Byggahus.se
Hej!
Jag ska koppla in en ny radiator till 12 mm kopparrör. Jag har sedan tidigare fått rör omdraget i rummet men ska koppla in radiatorn själv. Jag har kopplat lite kopparrör till tvättställ mm men jag blir lite osäker vad jag ska ha för koppling till radiatorn.
Gängen på radiatorn är M22 enligt spec.
Är det möjligtvis en sådan här jag behöver?
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...mringskoppling-for-koppel-12-mm-x-m22-2812525
Behövs det nåt mer också?! Eller har man bara en sådan där hylsa/ring som man har när man kopplar ihop tex två kopparrör? (Tex som jag gör när jag kopplar på rören där de nu är pluggade)
Jag bifogar bilder på det hela.
Två metallventiler och kopparledningar, möjligtvis värme- eller vatteninstallation, på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorkoppel med avtagen termostatknopp, PURMO-märke, på en grå matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Är elementet komplett med allt som behövs så använder man bara mutter & kona direkt i som du länkade.
 
Rickard.
L lofe skrev:
Det borde det väl vara?! Det jag köpt separat är en termostat. Det är ett sådant här:
[länk]
Ja den är ”komplett”, dom du länkade eller motsvarande kommer fungera.
 
  • Gilla
lofe
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
M22-mutter med kona eller avstängningsventil,

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

Sen behöver radiatorerna injusteras,
[länk]
Ok. Tack för länkarna!
 
Rickard.
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
[länk]

Det verkar vara denna som purmo förespråkar, jag har ingen aning vad skillnaden är, eventuellt ingenting då pourmo äger alla varumärkerna (svårt att veta riktigt vad man får utifrån bilderna)
Ok. Tack. Sökte på det artikelnumret och hittade en på Ahlsells som finns i stan, där dom skriver att den ersätter ”6609036”. Får nog bli den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.