D Daniel 109 skrev:
Men det är definitivt inte en nackdel att returtemperaturen går ner. Om man kopplar som du föreslår måste man ju höja framledningstemperaturen för att få samma framledningstrmperatur till huset.
Mitt förslag var att sätta värmeväxlaren parallellt med befintligt värmesystem. Varför skulle man behöva öka framledningstempen då? Att flödet behöver öka är jag med på.

A Arne999 skrev:
1: Retur 15 DegC framledning 35 => dT på 20 grader och en viss effekt Z till systemet
2. Retur 20 framlöedning 40=> dT på 20 degC och samma effekt Z till systemet.

Det kan väll inte vara samma COP i fall 1 och 2?
Fall 1 ger högre COP.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.