U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Ska bara ta bort det ena kopparröret, koppla på den jag köpte på T-kopplingen. Utvändig gänga mot invändig på den nya och in med pex i den änden?U Utsliten och utdömd skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag tar bort kopparröret och klämringen, sen dra lin och pasta och vrider på den jag köpte?
Är novis på detta då ursäkta dumma frågor hehe
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Det är lugnt, det är alltid första gången för alla nån gång.
Det du tänker kan gå. Men det finns vissa saker att tänka på.
Det är inte säkert att det är rörgänga på T-kopplingen. Det finns fall av både rörgänga och metriska gängor i klämringskopplingar. Vet du ungefär hur gammal t-kopplingen är?
Klämringskopplingar är gjorda för kopparrör och är klenare i godset vilket gör att de inte klarar lin och pasta lika bra.
Det är inte säkert att det är rörgänga på T-kopplingen. Det finns fall av både rörgänga och metriska gängor i klämringskopplingar. Vet du ungefär hur gammal t-kopplingen är?
Klämringskopplingar är gjorda för kopparrör och är klenare i godset vilket gör att de inte klarar lin och pasta lika bra.
Ok, ha egentligen ingen aning men max 6 år skulle jag tro.U Utsliten och utdömd skrev:Det är lugnt, det är alltid första gången för alla nån gång.
Men vad är det jag behöver för att sätta dit en "vinkelhona", helst med ballofix.
Alternativet är ju att behålla t-kopplingen och kapa kopparröret och sedan köra en koppling på röret istället. Men vad skulle jag behöva köpa då?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Jag skulle kapa inkommande röret och sätta en ballofix/kulventil innan t-kopplingen istället för efter. Ifall att du måste ha anslutningen uppåt i bild hade jag lossat t-kopplingen och vänt den så en av anslutningarna pekar uppåt istället. Komplettera med en ny klämring till den t-kopplingen du har. Är den 6 år bör det gå att hitta från samma tillverkare.
Jag hoppas jag inte missuppfattat din koppling nu bara. Det är lite oklart för mig hur det ser ut hus dig med mest närbilder.
Jag hoppas jag inte missuppfattat din koppling nu bara. Det är lite oklart för mig hur det ser ut hus dig med mest närbilder.
Fasen vad smart och vad trög jag är egentligen.U Utsliten och utdömd skrev:Jag skulle kapa inkommande röret och sätta en ballofix/kulventil innan t-kopplingen istället för efter. Ifall att du måste ha anslutningen uppåt i bild hade jag lossat t-kopplingen och vänt den så en av anslutningarna pekar uppåt istället. Komplettera med en ny klämring till den t-kopplingen du har. Är den 6 år bör det gå att hitta från samma tillverkare.
Bara lossa allt och vända på T-kopplingen men ändå blir jag inte riktigt klok på att.....
Om jag nu hittar en lämplig klämring till t-kopplingen så skulle jag kunna sätta PEX-röret direkt in i T-kopplingen? Hur vet jag att T-kopplingen funkar för PEX-rör?
Jag misstänker att t-koppling och andra kopplingar är från biltema.
Redigerat: