14 156 läst ·
30 svar
14k läst
30 svar
koppla in vedpanna, veissmann 40kw.
kallaste punkt måste väll vara i returröret från acktank till panna.bortanför tank från pannan sett?pr95 skrev:
tjena.har idag varit och köpt en annan tank än den 2500liters som var tänkt.då fick jag inte med någon laddomat som jag skulle ha köpt med till 2500liters tanken.
detta är en 1800.så blir den och min nuvarande 750 till att börja med.
jag funderar på om man kan använda sig av min gamla laddomat.en 4030.en sån till kombipannor
kan det gå?
jag funderar på om man kan använda sig av min gamla laddomat.en 4030.en sån till kombipannor
kan det gå?
Det går utmärkt, det är ju en laddomat 10 med en extra pump. Ta bort pumpen som är tänkt att återföra vatten till pannan.olle_k skrev:tjena.har idag varit och köpt en annan tank än den 2500liters som var tänkt.då fick jag inte med någon laddomat som jag skulle ha köpt med till 2500liters tanken.
kan det gå?
tjena igen..nu har jag beställt rör efter massor med velande vad man ska ha.men tilll slut fick det bli blåa rör.dimension R40.
hålet ner till källaren är klart och jag har bestämmt mig för hur jag vill ha det kopplat.
men kompisen som hjälper mig var osäker på att det skulle funka för att det inte "brukar" vara kopplat så här.
tänkta koppla det ungefär ssom på bilden.det är bara ett principschema som ni säkert förstår.är väll mest radiatorkretsen jag funderar på om det kan funka att koppla så som jag har tänkt.

jag vill ladda på framsidan och ta värme ur slavtankarna och tanken är då att jag kan ladda ur dom helt och endå ha kvar lite varmvatten i toppen på stortanken. det borde ju funka tycker man.
men kan jag ha returen mellan laddomat och tank då?
dom flesta har det ju bortanför tankarna.men borde ju inte ha någon betydelse.
just nu kommer det ju bara kopplas in 1 slavtank men det ska dit fler till hösten var tanken.
hålet ner till källaren är klart och jag har bestämmt mig för hur jag vill ha det kopplat.
men kompisen som hjälper mig var osäker på att det skulle funka för att det inte "brukar" vara kopplat så här.
tänkta koppla det ungefär ssom på bilden.det är bara ett principschema som ni säkert förstår.är väll mest radiatorkretsen jag funderar på om det kan funka att koppla så som jag har tänkt.

jag vill ladda på framsidan och ta värme ur slavtankarna och tanken är då att jag kan ladda ur dom helt och endå ha kvar lite varmvatten i toppen på stortanken. det borde ju funka tycker man.
men kan jag ha returen mellan laddomat och tank då?
dom flesta har det ju bortanför tankarna.men borde ju inte ha någon betydelse.
just nu kommer det ju bara kopplas in 1 slavtank men det ska dit fler till hösten var tanken.
Redigerat:
Varför vill du ha varmvatten kvar? Är det ett problem har du för liten ackvolym.
Spara toppanslutningarna till avluftning!
Ser ut som att du ansluter för lågt på tankarna, finns det inget högre sidoinlopp?
Anslut även framledningen på laddkretsen, som det är kopplat nu kommer du att få lufta elementen ofta...
Sen brukar man se till att vattnet har lika lång väg att gå genom alla tankar, nu kommer du att få problem att ladda tankarna till höger.
Ser ut som att du ansluter för lågt på tankarna, finns det inget högre sidoinlopp?
Anslut även framledningen på laddkretsen, som det är kopplat nu kommer du att få lufta elementen ofta...
Sen brukar man se till att vattnet har lika lång väg att gå genom alla tankar, nu kommer du att få problem att ladda tankarna till höger.
SOm Matss säger, sen har du satt CP på returen vilket inte är att rekommendera heller säkrare att ha den på framledningen till radiatorerna för att undvika ev undertryck som kan suga in luft i systemet..
jag vill ha varmvatten kvar för att jag föredrar att duscha i varmvatten.därför vill jag spara en del av värmen i toppen på stora tanken.Matss skrev:Varför vill du ha varmvatten kvar? Är det ett problem har du för liten ackvolym.
vill kunna utnyttja all ackvolym därav koppla framledningen i topp på ackttank.
inte ha kvar massor med värme i toppen.
så om jag gör så,så kommer luften åka direkt till elementen.det är egentligen inget problem för det finns endå inte plats för automatluftare i källaren.har bara 2cm till godo ovanför den stora tanken.så där kommer det sitta en vinkel på röret med en vanlig luftningsventil.
sen ska jag alltså ha ett rör mellan tankarna och sen ska laddröret dras in i mitten.
mellan 2 och 3e tank?
cirkulationspumpen ska trycka och inte suga.
tjena.
fick ett ryck i går och tog ner den pannan i källaren.
och herrejösses vad stor den ser ut när man bara har 2 meter i takhöjd.ska bli spännande att sota konvektionsrören.
nåja.när jag endå hadde traktorn hemma så var det väll lika bra att ta ut den gamla pannan också.
så har tagit ut den och rensat diverse rör.
idag så bilade jag bort upphöjningen i golvet där gammelpannan stod och gjöt en lägre,större platta.
sen ska jag lägga en 8mm stålskiva ovanpå den tänkte jag.
jag följer nog rådet att ta elementvattnen ur högsta sidoanslutningen.
då blir det dessutom kortare att dra elementrören om jag kopplar radiatorerna mellan laddomat och acktank.borde ju funka.desutom så får jag värme i systemet direkt när jag börjar elda.
nu inväntar jag bara min rörgrejjer så jag får svetsa en böj i toppen på "tekniktanken"(luftning)
ska försöka fixa bilder.
fick ett ryck i går och tog ner den pannan i källaren.
och herrejösses vad stor den ser ut när man bara har 2 meter i takhöjd.ska bli spännande att sota konvektionsrören.
nåja.när jag endå hadde traktorn hemma så var det väll lika bra att ta ut den gamla pannan också.
så har tagit ut den och rensat diverse rör.
idag så bilade jag bort upphöjningen i golvet där gammelpannan stod och gjöt en lägre,större platta.
sen ska jag lägga en 8mm stålskiva ovanpå den tänkte jag.
jag följer nog rådet att ta elementvattnen ur högsta sidoanslutningen.
då blir det dessutom kortare att dra elementrören om jag kopplar radiatorerna mellan laddomat och acktank.borde ju funka.desutom så får jag värme i systemet direkt när jag börjar elda.
nu inväntar jag bara min rörgrejjer så jag får svetsa en böj i toppen på "tekniktanken"(luftning)
ska försöka fixa bilder.
i tisdags kom grejjerna.så nu är tanken klar och även trycktestad(med vatten) 2 bar med gott resultat.
nu står tanken ute på gården så vi ska försöka baxxa in den i källaren.
i morgon ska jag ansluta mitt nya rökrör mot röret i skorstenen.kapa plåt som ska ligga under pannan och ev ställa dit pannan också
nu står tanken ute på gården så vi ska försöka baxxa in den i källaren.
i morgon ska jag ansluta mitt nya rökrör mot röret i skorstenen.kapa plåt som ska ligga under pannan och ev ställa dit pannan också