2 826 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Koppla själv, klämringskopplingar
Jag har ett relativt enkelt jobb som behöver göras, en LVVP ska kopplas på radiatorreturen istället för en slinga i acktanken. Efter att ha jagat rörkrökare i flera veckor skulle en dyka upp igår och fixa det. Hela dagen gick, ingen krökare, svarar inte i telefon, inte hans kollegor heller. Suck. Nu är jag less på hela branschen och tänker koppla själv.
Eftersom jag aldrig har lött kopprör tidigare och inte har tillgång till pressbackar tänkte jag lösa allt med klämringskopplingar. Vad tror forumexpertisen om det? Fördelar/nackdelar mot lött/pressat?
Eftersom jag aldrig har lött kopprör tidigare och inte har tillgång till pressbackar tänkte jag lösa allt med klämringskopplingar. Vad tror forumexpertisen om det? Fördelar/nackdelar mot lött/pressat?
Tycker själv att det är lättare att löda om du jämför lödning och klämring. Har provat alla varianter utom pressbackar. bäst tycker jag som amatör ok Q&E från uponor, efter det hårlödning med en brännare som jag köpte hos swedol, tror det var denna "http://www.swedol.se/rimac-brannarhandtag-mapgas.html". Klämring funkar väl också men är nog ett sistaval lite beroende på var det sitter, svårt att löda nära trä etc..
Klämring ska väl fungera bra där.
Tänk på att köpa bra kopplingar av något känt märke, och följ monteringsanvisningarna slaviskt.
Blanda naturligtvis inte delar av olika märken i samma koppling, glöm inte stödhylsa om det inte är hårda rör.
På sigro.se hittar du många kända märken till helt OK priser.
Löda är inte så svårt, jag mjuklödde en hel del installation själv i tvättstugan, jag har tillgång till en gasolbrännare, men fann att det var enklare och bättre med varmluftspistolen (min är på 2000W).
Jag köpte ett mjuklod, fluss, lite kopparrör och löd-delar för koppar, så var det vara att såga och pussla. Pensla med fluss, skjuta ihop, sen värma och tillföra tenn. Alla kopplingar blev täta direkt.
Tänk på att köpa bra kopplingar av något känt märke, och följ monteringsanvisningarna slaviskt.
Blanda naturligtvis inte delar av olika märken i samma koppling, glöm inte stödhylsa om det inte är hårda rör.
På sigro.se hittar du många kända märken till helt OK priser.
Löda är inte så svårt, jag mjuklödde en hel del installation själv i tvättstugan, jag har tillgång till en gasolbrännare, men fann att det var enklare och bättre med varmluftspistolen (min är på 2000W).
Jag köpte ett mjuklod, fluss, lite kopparrör och löd-delar för koppar, så var det vara att såga och pussla. Pensla med fluss, skjuta ihop, sen värma och tillföra tenn. Alla kopplingar blev täta direkt.
Kör på Vatette så är det en bra början. Tydligare instruktion får du leta efter!
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf
Tack för alla svar! Det blir nog klämringskopplingar, även om det kliar i köptarmen på en presstång 
Är märket som Rinkaby säljer något att ha? (VSH)
Är märket som Rinkaby säljer något att ha? (VSH)
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden