Hej!

Jag ska ersätta en rörelsedetektor och förstår inte riktigt vad jag har. När jag mäter mellan trådarna så är det:

Röd - Svart 180V
Röd - Grå 0V
Svart - Grå 240V

Grå kabel går till lampan och är väl tändtråd tänker jag.

I elskåpet så är det svart kabel in till brytarna.

I den kopplingen jag gjort nu löser säkringen ut.

Huset är byggt slutet 50-talet.

Kan jag koppla på något sätt eller behöver det kollas någon annanstans? Jag tänker att 180V inte känns bra...

• Öppen elinstallation med osäkrade kablar och kopplingsklämmor. Arbete pågår eller är ofullständigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar, jordfelsbrytare och kablar i ledningskanaler. Märkningar och etiketter synliga. Sicherheitstechnik.
    Skapa konto
Vad visar bilden ??? Är det före eller efter?

Om det är före, kan vi förutsätta att sensorn är rätt kopplad och fungerar (eller har fungerat såsom den är inkopplad på bild)?

Du behöver kontrollera vad samtliga ledare är för något. Det kan du inte göra genom att mäta, utan genom att titta, och därefter eventuellt mäta spänning för att bekräfta vad du ser.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är dina bilder på hur du kopplat nu eller hur det var kopplat innan?
Edit 2a på bollen..

Det är nuvarande koppling. I tidigare koppling satt grå i L, svart i L med pil neråt och röd satt i N.
Det var en Biltema 46-917 som satt

Bästa svaret

• Elektriskt kopplingsschema, sensor och lampa, sida från forumwebbplats på mobiltelefon.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
_KirderF_ och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag orkar inte sitta på telefon och skriva men...varför kopplar du då inte på samma sätt?
L med pil är OUT som borde bli SVART.
Grå är då L
Röd är då N
???

[länk]
Tack!

Svaret på din fråga är att inkompetens är orsaken till att jag inte kopplar rätt...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.