Hej,

Jag vill koppla in lampan på balkongen och ta ström från elutaget under lampbrytaren men får inte till det, elutaget funkar men jag får inte lampan att börja ljusa fast det det finns ström i kabeln.

Snälla hjälp någon, har fått hjärnsläpp!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det börjar inte bra, det är fel typ av kabel du har där fintrådig RKK ska inte användas i fasta installationer. Är det samma till uttaget?

Som brukar nämnas här, tänk på att detta är behörighetskrävande. Som jag ser det visar du för lite grundkunskaper för att få vettiga råd på ett forum av det du presenterat. Gör du om och rätt samt kom med mer info kring det hela så går det säkert lösa.

Avskräcks inte av svaret och välkommen hit.

Har du ström i kabeln till lampan, så kanske glödlampan är trasig.

Tack för ditt snabba svar :) Är självlärd inom det mesta men nu har jag nog tagit mig vattnet över huvudet��
Vad är det för kabel jag behöver?
Elutaget har samma kabel med jord och allt och funkar klockrent!

Jodå, ström finns i kabeln och lampan är hel!
Två rätt iallafall :)

- Byt kabel till EKK eller liknande.
- För in kabeln vinkelrätt (lodrätt) in i strömbrytaren, den snea införingen på bild ser fördjävlig ut!
- Se till att blå och grön/gul ledare är så pass långa att de når ned till uttaget, för de ska kopplas in där och inte i strömbrytaren.
- Fasledaren kan vara kortare för den ska kopplas in på "pil ut" på strömbrytaren, eller hur den nu är märkt.
- Den korta stump som blir över kan du använda för att koppla fas från uttaget till ingången på strömbrytaren.
- Det ser ut att finnas ett lite avstånd mellan kapslingarna för uttag och strömbrytare vilket är olyckligt. Om du sparar några centimeter av kabelmanteln så kan du trä den över ledarna som går mellan kapslingarna.

Nu börjar det bli mörkt ute, provar med det i veckan och återkopplar med hur det har gått och förhoppningsvis blir resultatet tillräckligt bra att jag slipper störa nå mer!

Tack för hjälpen!

Du ska inte "prova" någonting, det finns inga sådana moment inom elinstallation! Utan du bör tänka över hur du ska göra jobbet och göra det rätt från början, med rätt materiel och verktyg. Räds inte för att ställa frågor här på det som du är minsta osäker på.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
EllyElly skrev:
Elutaget har samma kabel med jord och allt och funkar klockrent!
Jag vill inte låta dryg utan bara få dig att tänka efter. Det är livsfarligt att tro att det är rätt bara för att det lyser. Det är två helt olika saker!
Man kan få saker att lysa genom att koppla väldigt fel...

Förstår helt och hållet och kan inte annat än att uppskatta ärligheten och hålla med, ringer istället en elektriker på måndag så blir det ordentligt gjort!

Tack för alla tips här på tråden :)

• Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
tommib
Var beredd på att elektrikern åtminstone kommer svära lite över den befintliga RKKn, möjligen vilja byta den.... Hur är den kopplad tro?

tommib skrev:
Var beredd på att elektrikern åtminstone kommer svära lite över den befintliga RKKn, möjligen vilja byta den.... Hur är den kopplad tro?
Det undrar jag med då jag endast ser fas och jord i uttaget, men TS gör det rätta och ringer en elektriker istället för att ge sig på något livsfarligt när man inte förstår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.