Hej,

Tanken är att jag ska koppla in en diskmaskin i mitt något ålderstigna kök. Så jag tänkte koppla in den på kallvattenledningen till kökskranen. Dessutom ska jag ta upp ett hål i diskbänken för att sätta en avstängningsventil uppe på (för att det ska va så ? iofs är köket för gammalt för att täckas av nån försäkring men det är säkert bra!). Problemet är att kallvatten röret är ett gammalt järnrör (magnetiskt) med 21,7 mm ytterdiameter (8,2 tum?), och det finns inga skarvar vad jag kan se. Bifogar bild nedan.

Jag har egentligen 3 frågor:

1) Är detta nått som de ens är lönt för mig som vanlig dödlig att ge mig på, eller är det lika bra att ringar rörmokaren direkt?

2) Jag lär ju hursomhelst behöva tömma hela tappvatten systemet, vilket sorts djävulskap bör man vara beredd på när man tömmer ett gammalt system, som dessutom haft rätt järnhaltigt vatten tills jag satte in filter ?

3) Vad behöver jag för grejer, tänkte skarva in ett t-rör med nån ventil innan, som sen får gå till en DMavstänging (typ denna) och sen tillbaka till röret som går upp till blandaren.

Tack för tips och svar!

Ålderstiget kök med diskbänk och upptorkad disk, ett kallvattenrör synligt under diskbänken till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur diskbänken ser ut, skåpet till vänster ska tas bort för att nästan få plats med en smaldiskmaskin.

Gammalt köksavlopp med synliga rör under diskbänk, ålderstiget kallvattenrör synligt till höger.
Skapa konto

Under diskbänk, röret till höger är kallvatten.

Gammalt järnrör för kallvatten och vattenlås under diskbänk i kök med planer på diskmaskinsinstallation.
Skapa konto

Närbild på röret.

Tackar! Det verkar ju onekligen vara smidigare, även om man möjligen får en fulare lösning. Har en känsla av att man kanske inte vill in och tafsa på de där gamla rören i onödan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.