Har kommit till steget där det snart är dags att koppla in gv slingorna i fördelaren. Är så som jag håller delarna på bild korrekt? Visst ska det inte vara någon lin i gängorna, där finns ju en gummipackning tänker jag...

Någon som sen vet hur man gör inställningar med mätarrören ovanpå? Någon form nivå/flödesbalansering eller? (Högst osäker)

Hand håller kopplingsdetaljer framför rörfördelare märkt "Allrum" och "Sovrum 1" med mätarrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O olofh skrev:
Har kommit till steget där det snart är dags att koppla in gv slingorna i fördelaren. Är så som jag håller delarna på bild korrekt? Visst ska det inte vara någon lin i gängorna, där finns ju en gummipackning tänker jag...

Någon som sen vet hur man gör inställningar med

mätarrören ovanpå? Någon form nivå/flödesbalansering eller? (Högst osäker)

[bild]
Med den brist på kunskap ang. detta, ska Du inte pyssla med sådant. Ring en kunnig rörmokare genqst!

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Med den brist på kunskap ang. detta, ska Du inte pyssla med sådant. Ring en kunnig rörmokare genqst!
hej. Forumet är en plats för konstruktiv dialog så har du inget att tillföra behöver du inte skriva.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Det är rätt så. Se till att röret är rakt kapat och kopplingen helt instucken. Inget lin!
Injustering av flöden görs enligt golvvärmeritningen. Om sådan saknas så behöver man veta slingornas längd och energibehov i respektive rum

• Gilla
olofh
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det är rätt så. Se till att röret är rakt kapat och kopplingen helt instucken. Inget lin!
Injustering av flöden görs enligt golvvärmeritningen. Om sådan saknas så behöver man veta slingornas längd och energibehov i respektive rum
tack. Hittade instruktion på annat håll. Var ganska självförklarande. Är det ngt problem att köra med fullt flöde till en början? Ytmässigt är de två rummen väldigt snarlika (diffar 2m2) men det ena är uppdelat på 2 slingor

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Finns ett par stycken här...

• Gilla
tajjson och 3 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
tack. Hittade instruktion på annat håll. Var ganska självförklarande. Är det ngt problem att köra med fullt flöde till en början? Ytmässigt är de två rummen väldigt snarlika (diffar 2m2) men det ena är uppdelat på 2 slingor
Du behöver spola igenom slingorna en och en för att få ut all luft till att börja med.
Det som kan hända är att det mesta flödet vill gå igenom det kortaste slingan.
Du kan ju köra igång allt, och när det stabiliserat sig efter ett par dagar, så kan du med en bra termometer mäta returtemperaturen på slingorna. Den bör vara ganska lik på alla slingor.
Ta bort eventuella ställdon när du gör detta.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.