Jag har googlat och läst osv men finns ingen vettig beskrivning på hur jag ska göra?!
Har en trådbunden m. Transformator i proppskåpet. Tidigare ägaren hade en sådan men då ringklockan på utsidan var ful o solblekt så bytte jag till en trådlös. Nu har jag köpt en honeywell. Men blir inte klok!
Varje hål i väggen har 2 kablar. Den som är åt vänster på bilden är kopplad till utsidan när man drar i den rör sig de kablarna. På utsidan 2 kablar likaså. De åt höger går väl ner i transformatorn. Men vilken ska sitta var? Har provat olika men jag är inte den vassaste kniven när det kommer till att tänka i dessa banor. Kan nån hjälpa
Mig?
Har en trådbunden m. Transformator i proppskåpet. Tidigare ägaren hade en sådan men då ringklockan på utsidan var ful o solblekt så bytte jag till en trådlös. Nu har jag köpt en honeywell. Men blir inte klok!
Varje hål i väggen har 2 kablar. Den som är åt vänster på bilden är kopplad till utsidan när man drar i den rör sig de kablarna. På utsidan 2 kablar likaså. De åt höger går väl ner i transformatorn. Men vilken ska sitta var? Har provat olika men jag är inte den vassaste kniven när det kommer till att tänka i dessa banor. Kan nån hjälpa
Mig?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Man ska aldrig "prova" när man kopplar då saker kan gå sönder.
Bilden är tydlig: ena tråden från transformator ut till knappen på utsidan, den andra till T3. Den kvarvarande från knappen in på 0F.
Anslutning 1 kan användas som övergångsplint mellan transformatorns ena kabel och ut till knappen, antagligen därför det finns två olika bilder, men de visar samma kopplingssätt.
Bilden är tydlig: ena tråden från transformator ut till knappen på utsidan, den andra till T3. Den kvarvarande från knappen in på 0F.
Anslutning 1 kan användas som övergångsplint mellan transformatorns ena kabel och ut till knappen, antagligen därför det finns två olika bilder, men de visar samma kopplingssätt.
Gör den? Är jag blind idag?pacman42 skrev:
MultiMan skrev:
Bilden visar är väldigt tydlig: ena tråden från transformator ut till knappen på utsidan, den andra till T3. Den kvarvarande från knappen in på 0F.
Gör den? Är jag blind idag?
Blir en kvar ifrån transformatorn. I knappen på utsidan sitter 2 inkopplade som sig börMultiMan skrev:
Gör den? Är jag blind idag?
"ding-dongen" ringer om spänning läggs på terminal 0F och T3.
Koppla ena ledaren från transformatorn på plint 0F, den andra ledaren på terminal 1.
Koppla den ena ledaren från dörrknappen på T3 och den andra på terminal 1.
Koppla ena ledaren från transformatorn på plint 0F, den andra ledaren på terminal 1.
Koppla den ena ledaren från dörrknappen på T3 och den andra på terminal 1.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Kan inte bli en kvar från transformatorn. Ding-dongen drivs med ström på 0F och 3T. Transformatorns ena kabel går ut till knappen, den andra återkommande till 0F. Sista tåten från transformatorn till 3T, precis som jag skrev. Hur kan det bli någon över då?Kattuna99 skrev:
Det är som MultiMan säger. Här är en enkel bild hur du bör koppla.
Fungerar det inte måste du kontrollera transformatorn. Är den inkopplad till 230V på ingången. Ofta finns en liten glasrörssäkring bakom ett litet skruvlock på transformatorlådan för att skydda mot kortslutning av kablarna.
Fungerar det inte måste du kontrollera transformatorn. Är den inkopplad till 230V på ingången. Ofta finns en liten glasrörssäkring bakom ett litet skruvlock på transformatorlådan för att skydda mot kortslutning av kablarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ah nu trillade poletten ner, tror jag. Ja transformatorn fungerar, plingade till innan när jag satte i proppen igen. Ska koppla förhoppningsvis rätt nu. Återkommer!MultiMan skrev:
Jag verkar ha köpt samma ringklocka (elschemat är samma).
Dock på min gamla så var endast 3 kablar ikopplade. Bifogat bild.
Hur ska dessa kopplas enligt schemat? Jag har provat en massa olika varianter utan att lyckas. Först inkopplingen så ljöd klockan konstant så stängde av strömmen.
Får det inte att funka och blir smått tokig.
Dock på min gamla så var endast 3 kablar ikopplade. Bifogat bild.
Hur ska dessa kopplas enligt schemat? Jag har provat en massa olika varianter utan att lyckas. Först inkopplingen så ljöd klockan konstant så stängde av strömmen.
Får det inte att funka och blir smått tokig.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Man ska inte prova att koppla. Man tittar vad de olika trådarna gör och kopplar sedan efter man räknat ut hur det måste vara för att fungera. Med eller utan att rita schema på ett papper.
Dessutom rätt svårt för oss att veta var de olika trådarna går på din bild. Det måste du kolla själv, och som sagt fundera en stund själv efter det. Det är nyttigt att träna hjärnan.
Dessutom rätt svårt för oss att veta var de olika trådarna går på din bild. Det måste du kolla själv, och som sagt fundera en stund själv efter det. Det är nyttigt att träna hjärnan.