Hejsan

Här är ännu en fråga om att koppla in en spishäll, dock har den en liten tvist, och jag vill bara dubbelkolla att jag tänker rätt.

Denna spishäll fanns installerad när vi flyttade in. Den har aldrig fungerat helt, utan bara ena sidan. De förra ägarna hade dock dragit ut en fas från vägguttaget till en ugn, och samtidigt kopplat om i stickproppen till spisen, kopplat bort pluggen till där de tog ut fasen till ugnen. Med största sannolikhet inget de anlitat elektriker till, med tanke på hur de kopplat, så gissningsvis hade de kopplat fel i stickproppen, den vita kabeln från spisen var tex helt bortkopplad.

Vägguttaget och kabeln till uttaget var i ganska risigt skick, och efter att det börjat smälta i det när vi använde ugnen så såg vi till att få ett helt nytt uttag draget.

Nu är ju dock frågan hur kopplingen i stickproppen skall se ut egentligen. Kabeln är fast monterad, och det finns inget kopplingsschema på varken spisen, onlinemanualen, Siemens supportsidor eller någon annanstans på nätet.

Min gissning från början var att de båda sidorna helt enkelt har var sin uppsättning trådar för fas och nolla, så fas-trådarna (brun & svart) skall gå till var sin fas i stickproppen medan N-ledarna (blå och vit) skall slås samman.

Jag tog dock isär den för att kika hur det var kopplat för säkerhets skull och tog bifogad bild.

Det borde väl utan rimligt tvivel vara så det skall kopplas i proppen? Dvs
  • Brun -> L1
  • Svart -> L2
  • Blå + Vit -> N
Mvh,
Stefan

• Närbild av intern elektronik och kablar i en spishäll, inklusive spolar och kretskort. Brun, svart, blå och vit kabel synliga.

Bästa svaret

Ja, så behöver du göra.

Det är en riktigt ful lösning av Siemens på det sätt de tvingar oss att använda dubbla neutralledare. Det hade inte kostat mycket ett montera en riktig plint i hällen och dra nollan mellan sidorna internt.

Super, tack!

Kopplade det rätt, men tyvärr fortsätter hällen att blinka 0/omvänd 9 på höger sida.

Får väl kolla lite om den behöver den nån form av återställning. Eller så är den faktiskt trasig. Men då har man gjort vad man kunnat, de är ju inte superdyra. :)

Mvh

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det ser riktigt mysko ut på bilden!
Till vänster är vit på nollan [N] och svart på [L] men till höger på bilden är Blå ansluten till [L] = Line! Och brun till N. ???
Vissa markeringar syns inte i bild men är blå och grå kopplad till Nollan i Perilex kontakten så är det inte konstigt att ena halvan inte fungerar.

Öppen Perilex-kontakt visar blå, brun och grå ledare kopplade till olika terminaler; diskussion om kabelfärg och kopplingsfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det borde inte spela någon roll att fas och nolla är skiftade på modulen, det är ju enfas växelström på varje separat modul. Men det är ju slarvigt.

D Dilato skrev:
Det borde inte spela någon roll att fas och nolla är skiftade på modulen, det är ju enfas växelström på varje separat modul. Men det är ju slarvigt.
Nja! kontrollpanelen matas från inkommande fas via en transformator eller laddningspump. Hällen måste ha en gemensam potential som delarna refererar till för att elektronik skall kunna "kommunicera" med varandra.
Får ena effetmodulen fas-anslutning på noll anslutningen så är det märkligt om det skulle funka.
Det kan vara opto koppla och då kan det funka.

L Leif i Skåne skrev:
Det ser riktigt mysko ut på bilden!
Till vänster är vit på nollan [N] och svart på [L] men till höger på bilden är Blå ansluten till [L] = Line! Och brun till N. ???
Vissa markeringar syns inte i bild men är blå och grå kopplad till Nollan i Perilex kontakten så är det inte konstigt att ena halvan inte fungerar.

[bild]
Gud vet vad de förra ägarna gjorde med den stackars spisen (eller uttaget den satt i). Ny spis är inköpt men inte inkopplad riktigt än, då bänken håller på att monteras.

Men jag skall banne mig ta en kik igen och se om det kanske är fel även i spisen, för som du säger ser det ju skumt ut om man får gå på märkningen på kretskortet.

Men å andra sidan, om kretskortet är spegelvänt mot det vänstra, som det ser ut som i övrigt, är det ändå inte helt ologiskt att blå/N går dit. :)

Ser man till komponent placering så är det inte helt spegelvänt, och jag har aldrig sett att märkning L respektive N inte är på rätt plats sådana misstag passerar inte ut på marknaden.
Men man måste kolla i Perilex kontakten att både nolltrådarna är anslutna till nollstiftet.
IKEA / Whirlpool använder kabel med 2 ST Blå ledare men med olika nyans.

Stripped electrical wires with different colors next to a Whirlpool appliance label, showing a black, brown, two blue, and a yellow-green wire.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt, husets förra ägare hade pillat med både kontakt, uttag och inte helt omöjligt även i spisen.

Nytt uttag är draget, och jag har kopplat i Perilex så att brun och svart går till stift för L1 respektive L2, samt blå+vit till N.

Det hjälpte inte, men skall testa att koppla om i spisen också innan jag byter till den nya spisen. Vore ju kul om man fick den att fungera, säkert någon som har användning av en fungerande spis. :)

Dett finns kopplings schema under plåt locket på spis häll mm.
Och varför koppla vit på nolla?

PUFFO PUFFO skrev:
Dett finns kopplings schema under plåt locket på spis häll mm.
Och varför koppla vit på nolla?
Nu är ju dock frågan hur kopplingen i stickproppen skall se ut egentligen. Kabeln är fast monterad, och det finns inget kopplingsschema på varken spisen, onlinemanualen, Siemens supportsidor eller någon annanstans på nätet.
😉

Spisen är ganska gammal, Siements verkar använda grå nu istället för vit.

S Stha79 skrev:
😉

Spisen är ganska gammal, Siements verkar använda grå nu istället för vit.
Hur det ska se ut i stickpropp beror på koppling schema som 99% sitter på insidan lock alt. Vid plinten bakom plåt lucka! Man kan inte gissa färger.

PUFFO PUFFO skrev:
Hur det ska se ut i stickpropp beror på koppling schema som 99% sitter på insidan lock alt. Vid plinten bakom plåt lucka! Man kan inte gissa färger.
Det verkar som att spisen har fast installerad kabel med flatstift direkt till kretskortet enligt bild i inlägg #1. Därmed ingen kopplingsplint.

L Leif i Skåne skrev:
Det verkar som att spisen har fast installerad kabel med flatstift direkt till kretskortet enligt bild i inlägg #1. Därmed ingen kopplingsplint.
Så var det på min förra Bosch häll. Satt inkopplingsanvisningar på kabeln i stället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.