Vill ha lite koll på att elektrikern gör rätt, då han verkar lite osäker. (eller kanske lite för självsäker)

Finns 2 varianter av inkoppling, se bild, men det står inget om vad skillnaden blir mellan dom. Det är en induktionshäll Siemens EH875MP17e som drar 7200 Watt.
Jag antar att 2 fas varianten är att föredra?
Vilken kabeldimension krävs då?
På bilden ser det ut som om nollan ska vara dubbel?
Det är den gamla spisanslutningen som ska användas, den har 3 faser och ingen nolla så det blir i så fall att fattas en kabel, för man kan väl inte använda skyddsjorden?

Vad blir konsekvensen om han nu kör på enfasvarianten utan att säga nåt, märks det på nåt sätt?

DSC_1070.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tommie84
  • Laddar…
ska kopplas L1+L2+N 16A alternativt L1+N 32A det första är det enda som är möjligt i ditt fall mvh Andreas

tommib
Konsekvensen blir att du inte kan använda hällen fullt ut. Antingen finns en inställning som begränsar hällens maxeffekt eller så blåser du säkringen när du skruvar på för mycket.

Nolledarna läggs mycket riktigt ihop i tvåfasalternativet. Det är normalt.

Med din nuvarande matning kan du, om elektrikern kopplar om, använda din häll tvåfasigt. Man kopplar helt enkelt om den tredje fasledaren till noll och får då just 2N~ (+PE). Du kan dock inte koppla in en ugn också i det fallet utan måste dra fram en separat matning till den.

Ett tips är att söka på spisbibeln, i den har en av forumets giganter sammanfattat allt man behöver veta om inkoppling av spisar.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Tack för snabba svar.
Man behöver alltså inte ha dubbel nolledare?

Han pratade också nåt om att man kan använda skyddsjorden, vilket ger mig rysningar, men jag kanske har fel?

Ugnen är flyttad till annan plats tillsammans med mikron och de har egna varsina nya matningar.
Har fortfarande inte lyckats övertyga elektrikern att mikron ska 16 A säkring och alltså 2,5 mm2 (den är kombinerad med varmluft), han hade dragit 1,5. Som tur är är han inte ansvarig, men man blir ju fundersam....

Att använda skyddsjorden är totalt Aja-Baja. Det är totalt förbjudet och inget man ens ska fundera på. Och det räcker med en nollledare om den har samma area som fasledarna.

tommib
Det behövs inte dubbel nolledare så länge som spisen matas med två olika faser. Som tuktuk säger är det totalt förbjudet att använda skyddsjord till något annat än just skyddsjord, men det låter ju som att du kommer klara dig bra med befintligt kablage (förutsatt att det är 2,5kvmm / 16A).

Om mikron ska ha 16A går inte att veta rakt av. Kolla typskylten på mikron, där står max effekt. Om den är mer än 2,3kW så behöver du en större matning.

Detta borde elektrikern redan ha gjort.

• Gilla
TicToc och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket. Nu har jag lite mer på fötterna.
Ja det är 2,5 mm2

Nu är ju inte ugnarna uppackade än, jag har satt Ikeas tekniska spec. och manual, som säger 16 A, i händerna på honom men han verkar inte tro att en mikro drar så mycket...men det löser sig nog. Ska prata med chefen.
Lite lustigt är det, för den vanliga ugnen klarar sig med 13 A, vilket går på vanlig 1,5 mm2 (fast där har de dragit 2,5 mm2)

tommib
Vilken mikro är det? Raffinerad? I så fall är anslutningseffekten 2800W dvs du behöver mer än en 10A-grupp ger. Det låter märkligt att elektrikern tycker att det ska gå med en vanlig 10A-grupp om han har specen för ugnen.

Att säkra 1,5kvmm med 13A går under vissa förutsättningar, men inte alla. Om det ändå är nyinstallation är det vettigt att dra 2,5kvmm.

Det låter som att killen som jobbar hemma hos dig kanske inte har full koll. Be chefen komma ut själv istället, eller skicka en kille med mer koll. Sen förstår jag överhuvudtaget inte varför han tjafsar. Om du vill ha 2,5kvmm och 16A är det väl bara att dra fram det, du betalar ju ändå den ökade kostnaden...

• Gilla
bsba
  • Laddar…
Ja det är Raffinerad

Han är från Ukraina, pratar dålig svenska och dålig engelska, frågan är om han är läskunnig, men han är trevlig...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.