Hej alla!
Hittade detta eminenta forum som verkar vara fyllt till bredden med vänliga och kompetenta människor. Kanske någon av er kan förbarma er och hjälpa mig med ett, vad jag tror, tämligen enkelt problem. Saken är vi har en vedpanna från mitten på 80-talet av fabrikat Extuna. Anläggningen består av en vedpanna samt en acctank med elpatron. Vi upplever att värmen inte räcker speciellt länge och vill komplettera med en extra acctank. Jag snubblade över en 500 L tank i fint skick som jag fick för några hundringar. Jag har släpat in den i pannrummet och ställt den på plats, återstår att koppla in den. Kan det vara sdå enkelt att den ska kopplas in på de anslutningar som är försedda med kranar, en på acctacken ovansida och en i botten? Lägger upp lite bilder så får ni lite äverblick om hur det ser ut.

Har en del andra frågor också ang just den här typen av panna. Mest då vad div reglage, givare å lite annat smått å gott men i första hand vill jag ha fart på nya tanken. En tanke slog mig just, måste man ha en till pump till den nya tanken?

20121120_181751.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser acctank/elpatron ut

20121120_181734.jpg
Skapa konto

20121120_181708.jpg
Skapa konto

Rör på väggen. Inkommande vatten samt värme och varmvatten in i huset. Pannrummet är förresten en del av en garagebyggnad.

20121120_181803.jpg
Skapa konto

Rör som kommer ut ur acctank och går sedan via vad jag tror är en pump in i vedpannan.

20121120_181826.jpg
Skapa konto

Uppe på acctack/elpatron

20121120_181840.jpg
Skapa konto

Uppe på vedpannan.

20121120_181850.jpg
Skapa konto

Det vad jag tror är en pump, sitter på vedpannans baksida typ.

• 20121120_181718.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Den enkla och billiga versionen: Ja precis som du säger, anslut den nya tanken till kranarna..

• Gilla
TxF
  • Laddar…
Tack för svaret. Ett par följdfrågor bara: Du skrev "Den enkla och billiga versionen" Hur skulle en bättre och förmodligen mer komplicerad version se ut? Är det då också så att den nedre kranen går till nedre anslutningen på acctacken och den övre till den övre anslutningen?

Ponera att jag nu anslutit tanken enligt ovanstående, behäver det luftas nånting efter att jag vridit på kranarna? Sitter en pluggad anslutning hägst upp på nya acctacken, misstänker att den kan vara avsedd för luftning? Glömde nämna att den nya tanken är en Strämsnäs TS500. Ser ut som på bilden nedan fast jag har nog en äldre modell med 2 tempmätare i toppen, en som visar bottentemp och en som visar topptemp. Under den övre anslutningen sticker det förresten ut en liten rörstump, typ 10mm i diameter. Nån som vet vad det skall vara till?

image1_f89440a7185c506d571aa59a610b8178.jpg

jag skulle kletat dit en laddomat mä :)

Ja den övre kranen till övre anslutningen på framsidan och den nedre kranen till nedre anslutningen, rörstumpen du beskriver är antagligen ett dykrör för att placera en tempgivare om man har någon typ av styrning.
Sen en manuell eller autoavluftare i toppen på tanken.

Den mer avancerade versionen som jag inte tycker du behöver ge dig in på, men iallafal:
Montera en laddomat och dra om laddningsröret så att det trycker ev luftficka någonstans där den kan luftas av.

Jag kommer att koppla in den parallellt med den andra tanken utan laddomat. Kanske att det inte går att få full värme i båda tankarna och att det tar längre tid innan varmvattnet kommer men det lär ju märkas. Det går ju alltid att sätta dit en laddomat i efterhand. Köpte rör och böjar idag så i morron tänkte jag koppla ihop det. På bilderna syns ju ventileena där nya tanken skall kopplas på. Vad jag förstår så skjuter man in röret med en konisk ring påträdd och drar åt. Men ska ringen löda eller kläms det fast?

Mutter på röret först sedan klämring. Montera ihop. Precis som namnet säger så kläms ringen fast på röret när du drar åt. Se bara till att röränden, rakt kapad, slät och fin, bottnar ordentligt i ventilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.