Hej

En induktionshäll skall kopplas in. Sitter 20A säkring med 4 kvadrats matning fram till gamla spisen. Står att den kan kopplas på 3x10 / 2x eller 1x25 fas. Skulle tro att det finns 3 faser fram till uttaget som det är nu, hur ska det då kopplas in? Hällen är på 230v, hur kan man då koppla det på 2 faser+nolla+jord?

/Johan

Det brukar finnas med scheman i instruktionsboken till hällen hur den ska kopplas för de olika alternativen men annars kan den ju också vara märkt L1-L3 osv under.

Blir dyrt att chansa iaf så fråga annars där du köpte den om de inte kan slänga på en kabel med perilex-stickpropp på så är det bara att sticka i sladden i spisuttaget (om det sitter ett någorlunda modernt sånt på plats förstås).

• Gilla
Kaka506
  • Laddar…
Och det är riktigt kopplat. Förekommer ju tyvärr en hel del fusk med perilex

Holá allesammans!!

Funderar på samma sak, har en Bosch PIE685T01E ind. häll.

Det är framdraget 3fas 2.5mm2 16A.

Hällens typskylt säger 7200W, 220-240V 50/60Hz.

Kopplingsschemat visar 3 alt.

Alt1.
220V - 240V ~
L, N och jord (240V mellan L och N)

Alt2.
400V 2L - 1N ~
L1, L2 N och jord (240V mellan L1 och N, och 240V mellan L2 och N)

Alt3.
220V - 240V 2L -2N ~ NL
(Nederländskt alt. med 2N).

6st tåtar i anslutningssladden, 2faser som sitter ihop med en klämma, 2 nolledare och 2jordledare som sitter ihop på samma sätt (summa 3 anslutningar)

Min tanke är att blir det inte en 2fas 230V matning om ja kopplar in perilexkontakten enligt alt 2, med L1 och L2 samt N och jord?!

Eller tänker ja galet, får skylla på att det inte fanns induktionshällar under min tid som elektrikerstudent ;)

Finns precis hur många trådar som helst om detta. Sök på "perilex" "häll" eller liknande.

Javisst gör det, och det hade vart ännu bättre om du sagt, ja eller nej ihop med ditt snälla tips att jag ska söka. :)

FredrikR skrev:
Javisst gör det, och det hade vart ännu bättre om du sagt, ja eller nej ihop med ditt snälla tips att jag ska söka. :)
Jo, alt 2 blir en 2-fasmatning med nolla. Lite dumt att man kallar det "400V" på inkopplingsschemat, det är visserligen 400V mellan faserna men hällen har 230V-element .

Tack!

Ja de var just de att de kallade den 400V som gjorde mig lite förvirrad...

Nu kan de kokas pären te kvälla. :)

Hur gjorde du med hällen (och ugnen oxo)? Sitter i samma sits som du gjorde och harlite samma dilemma. Håller på o forskar för fullt hur jag ska göra egentligen..

Grymt tacksam för lite tips o erfarenheter...

/FP

FredrikR skrev:
Holá allesammans!!

Funderar på samma sak, har en Bosch PIE685T01E ind. häll.

Det är framdraget 3fas 2.5mm2 16A.

Hällens typskylt säger 7200W, 220-240V 50/60Hz.

Kopplingsschemat visar 3 alt.

Alt1.
220V - 240V ~
L, N och jord (240V mellan L och N)

Alt2.
400V 2L - 1N ~
L1, L2 N och jord (240V mellan L1 och N, och 240V mellan L2 och N)

Alt3.
220V - 240V 2L -2N ~ NL
(Nederländskt alt. med 2N).

6st tåtar i anslutningssladden, 2faser som sitter ihop med en klämma, 2 nolledare och 2jordledare som sitter ihop på samma sätt (summa 3 anslutningar)

Min tanke är att blir det inte en 2fas 230V matning om ja kopplar in perilexkontakten enligt alt 2, med L1 och L2 samt N och jord?!

Eller tänker ja galet, får skylla på att det inte fanns induktionshällar under min tid som elektrikerstudent ;)

Hojs!

Vi hade en matning 3fas matning framdragen till både häll och ugen sen tidigare, så det jag behövde göra var att montera perilexpropp på ugnen (1-fas, dubbelkollade att nollan hamnade på samma plats som i uttaget) och ett perilexuttag och tillhörande propp på hällen.

Hällen kopplades in som 2fas med nolla och jord (jag delade de 2 faserna som kom ihopstiftade från fabrik på hällen och anslöt en av var till en egen fas), alltså enligt alt 2 ovan.

Båda 3fas matningarna matas med 16A 2.5mm2 i mitt fall, båda sakerna fungerar klanderfritt. :)

Lycka till, och tveka inte att fråga mer om det behövs så ska jag försöka svara så gott jag kan (och vet).

Om du har 20A säkrat och 4mm2 kabel så gissar jag att du bor i lägenhet och endast har en fas in... Ett alternativ återstår i såna fall.
Perilex är f.ö godkänt för max 16A. Ska det vara riktigt så är det fast dosa eller 230V spisuttag som gäller. Norwesco har jag för mig att dom heter. kommer fra Norge och är skitdyrt!

Det finns även Perelex för 25 A

Gott. Har arbetat ut en vattentät kopplingsplan nu:
Häll:
Kopplas in i fast kopplingsdosa på 2 faser, 16A. Viktigt att hålla reda på nollan och jord...
Plockar bort bygeln på kopplingsplinten i hällen och sätter dit en annan kabel med 4st 2,5mm2 ledare istället.

Ugn: (fast 1-fas, 230V 16A... vanlig stickpropp med 16A med andra ord)
Drar vidare Nolla, Jord samt den 3:e oanvända fasen från kopplingsdosan till en utanpåliggande stickproppskontakt. Vill inte klippa av den kablen till ugnen nämligen med risk att man bränner garantin då...

Blir ´finfint detta

FredrikR skrev:
Hojs!

Vi hade en matning 3fas matning framdragen till både häll och ugen sen tidigare, så det jag behövde göra var att montera perilexpropp på ugnen (1-fas, dubbelkollade att nollan hamnade på samma plats som i uttaget) och ett perilexuttag och tillhörande propp på hällen.

Hällen kopplades in som 2fas med nolla och jord (jag delade de 2 faserna som kom ihopstiftade från fabrik på hällen och anslöt en av var till en egen fas), alltså enligt alt 2 ovan.

Båda 3fas matningarna matas med 16A 2.5mm2 i mitt fall, båda sakerna fungerar klanderfritt. :)

Lycka till, och tveka inte att fråga mer om det behövs så ska jag försöka svara så gott jag kan (och vet).

Hej alla glada.

Kan någon hjälpa mig tro?

Hade en Ikea induktionshäll som jag kopplade så här:

400V L1 L2 L3 N och jord.

När jag råkade ha sönder hällen (klantigt) fick jag tag i en Bosch HMIT470 (PIE646E01E) begagnad.
Nu är jag väldigt osäker på hur jag ska koppla för att få en ren 400V koppling.

Kablarna är som följer:

Svart - Brun - Vit - Blå -grön/gul -grön/gul.

6 kablar till 3-fas???? 2 jordkablar????

Provade att koppla Svart L1 - Brun L2 - Vit L3 - Blå N - g/g+g/g jord.

Hällen säger då att inkopplingen är felaktig. Jag fattar ingenting :-)
Någon som har några tips?

Tack på förhand.
Kenth

Eftersom färgerna på trådarna är mycket dåliga "tecken" på hur saker ska kopplas måste du skaffa en inkopplingsanvisning för just din "grej". Ofta sitter det en anvisning under locket över anslutningsplinten eller på någon klisterlapp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.