Hej,
Tanken är att jag ska koppla in en diskmaskin i mitt något ålderstigna kök. Så jag tänkte koppla in den på kallvattenledningen till kökskranen. Dessutom ska jag ta upp ett hål i diskbänken för att sätta en avstängningsventil uppe på (för att det ska va så ? iofs är köket för gammalt för att täckas av nån försäkring men det är säkert bra!). Problemet är att kallvatten röret är ett gammalt järnrör (magnetiskt) med 21,7 mm ytterdiameter (8,2 tum?), och det finns inga skarvar vad jag kan se. Bifogar bild nedan.
Jag har egentligen 3 frågor:
1) Är detta nått som de ens är lönt för mig som vanlig dödlig att ge mig på, eller är det lika bra att ringar rörmokaren direkt?
2) Jag lär ju hursomhelst behöva tömma hela tappvatten systemet, vilket sorts djävulskap bör man vara beredd på när man tömmer ett gammalt system, som dessutom haft rätt järnhaltigt vatten tills jag satte in filter ?
3) Vad behöver jag för grejer, tänkte skarva in ett t-rör med nån ventil innan, som sen får gå till en DMavstänging (typ denna) och sen tillbaka till röret som går upp till blandaren.
Tack för tips och svar!
Hur diskbänken ser ut, skåpet till vänster ska tas bort för att nästan få plats med en smaldiskmaskin.
Under diskbänk, röret till höger är kallvatten.
Närbild på röret.
Tanken är att jag ska koppla in en diskmaskin i mitt något ålderstigna kök. Så jag tänkte koppla in den på kallvattenledningen till kökskranen. Dessutom ska jag ta upp ett hål i diskbänken för att sätta en avstängningsventil uppe på (för att det ska va så ? iofs är köket för gammalt för att täckas av nån försäkring men det är säkert bra!). Problemet är att kallvatten röret är ett gammalt järnrör (magnetiskt) med 21,7 mm ytterdiameter (8,2 tum?), och det finns inga skarvar vad jag kan se. Bifogar bild nedan.
Jag har egentligen 3 frågor:
1) Är detta nått som de ens är lönt för mig som vanlig dödlig att ge mig på, eller är det lika bra att ringar rörmokaren direkt?
2) Jag lär ju hursomhelst behöva tömma hela tappvatten systemet, vilket sorts djävulskap bör man vara beredd på när man tömmer ett gammalt system, som dessutom haft rätt järnhaltigt vatten tills jag satte in filter ?
3) Vad behöver jag för grejer, tänkte skarva in ett t-rör med nån ventil innan, som sen får gå till en DMavstänging (typ denna) och sen tillbaka till röret som går upp till blandaren.
Tack för tips och svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur diskbänken ser ut, skåpet till vänster ska tas bort för att nästan få plats med en smaldiskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under diskbänk, röret till höger är kallvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på röret.
Det finns två andra alternativ:
1) extra vattenuttag på kallvattenkranen, http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-extra-vattenuttag-15r/
2) mellankoppling med uttag mellan väggfäste och blandaren, http://www.rinkabyror.se/artikel/mellankoppl-med-uttag/
1) extra vattenuttag på kallvattenkranen, http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-extra-vattenuttag-15r/
2) mellankoppling med uttag mellan väggfäste och blandaren, http://www.rinkabyror.se/artikel/mellankoppl-med-uttag/
Klicka här för att svara