Hej, tänkte överraska blivande sambon med att skaffa termostat och koppla in golvvärmen på toan. Toan är renoverad sedan tidigare och av någon anledning blev den elektriska golvvärmen aldrig helt inkopplad. Vad ska jag köpa och hur kopplar jag in det? Det kommer en svart kabel från dosan ovan med strömbrytare till lampan (två poler plus skärm) och en vit kabel nedifrån (2x0.5mm²)som jag antar kommer från golvvärmefilten? Väggen består av 13mm gips plus ca 8mm kakel och fix.

Mvh

Är inte den svarta kabeln till golvvärmen och den vita till termostatens temperaturgivare?

• Gilla
Christoffer85 och 1 till
  • Laddar…
Ska du koppla in golvvärmen bör du:

1. Mäta isolationen så den är oskadad.

2. Mäta resistans i värmetråden och se så den stämmer med den längd och effekt som är installerad.

Då bör du ha en bra bild om det är några skador på den eller ej. Kan ju vara därför någon lät bli att koppla in den...

3. Kolla så du har matning fram som är tillräcklig och efter en jordfelsbrytare.

4. Koppla in.

(om du inte låter en elektriker göra jobbet)

Skulle också anta att den svarta är till värmekabeln med skärmen som ska till skyddsjord. Den vita är till golvsensorn. Golvsensorn är inte alltid helt nödvändig men kan göra så golvet inte blir för varmt eller att du kan ställa in att golvet alltid ska vara minst 20 grader, även om rummet blir lite för varmt.

• Gilla
Christoffer85
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
2. Mäta resistans i värmetråden och se så den stämmer med den längd och effekt som är installerad.

Då bör du ha en bra bild om det är några skador på den eller ej. Kan ju vara därför någon lät bli att koppla in den...
Har frågat lite försiktigt om det finns några papper sparade men det gör tydligen inte det. Kan kanske vara en dålig idé att försöka sig på det här själv. Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.