Byggahus.se
Hej!
Vårt nybyggda hus stod klart i höstas och vi försöker nu se över hur vi kan optimera förbrukning av vinterns kilowattimmar som vi tycker verkar dra iväg högt.
Lite fakta:
• 123 kvm i ett plan plus ett loft på 30 kvm (avgränsning med stängd dörr mot loft.)
• Vattenburen golvvärme i hela huset utom loft där vi har oljeradiatorer.
• Frånluftsvärmepump Nibe f730 fx system med friskluftsventiler.
• Huset är beläget vid mellersta Östersjön.
• Energiklass C

Utetemperaturen är nu ca -12 grader i vårt område och vi ser att kilowattimmarna drar iväg mer och mer. Föregående dygn tex. drog det totalt 68 kW och vi vill höra med forumet här om det låter rimligt?
Tack på förhand för all input! Hej
 
Claes Sörmland
Ni har ju direktverkande el som värmer golvvärmesystemet om jag förstår dig rätt så det låter rimligt. Finns ingen värmepump i huset?
 
M MariaCCD skrev:
Hej!
Vårt nybyggda hus stod klart i höstas och vi försöker nu se över hur vi kan optimera förbrukning av vinterns kilowattimmar som vi tycker verkar dra iväg högt.
Lite fakta:
• 123 kvm i ett plan plus ett loft på 30 kvm (avgränsning med stängd dörr mot loft.)
• Vattenburen golvvärme i hela huset utom loft där vi har oljeradiatorer.
• Frånluftsvärmepump Nibe f730 fx system med friskluftsventiler.
• Huset är beläget vid mellersta Östersjön.
• Energiklass C

Utetemperaturen är nu ca -12 grader i vårt område och vi ser att kilowattimmarna drar iväg mer och mer. Föregående dygn tex. drog det totalt 68 kW och vi vill höra med forumet här om det låter rimligt?
Tack på förhand för all input!
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ni har ju direktverkande el som värmer golvvärmesystemet om jag förstår dig rätt så det låter rimligt. Finns ingen värmepump i huset?
Det är frånluftsvärmepumpen Nibe f730 vi har
 
  • Gilla
gugge69
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MariaCCD skrev:
Det är frånluftsvärmepumpen Nibe f730 vi har
Ja men den tillför ju ingen energi till huset. Den minskar ju bara utflödet av energi via ventilationen. Tillflödet är då direktverkande el.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ni har ju direktverkande el som värmer golvvärmesystemet om jag förstår dig rätt så det låter rimligt. Finns ingen värmepump i huset?
Det står Frånluftsvärmepump Nibe f730 fx system med friskluftsventiler.
Ok man nyttjar inte en yttre värmekälla t.ex. bergvärme eller uteluft.
 
Claes Sörmland
Med en värmepump som hämtar energi i utomhusluften eller i en borra så hade de 68 kWh på ett kallt dygn kanske varit hälften eller en tredjedel.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Spontant kan 60-70 kWh/dygn vara rimligt särskilt nu vid låga utetemperaturer.
Det hänger på vilken innetemp. ni har, även dusch/bad och längre matlagning drar upp förbrukningen.

F730 har värmepumpsfunktion och utvinner värme från frånluften.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det står Frånluftsvärmepump Nibe f730 fx system med friskluftsventiler.
Ok man nyttjar inte en yttre värmekälla t.ex. bergvärme eller uteluft.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja men den tillför ju ingen energi till huset. Den minskar ju bara utflödet av energi via ventilationen. Tillflödet är då direktverkande el.
Vi har ingen annan värmekäll (vi inväntar leverans i februari på en kamin, men den är dock mer tänkt som mysfaktor, inte som husets uppvärmningskälla). Vi har uppfattat att det här fx systemet med flvp är ett mycket vanligt värme/ventilationssätt att bygga nuförtiden men vi är noviser och kan inte så mycket om ventilation, då vi tar ödmjukt emot att råd och tankar.
 
  • Gilla
Lasseborje
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har också uppfattat att det är en vanlig lösning, den är billig - en teknologisk pryl och alla förluster via ventilationen är fixade. Liksom varmvattnet.

Ni kanske borde överväga med att komplettera med en luftluftvärmepump som klarar riktigt låga temperaturer och stänga av eller begränsa direktelen som frånluftsvärmepumpen tillåts att använda? Jag kan inte detaljerna om det senare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Spontant kan 60-70 kWh/dygn vara rimligt särskilt nu vid låga utetemperaturer.
Det hänger på vilken innetemp. ni har, även dusch/bad och längre matlagning drar upp förbrukningen.

F730 har värmepumpsfunktion och utvinner värme från frånluften.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med en värmepump som hämtar energi i utomhusluften eller i en borra så hade de 68 kWh på ett kallt dygn kanske varit hälften eller en tredjedel.
Tack för input! Just nu har vi dragit ner till 17-18 grader i sovrum, 20 grader i allrum/kök, då vi inte befinner oss där året runt. Det är byggt som fritidshus med året runt standard. Ingen matlagning/dusch vid denna veckans mätningar kan tilläggas och förbrukningen har pendlat mellan 50-70 kWh ca. per dygn. Det är egentligen därför vi också känner att det känns som det drar lite väl mycket.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har också uppfattat att det är en vanlig lösning, den är billig - en teknologisk pryl och alla förluster via ventilationen är fixade. Liksom varmvattnet.

Ni kanske borde överväga med att komplettera med en luftluftvärmepump som klarar riktigt låga temperaturer och stänga av eller begränsa direktelen som frånluftsvärmepumpen tillåts att använda? Jag kan inte detaljerna om det senare.
I och med platta på mark så är det ett ”trögt” system. Vet du om det passar att kombinera med luftluftvärmepump?
 
  • Gilla
KeElh
  • Laddar…
tommib
Problemet med en FLVP är precis det Claes skriver och ni upplever nu. Det tillförs ingen värme till huset av matlagning, människor osv. Alltså finns ingen värme att utvinna ur frånluften utöver det som pumpen själv stoppar in och det är elpatron.

Att man använder FLVP är för att det är billigaste sättet att i nyproduktion klara både energikrav och ventilationskrav. Det funkar om man vistas i huset och tillför värme genom olika aktiviteter men det är som ni nu upptäckt suboptimalt för ett tomt hus.

Jag rekommenderar samma som Claes, en effektiv LLVP, som komplement.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
I sommarhus är frånluftsvärmepump det sämsta om man inte bor där året om. Hade valt luftvärmepump i ert fall men nu är det för sent
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MariaCCD skrev:
I och med platta på mark så är det ett ”trögt” system. Vet du om det passar att kombinera med luftluftvärmepump?
I teorin fungerar det ju fint. Ni höjer temperaturen på luften i huset, luften som en luftvärmepump som Nibe f730 fx hämtar sin energi ifrån. Den jobbar då mindre och skjuter till mindre direktel.

Vilka inställningar man ska göra i Nibe f730 fx har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
Tbom och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
När ni stänger dörren till loftet så blir det ju 100% direktel för att värma den ytan, det är väl onödigt? Nu spelar det inte så stor roll med en frånluftsvärmepump i ett hus som inte används, men sätter ni in en luft/luft så låt den värma som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.