Har en fundering att skaffa mig en tork tumlare men så öppna jag uttagen så ser det ut så här, känns ju rätt kört med att kunna koppla in en till enhet då.... någon som har förslag hur jag går vidare?
 
  • Eluttag på kaklad vägg med en ansluten kabel, inga synliga fria uttagsplatser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med synliga kablar och anslutningar, fullt med ledningar och inget utrymme för flera enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttagsdosa med kablar och ingen uppenbar plats för ytterligare enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Varför det?
Enklare kan det inte bli.
Det är väl bara till att koppla in den i sockerbitarna och köra maskinerna separat då den sammanlagda effekten kan vara för hög.

Staffans
 
Som ovanstående, koppla in och kör bara en enhet i taget.
Men jag ser ett par saker du kan nysta vidare i. Hur ser det ut i gruppförteckningen, finns det avsatt mer än en säkring för tvättmaskin/tumlare? Det ser nämligen ut att finnas en apparatdosa bakom den där plattan, kanske finns där fler fasledare att ta till.
 
Ganska trist att inte kunna köra maskinerna samtidigt. Beroende på hur många man är förstås, men jag skulle aldrig fixa det.
 
Som alfista skriver här ovan - bakom anslutningsdosan verkar det finnas en apparatdosa. Om det inte finns extra fasledare där så borde där iaf finnas rör med möjlighet att dra i extra fas från central.
Satsa på den lösningen och köp en ny anslutningsdosa, då den som installerat den verkar ha stulit med sig original anslutningsplint och den extra dragavlastningen.
 
P
Ring en elektriker. Han/hon kan lätt dra i en fas till, lägga till en säkring i centralen och sen byta till en annan anslutningsdosa alternativt sätta ett dubbeluttag där du kan plugga i båda maskinerna.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Varför det?
Enklare kan det inte bli.
Det är väl bara till att koppla in den i sockerbitarna och köra maskinerna separat då den sammanlagda effekten kan vara för hög.

Staffans
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Varför det?
Enklare kan det inte bli.
Det är väl bara till att koppla in den i sockerbitarna och köra maskinerna separat då den sammanlagda effekten kan vara för hög.

Staffans
Nej, han behöver en dragavlastning också och såvida de inte gått ner i area på anslutningsledarna så behöver han även byta till en anslutningsplint som klarar större area...
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Staffans2000
D Dodger skrev:
Nej, han behöver en dragavlastning också och såvida de inte gått ner i area på anslutningsledarna så behöver han även byta till en anslutningsplint som klarar större area...
Ja, det såg jag inte. Det saknas ju en bygel. får inte kablarna plats, vilket TS skulle snabbt skulle märka, är det bara att skaffa nya. Eller har jag missat någon föreskrift i den tusensiders, nådiga luntan som det ständigt hänvisas till:D?

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja, det såg jag inte. Det saknas ju en bygel. får inte kablarna plats, vilket TS skulle snabbt skulle märka, är det bara att skaffa nya. Eller har jag missat någon föreskrift i den tusensiders, nådiga luntan som det ständigt hänvisas till:D?

Staffans
Nja, någon föreskrift behöver man inte läsa. Max anslutningsbar area brukar stå angiven på plinten. Större areor brukar ”få plats”, men då spricker egenkontrollprogrammet...
 
Staffans2000
D Dodger skrev:
Nja, någon föreskrift behöver man inte läsa. Max anslutningsbar area brukar stå angiven på plinten. Större areor brukar ”få plats”, men då spricker egenkontrollprogrammet...
Men fungera, skulle det!

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men fungera, skulle det!

Staffans
Fungera men kanske glöda lite lätt om man råkar slå på båda maskinerna samtidigt.:rofl:
 
Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
Fungera men kanske glöda lite lätt om man råkar slå på båda maskinerna samtidigt.:rofl:
Före det går nog proppen. Men kör TS utan skyddslocket på, så kan sockerbitarna användas som nattlampa.
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Före det går nog proppen. Men kör TS utan skyddslocket på, så kan sockerbitarna användas som nattlampa.
Jo, det kan behövas när du ger råd så man nästan blir mörkrädd...;):D
 
Staffans2000
D Dodger skrev:
Jo, det kan behövas när du ger råd så man nästan blir mörkrädd...;):D
Ja. Men det är väl bara "nästan", eller hur.

Staffan
 
D Dodger skrev:
Jo, det kan behövas när du ger råd så man nästan blir mörkrädd...;):D
Mörkrädd behöver man sällan vara om man följer @Staffans2000 råd när det gäller el.:rofl::crysmile:;)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.