Tack för alla synpunkter, ska försöka svara på de frågor jag fått.

Bivalent shunt har jag för att kunna ta ut värme på mitten av tanken när den börjar bli varm, för att förbättra skiktningen

Ang kopplingen av TVA:n, ska jag koppla den också via en bivalent shunt som med värmen, eller bara en T-koppling på laddröret?

Ja expansionskärlet är högsta punkt, då det är golvvärme överallt.

Värmen har jag kopplat på laddröret för att mats har tipsat om det i någon tråd, ett T-kors nedåt.
Har det någon betydelse var på röret jag sätter T:et, kommer den verkligen kunna ta värme från tanktoppen när pannan svalnat? Och inte ta kallvatten från pann-hållet så att säga?

TVA skulle jag koppla utan shunt högst upp på tanken alt. framledningen från pannan och returen (som bara blir några grader över inkommande vatten) längst ner.
Det är bra att sätta en 60 graders temperaturbergränsare på TVA;n för att minska kalkutfällningen i värmeväxlaren.

Sen är frågan om du behöver ta ut golvvärmen högst upp på tanken, jag har kopplat min lite längre ner för att spara några 100 liter i toppen till varmvattenproduktion. Golvvärme behöver ju normalt ganska låg framtemp.

När du har ett laddkoppel, typ laddomat, så stänger termostaten i den flödet från tanken mot pannan när tempen sjunker under dess värde (t.ex 78 Grader). Så det ska inte kunna komma vatten från returen genom pannan.

Redigerat:
Nybyggarn skrev:
När du har ett laddkoppel, typ laddomat, så stänger termostaten i den flödet från tanken mot pannan när tempen sjunker under dess värde (t.ex 78 Grader). Så det ska inte kunna komma vatten från returen genom pannan.
Så länge laddpumpen går väl?

Sen kan det väl gå igenom klaffbackventilen?

blackadder skrev:
Så länge laddpumpen går väl?

Sen kan det väl gå igenom klaffbackventilen?
Japp!

Men jag tror självcirkulationen avstannar när pannvattnet är kallare än tanktoppen.

Javisst f*n, tänk att det ska vara så svårt att fatta hur ett system fungera.

Nu blev jag lite osäker.
Kanske pumpen till värmeslingan, iallafall i teorin, kan trycka upp klaffventilen i laddomaten och skapa ett flöde genom pannan?

Nybyggarn skrev:
Nu blev jag lite osäker.
Kanske pumpen till värmeslingan, iallafall i teorin, kan trycka upp klaffventilen i laddomaten och skapa ett flöde genom pannan?
Ja det är ju det man kan va orolig för
Vattnet är ju trycksatt om det har någon inverkan?

Nybyggarn skrev:
Nu blev jag lite osäker.
Det kan ske om du har mycket långa rör mellan anslutningspunkten och tanken, annars funkar naturlagarna och då blir det svårt att trycka upp kallare vatten via pannan än vad det är i tanken.

Normalt tryker det kallare pannvattnet mot backventilen och håller denna stängd, tar du bort backventilen kommer pannvattnet att lägga sig i botten av acken och pannan fyllas med varmt vatten uppifrån från tanken

Redigerat:
Tack för alla tankar och tips.

Har gjort en ny version av ritningen.

Har ritat in en del mått på rören, kan jag ta 28 på resten?
Större än 35 på laddkretsen när man ändå håller på?

Behöver ångröret gå ut på taket eller går det att vinkla ner eller finns det andra lösningar?

• Schematisk ritning av VVS-installation med måttangivelser och komponentnamn som pump och shunt.
Jag har 22 mm mellan acktopp och ångledning och det funkar. 28 mm är ju inget sämre men lite overkill!

Men varför i hela friden en drake som Atmos.. :D;)

Det ser ut att bli en klass A1 koppling. Det enda jag inte förstår är din bivalenta shunt, men vill du ha eller har en sån så ok.

Ok, vad bra.
Den bivalenta shunten ska jag ha för skiktningens skull

Det va kanske det enkla, nu dags för resten! =)

Hur skulle detta funka tror ni?
Shunta ner värmen till 30grader sen dela upp det till de 3 golvvärmefördelarna, där 2st sitter efter kulverten.
Pumpen vet jag inte om den är bra eller ens rätt sort.

Styrning shunt: http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-motor-till-shuntventil/
Bivalent shunt: http://www.billigtvvs.se/produkter/272/371/bivalent-shunt-22-mm,-vrb143
Pump: http://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-cirkpump-alpha2-25-40-180/

Alternativt köra med en sådan här?
Eller både och?
Golvvärmeshunt: http://www.thermotech.se/golvvarme/...shunttmixl3.4.67d9bbc5128b4e9396e8000962.html

Det sitter shuntar på alla slingorna så man kan ställa var rum för sig, när alla dessa är stängda så bli det stopp och man brukar därför ha en bypass för att inte pumpen ska stanna?. Detta sitter på den färdiga shunten.
Men jag tänkte att en varvtalsstyrd pump inte behöver detta?

Vad har ni för tankar och ideér?

Tva tänkte jag köra med Baxi:s lilla
Tva: VXB 33 http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=25

Med en sådan här kopplad före ställd på 60grader: http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-blandningsventil-mr-25r-u-35-60/?select=true

Redigerat:
RickeP skrev:
Tack för alla tankar och tips.

Har gjort en ny version av ritningen.

Har ritat in en del mått på rören, kan jag ta 28 på resten?
Större än 35 på laddkretsen när man ändå håller på?

Behöver ångröret gå ut på taket eller går det att vinkla ner eller finns det andra lösningar?

[bild]
22 räcker väl till resten. Ingen anledning att ha mer än 35 till laddkretsen.

Gör du ångröret mycket högre än expansion kommer det att tryckas ut en massa vatten den vägen istället när det kokar. Men det är trevligt om det mynnar ute.

Hur mycket spar du på att välja den pannan mot en Inova 50??

Matss skrev:
22 räcker väl till resten. Ingen anledning att ha mer än 35 till laddkretsen.

Gör du ångröret mycket högre än expansion kommer det att tryckas ut en massa vatten den vägen istället när det kokar. Men det är trevligt om det mynnar ute.

Hur mycket spar du på att välja den pannan mot en Inova 50??
Ok, då kör jag på 35 och 22.

Du menar om jag gör ångröret lägre än expansion? Är det högre går väl vattnet ut i expansion?

Vet inte vad inova kostar. Men jag gav 30:- för denna med ladomat 21

innovan kostar 50000:- ska själv sätta in en sådan i sommar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.