Byggahus.se

Koppla in spis på 3-fas

1. T
    Självbyggare · Skåne · 2 755 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Hej, har en Bosch HCA763220V som jag vill koppla in i ett perilex-uttag med tre faser, nolla och jord.
    Spisen har idag en tvåfasanslutning utan nolla. Det finns tyvärr inget kopplingsschema på spisen eller i dess konsumentmanual.
    Vilka plintar ska jag koppla in de tre faserna och nollan på och vilka ska vara bryggade? I dagsläget är 1-2-3 och 4-5 bryggade.
    Tacksam för tips eller kopplingsschema.

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 583 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Det borde finnas en inkopplingsanvisning bredvid typskylten på spisen. Utan den är det i stort sett omöjligt att säga något. Det går ju att mäta/testa sig fram men det skulle jag inte rekommendera någon ovan att ge sig på.

Är du helt säker på att den är inkopplad tvåfasigt utan nolla idag? Elementspänningen borde också framgå från inkopplingsanvisningen.

• Laddar…
  3. D
    Besserwisser · E · 16 943 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det ser mer ut som en enfasinkoppling.
    Jag gissar att 1,2,3 ska ha varsin fas och 4,5 nolla. Men det bör man ju veta, inte gissa.

4. T

tompaah7503

Självbyggare
    Håller med om att det borde finnas en anvisning.
    Men har kollat runt hela spisen, på plåtarna på insidan och .. där är inget.
    Enligt tidigare ägare ska den ha varit tvåfasansluten vilket ser så ut på bilden också.

Något nollstift finns för övrigt inte i perilex-kontaten på spisen. Finns bara 3 fas och jord.
    Elementspänningen borde med andra ord vara 400 V..

5. D

Daniel 109

Besserwisser
    Det stämmer, det står att det är en 400V spis. Det gör det tyvärr även på 230V spisar. Men det här verkar vara en 400V spis. Konstigt att det inte finns någon instruktion. Har du kollat på luckan?

6. T

tompaah7503

Självbyggare
    Tagit loss plåten på baksidan, krävs för att komma åt kopplingsplinten. Finns ingen kopplingsinstruktion på den, varken på utsidan eller insidan. Finns inga andra lappar någonstans på spisen, varken på insida eller utsida. Dragit ut under luckan och alla lösa delar, nada.

Kanske att det suttit en klisterlapp men som fallit av?

Hoppet står kanske till att någon har en likadan spis.

7. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 583 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Då kvarstår bara att kolla upp hur det interna kablaget är draget och kontrollmäta. Baserat på tidigare inkopplingsanvisningar som jag har sett så skulle jag GISSA att du ska koppla in L1 på 1, L2 på 2-3 och L3 på 4-5 men det är en GISSNING.

Det kan också vara så att det är en tvåfasspis, det har förekommit sådana från BSH.

Edit: Nej, det är nog möjligt att trefaskoppla den. Anslutningseffekten verkar vara 10,9 kW vilket talar för äkta trefas.

• Laddar…
  8. T

tompaah7503

Självbyggare
    Ett alternativ är att koppla in den i perilexen som den står.
    Den har trots allt varit tvåfaskopplad utan nolla tidigare så det ska väl funka rakt av.

Problemet här är väl att det kan bli för hög belastning på någon av faserna, den gamla spisen är en 3-fasare med 230V-element mot nolla.

9. T

tompaah7503

Självbyggare
    Skickade in ett case till Boschs support så får vi se om de kan vaska fram en instruktion.

10. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 717 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
  11. blackarrow

blackarrow

Elektroniktokig
    Är det säkert att alla funktioner/zoner fungerar med nuvarande koppling?
    Det är ju väldigt lätt att ohm-mäta mellan de två faserna och slå på en funktion åt gången och se på vilka stift lasten hamnar.

Jag skulle inte bli förvånad om tex 2 plattor behöver vara på samtidigt i något fall...men att det då skulle bli ett rimligt ohm-värde mellan en fas och anslutning 2-3 som idag är oansluten.

Det vore rimligt med åtminstone en ihopbygling av 3 anslutningar för att få till en tvåfasig anslutning med alla element. :thinking:

Jag skulle gå på tommib’s ansats ovan och mäta för att se om det stämmer.

P = U x I = U x U / R = U^2 / R =>
    R = U^2 / P :p

Kalla värmezoner ger lite lägre resistans än beräknat.

• Laddar…
  12. blackarrow

blackarrow

Elektroniktokig
    • Laddar…
  13. blackarrow

blackarrow

Elektroniktokig
    Därmed ändrar jag mig och tror faktiskt den är korrekt kopplad för 2-fas matning.
    En ny ansats är att plint 1-2 resp 3-4 byglas. Anslut L1 till 1, L2 till 3 och L3 till 5.
    Ansats eller en ganska vild gissning, tja...mäta är att veta...

14. D

Daniel 109

Besserwisser
    Ska man vara petig så är det enfas 400V.

• Laddar…
  15. A
    Medlem · Stockholms län · 9 215 inlägg

Avemo

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.