Hej! Firman som sålde en terrassmarkis och två fönstermarkiser förra året rekommenderade en elektriker som jag anlitade. Elektriker drog el och installerade två st strömbrytare till 3 st markiser.. Allt fungerade och jag var nöjd. Tänkte inte mer på det förrän jag fick strul med synkning mellan somfy fjärrkontroll och Markis härom veckan.. Googlade lite och fick tips på återställning - det skulle jag aldrig ha gjort.
Nu har jag två st fönstermarkiser som går mot samma kanal för att elektrikern installerade en strömbrytare istället för varsin. Jag kan alltså inte stänga av ena fönstermarkis för att synka stopp osv.
När jag ringde upp elektriker om att han får komma hit och bryta strömmen och varför han har installerat så här fick jag svar "det ser snyggare ut så här". Ja visst men jag som fastighetsägare är nu beroende av en elektriker som aldrig hör av sig när jag får strul med Somfy.

Finns det på något sätt en möjlighet att en elektriker kan installera om denna strömbrytare med en knapp till en som har två knappar inom samma ram? Så ar vardera fönstermarkis kan få varsin av/på-knapp. Och vad heter då den modellen? För att bryta 2-poligt. Se bifogad bild.

Borde ha läst mer om el förra året. Rekommenderar ingen att seriekoppla flera markiser med samma strömbrytare, iaf inte när det är olika storlekar på fönster och markismotor.

• Strömbrytare installerad utomhus på trävägg, nära markis. Kapslad i plastbox, med vit kabel synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Var Somfy aktuellt när elektrikern installerade brytarna, eller har det tillkommit senare?
Har det installerats senare så har han ingen skuld i att det är problem ifall du inte berättat att du skulle styra det med somfy senare

U Uffe A skrev:
Var Somfy aktuellt när elektrikern installerade brytarna, eller har det tillkommit senare?
Har det installerats senare så har han ingen skuld i att det är problem ifall du inte berättat att du skulle styra det med somfy senare
Somfy är ju motorerna och motorerna med markis var installerade innan elektriker var här.

Njae, för att svara på din fråga så har jag aldrig sett en dubbel tvåpolig brytare. Det är möjligt att det finns, men jag har inte sett någon. De finns inte i de vanliga serierna iaf. IP-klassade brytare för utomhusbruk finns som dubbel, men då bara enpolig.

Men istället för att bygga om så kanske du kan ta dit killarna från markisfirma istället? De kan (kunde iaf för mig) programmera om alla kontroller till alla markiser utan att bryta strömmen till dessa. Så jag skulle kollat med dem. Bara en tanke.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, för att svara på din fråga så har jag aldrig sett en dubbel tvåpolig brytare. Det är möjligt att det finns, men jag har inte sett någon. De finns inte i de vanliga serierna iaf. IP-klassade brytare för utomhusbruk finns som dubbel, men då bara enpolig.

Men istället för att bygga om så kanske du kan ta dit killarna från markisfirma istället? De kan (kunde iaf för mig) programmera om alla kontroller till alla markiser utan att bryta strömmen till dessa. Så jag skulle kollat med dem. Bara en tanke.
Jag har ringt firmans växel innan men kanske ska ringa säljaren imorgon och höra som sitter på expertkunskaperna. De kanske kan manuellt stänga av markisen fysiskt utan att behöva bryta strömmen och pilla med det. Enda man behöver då är en lång stege som de kanske kan ha med sig.
Kommer du ihåg om de stängde av markiserna fysiskt?

M Maverick-ick skrev:
Jag har ringt firmans växel innan men kanske ska ringa säljaren imorgon och höra som sitter på expertkunskaperna. De kanske kan manuellt stänga av markisen fysiskt utan att behöva bryta strömmen och pilla med det. Enda man behöver då är en lång stege som de kanske kan ha med sig.
Kommer du ihåg om de stängde av markiserna fysiskt?
Nej. De behöver inte göra något med matningen alls som jag förstod det (men jag pestade inte killen om detaljerna, så jag vågar inte lova något). De hade med sig en dator med den bra programvaran, dvs den som inte vi vanliga dödliga har tillgång till och med den så kunde de ställa in "allt" som jag förstod det.

Så om jag inte missförstått gången så skulle de kunna fixa ditt problem utan ombyggnad eller brytning. Det skadar i vilket fall inte att kolla med dem först. Det är ju i vilket fall gratis att höra sig för.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. De behöver inte göra något med matningen alls som jag förstod det (men jag pestade inte killen om detaljerna, så jag vågar inte lova något). De hade med sig en dator med den bra programvaran, dvs den som inte vi vanliga dödliga har tillgång till och med den så kunde de ställa in "allt" som jag förstod det.

Så om jag inte missförstått gången så skulle de kunna fixa ditt problem utan ombyggnad eller brytning. Det skadar i vilket fall inte att kolla med dem först. Det är ju i vilket fall gratis att höra sig för.
Jag har läst om denna magiska fjärrkontroll.. Hade varit fint om Somfy kunde skicka med den.. Tack Lars Stefan! Jag kan skicka en blänkare här i tråden hur det gick sen om någon annan springer på samma problem 🙂

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.