Hej!
Jag ska ersätta en rörelsedetektor och förstår inte riktigt vad jag har. När jag mäter mellan trådarna så är det:
Röd - Svart 180V
Röd - Grå 0V
Svart - Grå 240V
Grå kabel går till lampan och är väl tändtråd tänker jag.
I elskåpet så är det svart kabel in till brytarna.
I den kopplingen jag gjort nu löser säkringen ut.
Huset är byggt slutet 50-talet.
Kan jag koppla på något sätt eller behöver det kollas någon annanstans? Jag tänker att 180V inte känns bra...
Jag ska ersätta en rörelsedetektor och förstår inte riktigt vad jag har. När jag mäter mellan trådarna så är det:
Röd - Svart 180V
Röd - Grå 0V
Svart - Grå 240V
Grå kabel går till lampan och är väl tändtråd tänker jag.
I elskåpet så är det svart kabel in till brytarna.
I den kopplingen jag gjort nu löser säkringen ut.
Huset är byggt slutet 50-talet.
Kan jag koppla på något sätt eller behöver det kollas någon annanstans? Jag tänker att 180V inte känns bra...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Vad visar bilden ??? Är det före eller efter?
Om det är före, kan vi förutsätta att sensorn är rätt kopplad och fungerar (eller har fungerat såsom den är inkopplad på bild)?
Du behöver kontrollera vad samtliga ledare är för något. Det kan du inte göra genom att mäta, utan genom att titta, och därefter eventuellt mäta spänning för att bekräfta vad du ser.
Om det är före, kan vi förutsätta att sensorn är rätt kopplad och fungerar (eller har fungerat såsom den är inkopplad på bild)?
Du behöver kontrollera vad samtliga ledare är för något. Det kan du inte göra genom att mäta, utan genom att titta, och därefter eventuellt mäta spänning för att bekräfta vad du ser.
Det är nuvarande koppling. I tidigare koppling satt grå i L, svart i L med pil neråt och röd satt i N.
Det var en Biltema 46-917 som satt
Det var en Biltema 46-917 som satt
Bästa svaret
Jag orkar inte sitta på telefon och skriva men...varför kopplar du då inte på samma sätt?
L med pil är OUT som borde bli SVART.
Grå är då L
Röd är då N
???
https://www.byggahus.se/forum/threads/roerelsevakt-inkopplingshjaelp.261466/post-2294232
L med pil är OUT som borde bli SVART.
Grå är då L
Röd är då N
???
https://www.byggahus.se/forum/threads/roerelsevakt-inkopplingshjaelp.261466/post-2294232
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Koppla samma rörelsedetektor till både larmsystem och DVR videoövervakningssystem
Villalarm & Hemautomation -
Hur kopplar jag in en rörelsedetektor till 12 volts switch
Belysning -
Paralellkoppla rörelsedetektorer
Belysning -
Parallellkoppla dimmer och rörelsedetektor
El -
Hur koppla lampa som ska kunna tändas både med knapp och rörelsedetektor
El