Hej.
Jag undrar om nån kan ge mig råd angående inkoppling av ett fläktelement.
Elementet är på 400v - 50hz 1200w och ska kopplas in på 3 fasen. Så jag har jord, L1, L2 och nolla.

Jag har tagit bort det gamla elementet som också är kopplat till 3 fas. Jag har mätt upp att det är 400v i kablarna.
Vad jag undrar över är dom som har gjort elarbetet före mig har kopplat med bara 3 kablar inte 4. Jag har jord, blå som jag har mätt upp 400v i och svart som jag antar är nollan.

Frågan är kan jag koppla ihop L1 och L2 på fläktelementet och koppla till blå eller ska jag göra om och dra ny kabel med 4 kablar i.

Hoppas att nån kan hjälpa mig med det här.

NV

Jag tror nog att du framförallt behöver anlita en elektriker.

• Gilla
NordicViking
  • Laddar…
Är bara tre L1 L2 Nolla
Gamla hus hade inte jordat

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr en oklar beskrivning. Vanligtvis kopplas 400 V-element till två faser. Ingen neutralledare involverad.
Jordanslutning kan förekomma, samt även en ledare för nattsänkningsfunktion.

Bilder och länkar till produkten kan ge mer info om dina grejor.

NordicViking NordicViking skrev:
Jag har jord, blå som jag har mätt upp 400v i och svart som jag antar är nollan.
Anta ingenting utifrån vilken färg kablarna har! Färgerna kan ha använts precis hur som helst. Varför "antar" du exempelvis att svart skulle vara en nolla?

T Trollskidan skrev:
Är bara tre L1 L2 Nolla
Gamla hus hade inte jordat
Ja så kan det va... kollade nu och jorden är nollan och de andra 2 är 2 faser .. tack för feedback :)

Alfredo Alfredo skrev:
Anta ingenting utifrån vilken färg kablarna har! Färgerna kan ha använts precis hur som helst. Varför "antar" du exempelvis att svart skulle vara en nolla?
Ja du har helt rätt.. ingen ordning på kablarna här..

Elementet är på 400v - 50hz 1200w och ska kopplas in på 3 fasen.
Är du säker på att det inte ska kopplas på två faser?

...och svart som jag antar är nollan.
Du kan inte anta något, utan måste mäta och kontrollera. Har du bara tre kablar varav en är skyddsjord så kan du inte både ha 400V och en nolla.

Vad är det för element? Hur ser inkopplingsanvisningen ut?

• Gilla
NordicViking
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag tror nog att du framförallt behöver anlita en elektriker.
Ja det borde man nog..

useless useless skrev:
Är du säker på att det inte ska kopplas på två faser?

Du kan inte anta något, utan måste mäta och kontrollera. Har du bara tre kablar varav en är skyddsjord så kan du inte både ha 400V och en nolla.

Vad är det för element? Hur ser inkopplingsanvisningen ut?
Har mätt igen nu, finns ingen skyddsjord .. 2 faser med 230 i varje och en nolla ..
Elementet är en Pyrox fläktelement typ PLD 12 med kopplings schema ; Gulgrön-jord, brun-l1, grå-l2, svart-ns

Hur kommer du fram till att du inte har någon nolla?
Du kommer inte kunna mäta fram någon skillnad på om det är en nolla eller jord.

Hur vet du att "nollan" är nolla? Beroende på hur bra du har kontrollerat det, så kan den vaar nolla, den kan vara skyddsjord, och den kan vara en styrledare som blir spännigssat plötsligt, från någon temostat eller liknande.

Har mätt igen nu, finns ingen skyddsjord .. 2 faser med 230 i varje och en nolla
Och hur har du mätt så att du vet att den tråd du anser är nolla inte egentligen är skyddsjord?

Alfredo Alfredo skrev:
Och hur har du mätt så att du vet att den tråd du anser är nolla inte egentligen är skyddsjord?
Det är ett gammalt hus .. jag har 3 kablar, 2 med 230 i varje om jag mäter med voltmätare. Jag tar för givet att den 3e är nollan när jag mäter. mäter jag mellan båda faserna får jag 400 v.

Jag tar för givet att den 3e är nollan när jag meter.
Man kan inte ta nånting för givet. Med största sannolikhet går det gamla elementet på 400V utan nolla, så då är frågan varför en nolla skulle vara framdragen men inte skyddsjord?

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.