5 286 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Koppla om vattenrör, men med vilka delar? *bilder*
Jag som är så bekymrad för strypningar.
Om man tar en större konsol då, blir det bara knasigt?
Tex Beulco RSK 5207980 med 1" utvändig och 1 1/4" invädig, haha.
Och nu när jag blir serverad fina listor på löpande band så är jag ful och undrar var backventilen är
Om man tar en större konsol då, blir det bara knasigt?
Tex Beulco RSK 5207980 med 1" utvändig och 1 1/4" invädig, haha.
Och nu när jag blir serverad fina listor på löpande band så är jag ful och undrar var backventilen är
Ack vad sur du ska vara nu då! :wow:
Tog en större backventil för att undvika strypning då det är väldigt litet hål i fjäderbelsatade backventiler! Vattenmätarkopplingarna behöver du inte vara orolig för.
32 slang
1873810 - Vatette Plast 32x2,8-3,0
1941103 - Vatette Rak koppling 35xinv G32
1985571 - sexkantsnippel G32xG20
4507422 - Kulventil Altech Inv 20
1981265 - Vattenmätarkoppling R20xR25
Vattenmätaren *** R25xR20 utv, 130-190mm***
1981265 - Vattenmätarkoppling R20xR25
4507422 - Kulventil Altech Inv 20
1985571 - sexkantsnippel G32xG20
4950150 - Backventil 32
1940709 - Vatette Rak koppling 35xutv G32
1873810 - Vatette Plast 32x2,8-3,0
32 slang
1873810 - Vatette Plast 32x2,8-3,0
1940281 - Vatette Rak koppling 35xutv G25
Befintlig Nippel
Befintlig ventil
Befintlig koppling
Befintlig 20 slang
Tog en större backventil för att undvika strypning då det är väldigt litet hål i fjäderbelsatade backventiler! Vattenmätarkopplingarna behöver du inte vara orolig för.
32 slang
1873810 - Vatette Plast 32x2,8-3,0
1941103 - Vatette Rak koppling 35xinv G32
1985571 - sexkantsnippel G32xG20
4507422 - Kulventil Altech Inv 20
1981265 - Vattenmätarkoppling R20xR25
Vattenmätaren *** R25xR20 utv, 130-190mm***
1981265 - Vattenmätarkoppling R20xR25
4507422 - Kulventil Altech Inv 20
1985571 - sexkantsnippel G32xG20
4950150 - Backventil 32
1940709 - Vatette Rak koppling 35xutv G32
1873810 - Vatette Plast 32x2,8-3,0
32 slang
1873810 - Vatette Plast 32x2,8-3,0
1940281 - Vatette Rak koppling 35xutv G25
Befintlig Nippel
Befintlig ventil
Befintlig koppling
Befintlig 20 slang
Så farligt blir det inte för dig, en snabb titt så får jag det till ca 1500-2000:- till kund beroende på var du handlar.
Men handlar du på dyr Comfort butik över disk, så kan du räkan med att dubbla det! :x
Men handlar du på dyr Comfort butik över disk, så kan du räkan med att dubbla det! :x
Dessa PEM-kopplingar. När jag körde i slangen för att utforska lite hur slangen hamnar och sådär så började det komma något rött ut ur inspektionshålen.
Försökte dra fast delarna men mina verktyg var ej lämpliga så fastnade på 1,3 varv.
Är kopplingen skrot nu eller kan jag fortsätta dra till 2 varv imorgon?
Försökte dra fast delarna men mina verktyg var ej lämpliga så fastnade på 1,3 varv.
Är kopplingen skrot nu eller kan jag fortsätta dra till 2 varv imorgon?
Den röda sörjan i botten på kopplingen är där för att skydda mässingen mot ett eventuellt alu-lager i slangen så inte metallerna har kontakt. Men det har ju inte du.
Dra det sista imorgon. Inga problem alls.
Dra det sista imorgon. Inga problem alls.
Det är ju klart att jag monterade paketet åt fel håll.
Jag kan inte bara byta placering på backventilen. då kopplingarna närmast slangarna är olika.
För att få den efter vattenmätaren så behöver jag fler kopplingar, men vet inte vad.
Såhär blev det om jag nödlöser läget genom bara vända backventilen rätt.
Jag kan inte bara byta placering på backventilen. då kopplingarna närmast slangarna är olika.
För att få den efter vattenmätaren så behöver jag fler kopplingar, men vet inte vad.
Såhär blev det om jag nödlöser läget genom bara vända backventilen rätt.
Inkommande 32 slang
1873810 - Vatette Plast 32x2,8-3,0
1940709 - Vatette Rak koppling 35xutv G32
4950150 - Backventil 32
1985571 - sexkantsnippel G32xG20
4507422 - Kulventil Altech Inv 20
1981265 - Vattenmätarkoppling R20xR25
Vattenmätaren *** R25xR20 utv, 130-190mm***
1981265 - Vattenmätarkoppling R20xR25
4507422 - Kulventil Altech Inv 20
1985571 - sexkantsnippel G32xG20
1941103 - Vatette Rak koppling 35xinv G32
1873810 - Vatette Plast 32x2,8-3,0
32 slang
1873810 - Vatette Plast 32x2,8-3,0
1940281 - Vatette Rak koppling 35xutv G25
Befintlig Nippel
Befintlig ventil
Befintlig koppling
Befintlig 20 slang
Redigerat:
Eller går det att lossa Vatette Plast 32x2,8-3,0 och att ytterring samt klämring sitter kvar på slangen medan "1940709 - Vatette Rak koppling 35xutv G32" går att plockas bort och jag kan skruva dit den rätta "1941103 - Vatette Rak koppling 35xinv G32" ?
Funkar dessa plastkopplingar som vanliga klämringskopplingar kort och gott?
Funkar dessa plastkopplingar som vanliga klämringskopplingar kort och gott?
Redigerat:
Om jag gör det. Särar och byter ut ena delen.
Ska jag fortfarande hand dra och sen 2 varv, eller är det bara första gången för få pressningen slutförd och att jag nu bara drar tills det tar blir för tungt?
Minns att det lätt blev kasst om man drog förmycket när man drog klämringar på kopparrör.
Rädd att om jag handdrar + 2 varv en andra gång så blir det fel och jag drar sönder något.
Ska jag fortfarande hand dra och sen 2 varv, eller är det bara första gången för få pressningen slutförd och att jag nu bara drar tills det tar blir för tungt?
Minns att det lätt blev kasst om man drog förmycket när man drog klämringar på kopparrör.
Rädd att om jag handdrar + 2 varv en andra gång så blir det fel och jag drar sönder något.
Redigerat:
Nu när jag vred på huvudavstängaren utanför huset så upptäckte jag att jag kopplat alla dessa delar på fel slang av dom två nya under huset.
Så ska kapa röret och skarva på det andra.
* 1873810 32x2,8-3,0
* 35x35 dubbel utvändig
* 1873810 32x2,8-3,0
Men så tänkte jag lite på att man kanske skulle passa på att sätta dit något filter så man slipper kommunens skräp som fastnar i blandarnas strålsamlare. Finns det smarta produkter för detta?
- Fast och andra sidan är det enklare att ta bort skräp ifrån silar än i ett filter under huset.
Tänker mest på att det är skönt att värmeberedaren håller sig ren från skräp.
Så ska kapa röret och skarva på det andra.
* 1873810 32x2,8-3,0
* 35x35 dubbel utvändig
* 1873810 32x2,8-3,0
Men så tänkte jag lite på att man kanske skulle passa på att sätta dit något filter så man slipper kommunens skräp som fastnar i blandarnas strålsamlare. Finns det smarta produkter för detta?
- Fast och andra sidan är det enklare att ta bort skräp ifrån silar än i ett filter under huset.
Tänker mest på att det är skönt att värmeberedaren håller sig ren från skräp.