Siltberg skrev:
Ja, där ser man ett jordbleck på undersidan plinten
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jo, absolut. Det var därför jag skrev extra extra försiktig. När vi nu får veta att det suttit ett DCL-uttag i dessa ledare så kan jag sänka detta till extra extra extra försiktig 
Ok, ber om ursäkt om jag var otydlig och ej skrev så utförligt summa sumarun, kan jag köra vidare som jag kopplat? Den lyser för fullt så den fungerar men kan det bli knas ändå?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja, du ska inte behöva göra några fler kontroller.