Jag bygger just nu en altan. Skulle vilja ha nedsänkt LED-belysning och har spanat in Cosa 30 och Cosa 35 på Jula. Skulle denna belysning fungera på en altan som är knappt 10 meter lång? Dvs att varje lampa sitter med ungefär 1 meters avstånd.
Jag är inte helt teknisk, men är inte så kunnig på el och belysning. Jag har både ett eluttag och en "kopplingsdosa" (osäker på benämning). Den senare sitter ganska högt upp på utsidan av huset, uppskattningsvis 2,5 meter upp.
Nu till mina frågor:
1. Hur kopplar jag in transformatorn till elkälla? Är det bäst att använda min befintliga kopplingsdosa - kanske bara kan kolla hur den befintliga elsladden är kopplad? Bifogar bild.
2. Alternativt: Finns det några anvisningar man kan följa? Tipsa mig gärna om vilka sökord (gärna även engelska) jag skall använda för att hitta en guide/film.
3. Behöver transformatorn byggas in eller klarar den kyla? (jag bor utanför Stockholm, så inga extrema temperaturer)
4. Funkar Biltemas skymningsrelä (http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Skymningsrela-2000035409/) eller rekommenderar ni någonting annat?
Något annat jag behöver tänka på? Eller bara att tuta och köra på?
Stort tack för hjälpen!
Jag är inte helt teknisk, men är inte så kunnig på el och belysning. Jag har både ett eluttag och en "kopplingsdosa" (osäker på benämning). Den senare sitter ganska högt upp på utsidan av huset, uppskattningsvis 2,5 meter upp.
Nu till mina frågor:
1. Hur kopplar jag in transformatorn till elkälla? Är det bäst att använda min befintliga kopplingsdosa - kanske bara kan kolla hur den befintliga elsladden är kopplad? Bifogar bild.
2. Alternativt: Finns det några anvisningar man kan följa? Tipsa mig gärna om vilka sökord (gärna även engelska) jag skall använda för att hitta en guide/film.
3. Behöver transformatorn byggas in eller klarar den kyla? (jag bor utanför Stockholm, så inga extrema temperaturer)
4. Funkar Biltemas skymningsrelä (http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Skymningsrela-2000035409/) eller rekommenderar ni någonting annat?
Något annat jag behöver tänka på? Eller bara att tuta och köra på?
Stort tack för hjälpen!
Om du är osäker på hur du ska göra skulle jag rekommendera kontakt med en elektriker för att göra jobbet. Det är ett litet och väldefinerat jobb som inte tar särskilt lång tid. Osäkerhetsfaktorn är trafon, är den klassad för utomhusbruk? Om den har en vanlig stickpropp skulle jag koppla ett helt vanligt utomhusuttag över ett skymningsrelä.
Skymningsrelä från Biltema skulle jag undvika, ta hellre något från t.ex. Steinel.
Skymningsrelä från Biltema skulle jag undvika, ta hellre något från t.ex. Steinel.
Det står att belysningen är IP44-klassad och att armaturerna levereras med 12 V-transformator. Framgår inte om den är klassad för utomhusbruk - men enligt Jula är hela produkten avsedd för både utom- och inomhusbruk. Jag misstänker att den inte har stickpropp (har inte köpt den ännu - så vet inte helt säkert)
Ja, kanske får kontakta en elektriker då. Har lite ont om tid bara - så tänkte att det var en lätt sak att fixa själv. Är inte helt ohänding och hur svårt kan det vara? Särskilt om man följer instruktioner.
Ja, kanske får kontakta en elektriker då. Har lite ont om tid bara - så tänkte att det var en lätt sak att fixa själv. Är inte helt ohänding och hur svårt kan det vara? Särskilt om man följer instruktioner.
Det är inte alls svårt. Men det måste bli rätt, du får inte vara minsta lilla osäker på hur och varför det ska kopplas.
Troligen har du fas, nolla och jord i dosan på bild. Principiellt så går du ut med en fyrledare till ett skymningsrelä från dosan, då har du fas, nolla, jord och tändtråd. Därefter går du ut från dosan med en treledare till ett uttag på lämplig plats. Koppla nolla mot nolla, jord mot jord. Fasledare till skymningsreläet till fasledaren som kommer ut från väggen, tändtråd från skymningsreläet till fasledare i kabeln som går till uttaget. Använd kopplingsplintar av god kvalitet (t.ex. den utmärkta Wago 221. Använd korrekt kabel (EKK som är UV-tålig eller EKLK). Frestas inte att dra treledare till skymningsreläet och använda gulgrön som tändtråd. Använd bra grejer. Var noga med när du skalar kabeln att det inte blir minsta lilla jack i kopparledaren eller i isoleringen.
Förutsättningen för detta är att trafon som följer med Julas decklights är utomhusklassad samt ansluts med stickpropp. Det skulle förvåna mig mycket om den inte var det.
Troligen har du fas, nolla och jord i dosan på bild. Principiellt så går du ut med en fyrledare till ett skymningsrelä från dosan, då har du fas, nolla, jord och tändtråd. Därefter går du ut från dosan med en treledare till ett uttag på lämplig plats. Koppla nolla mot nolla, jord mot jord. Fasledare till skymningsreläet till fasledaren som kommer ut från väggen, tändtråd från skymningsreläet till fasledare i kabeln som går till uttaget. Använd kopplingsplintar av god kvalitet (t.ex. den utmärkta Wago 221. Använd korrekt kabel (EKK som är UV-tålig eller EKLK). Frestas inte att dra treledare till skymningsreläet och använda gulgrön som tändtråd. Använd bra grejer. Var noga med när du skalar kabeln att det inte blir minsta lilla jack i kopparledaren eller i isoleringen.
Förutsättningen för detta är att trafon som följer med Julas decklights är utomhusklassad samt ansluts med stickpropp. Det skulle förvåna mig mycket om den inte var det.
Om du har tänkt använda Cosa 30 så är själva led:en klassad för att användas utomhus. Däremot skall transformatorn monteras i torrt utrymme, har jag för mig att det står i anvisningarna.
Så att sätta den i ett uttag som sitter på ytterväggen är nog kanske inte den bästa lösningen.
Endera får du skaffa en transformator (12 VDC) som är avsedd att montera utomhus eller bygga in den som följer med i en låda som är vattentät. Det sista borde vara möjligt att placera under altanen så själva utseendet på lådan borde inte bli något som stör, gäller bara att få det någorlunda nåbart för eventuellt underhåll samt vattentätt.
Så att sätta den i ett uttag som sitter på ytterväggen är nog kanske inte den bästa lösningen.
Endera får du skaffa en transformator (12 VDC) som är avsedd att montera utomhus eller bygga in den som följer med i en låda som är vattentät. Det sista borde vara möjligt att placera under altanen så själva utseendet på lådan borde inte bli något som stör, gäller bara att få det någorlunda nåbart för eventuellt underhåll samt vattentätt.
Jag kommer att få hjälp med inkopplingen till el. Men behöver fixa vattentät låda. Någon rekommendation på vattentät låda? Först tänkte jag en vanlig förvaringslåda av plast - men då behöver jag ju göra hål för kabeln - och vips inte vattentät längre, eller?
Jag valde att strunt i den transformatorn som följde med Cosa serien och satte in en större transformator i en IP klassad låda med avsedda kabelförskruvningar. Denna sitter under altanen på insidan av en regel. Kabel till skymmningsrelä dold bakom en fasadbräda och monterad på gaveln som först får sol.
Anledningen till att jag gjorde så är helt sonika för att jag har andra LED till själva däcket som är riktade inåt, Cosa sitter i trappen och även garageinfarten har en hel del spottar som alla matas från samma källa. Så i all sin enkelhet, en stadig trafo och ett ljusrelä till altan och infart - Spar en hel del bekymmer...
Minns inte vart jag köpte trafon men lådan inhandlades på lämpligt byggvaruhus.
Anledningen till att jag gjorde så är helt sonika för att jag har andra LED till själva däcket som är riktade inåt, Cosa sitter i trappen och även garageinfarten har en hel del spottar som alla matas från samma källa. Så i all sin enkelhet, en stadig trafo och ett ljusrelä till altan och infart - Spar en hel del bekymmer...
Minns inte vart jag köpte trafon men lådan inhandlades på lämpligt byggvaruhus.
Skulle ju tex kunna fungera med en sån här:
https://www.elbutik.se/product.html/led-trafo-12vdc-30w-slt30-12vl-self
Och en klassad låda typ dessa:
https://www.elbutik.se/product.html/kapsling-300x180x110-ip67
Och kabelförskruvningar typ dessa:
https://www.elbutik.se/product.html/forskruvning-poly-ip68
https://www.elbutik.se/product.html/led-trafo-12vdc-30w-slt30-12vl-self
Och en klassad låda typ dessa:
https://www.elbutik.se/product.html/kapsling-300x180x110-ip67
Och kabelförskruvningar typ dessa:
https://www.elbutik.se/product.html/forskruvning-poly-ip68
Stort tack för köptipsen! I mitt fall så har jag inga andra LED än de 10 som följer med i Cosa 30 paketet. Är det ändå samma produkter som gäller? Jag är på väg till Järfälla/Barkarby nu för lite inhandling av annat. Vore kanon om jag kunde köpa det som behövs på en gång. Där finns bl.a. Kjell o Company, Jula och Classe. Har du tid att länka till motsvarande produkter där? Jag har sökt men har lite svårt att hitta rätt. "Förskruvning" ger exempelvis inga träffar alls hos någon av butikerna.
Redigerat:
På Kjell&co hittar du transformator, 12VDC, t.ex 44146. Men inte kopplingsbox och kabelförskruvningar.
Dit du skall finns det kanske en Clas Ohlson butik, om så är fallet så kan du hitta förskruvningar och kopplingsboxar där.
Dit du skall finns det kanske en Clas Ohlson butik, om så är fallet så kan du hitta förskruvningar och kopplingsboxar där.
På Biltema hittar du allt som du behöver, dessutom billigare än på de två andra ställena. Dock så är kvaliteten "biltema" men de fungerar nog här.
Transformator t.ex 463260
Låda t.ex 462021 eller 462022 kolla i vilken transformatorn får plats i.
Förskruvning t.ex 350101 men den kan bli för stor för kabeln till Cosa 30 men det går att skarva i en tjockare kabel sista biten in i lådan så att den blir tät.
Transformator t.ex 463260
Låda t.ex 462021 eller 462022 kolla i vilken transformatorn får plats i.
Förskruvning t.ex 350101 men den kan bli för stor för kabeln till Cosa 30 men det går att skarva i en tjockare kabel sista biten in i lådan så att den blir tät.
Stort tack! Då åker jag till biltema och borde kunna skaffa det som behövs inför att elektrikern (= kunnig granne) kommer.
Det är alltså transformatorn "Max 6 W, 500 mA" som gäller?
Vad behöver jag för att skarva kabeln??
Rekommenderar ni biltemas skymningsrelä?
Det är alltså transformatorn "Max 6 W, 500 mA" som gäller?
Vad behöver jag för att skarva kabeln??
Rekommenderar ni biltemas skymningsrelä?
Men vänta nu - Cosa är inte kpnstantström så jag skulle säga att det där inte är rätt trafo som just nämndes...ska inte stå nått om MA bara 12VDC och passande Watt utefter effekten på dioderna.
Redigerat: