9 650 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Koppla in spishäll
Hej
Ska koppla in min infällda spishäll där spis/ugnen stog förrut. Tog bort uttaget och där fans jord, nolla och 3st fas. Back på spishällen ser jag att den endast ska använda 2 av de 3 faser som finns. Vad ska jag göra med den tredje faskabeln som kommer ut från väggen? Bör jag även koppla in den i sockerbiten bara för att säkra upp den utan mottagarkabel på andra sidan?
Ska koppla in min infällda spishäll där spis/ugnen stog förrut. Tog bort uttaget och där fans jord, nolla och 3st fas. Back på spishällen ser jag att den endast ska använda 2 av de 3 faser som finns. Vad ska jag göra med den tredje faskabeln som kommer ut från väggen? Bör jag även koppla in den i sockerbiten bara för att säkra upp den utan mottagarkabel på andra sidan?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Sockerbit???
Vad håller du på med!
Vad håller du på med!
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det normala är ju att man använder ett utag av typ periflex, finns tydligen någr nyare varianter på det också. Eller att man gör en fast inkoppling (som det verkar som du håller på med). Då skall det ju vara en kopplingsdosa, med inbyggd dragavlastning för utgående kabel. Och i det fallet har du ju en kopplingsplint inne i dosan.
jag tolkar ditt inlägg som att du tänkt köra med sockerbit och lite eltejp?
jag tolkar ditt inlägg som att du tänkt köra med sockerbit och lite eltejp?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Nu är jag inte behörig elektriker. Men ett minimumkrav på en sådan koppling är ju att du har en dosa med dragavlastning. Det finns dylika som används för ex. tvättmaskinsinkoppling. Vet inte om en sådan duger för spis.
Jag skulle absolut sätta en Periflex kontakt.
Jag är lite osäker på om man överhuvudtaget får installera en spis eller liknande fast numera. Fast inkopplade apparater har ofta krav på att det finns en allpolig brytare inom synhåll från apparaten (tanken är att en servicetekniker skall kunna bryta strömmen och själv se att ingen slår på igen), en kontakt är ju en tydlig allpolig brytare.
Jag skulle absolut sätta en Periflex kontakt.
Jag är lite osäker på om man överhuvudtaget får installera en spis eller liknande fast numera. Fast inkopplade apparater har ofta krav på att det finns en allpolig brytare inom synhåll från apparaten (tanken är att en servicetekniker skall kunna bryta strömmen och själv se att ingen slår på igen), en kontakt är ju en tydlig allpolig brytare.
vasy skrev:Hej
Använd perilexuttag, skaffa en stickpropp om det inte sitter på kabeln från hällen. Om du av någon anledning ansluter fast så ska dragavlastning som mycket riktigt påpekats finnas.
Det finns sockerbitar godkända att använda i dosor.
Den tredje fasen är bara att låta bli att använda. Se bara till att den inte kan ligga mot någonstans och ställa till allsköns elände, ytterligare en anledning att använda perilex där den har en naturlig plats.
Och till sist, såna här jobb skall göras av behörig, men det vet du nog redan. Se till att lägga jord och nolla rätt!
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Hur är det med kabelavlastningen då?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden