Någon som har en idé? Har köpt en fukt + timerstyrd badrumsfläkt. Ska kopplas N LT L där jag förstått att LT ska vara bruten fas för timern.
Till fläkten går blå nolla, brun och svart.
Har testat byta plats på brun och svart men resultatet är detsamma, timer fungerar inte.
Se bilden nedan. Den nedersta strömbrytaren kan själv stänga av fläkten. Den övre stänger av både lampa och fläkt som därefter inte kan styras med den nedre.
Till fläkten går blå nolla, brun och svart.
Har testat byta plats på brun och svart men resultatet är detsamma, timer fungerar inte.
Se bilden nedan. Den nedersta strömbrytaren kan själv stänga av fläkten. Den övre stänger av både lampa och fläkt som därefter inte kan styras med den nedre.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Vet inte vad det är för fläkt men det är inte så att tändtråden till timern bara ska ge impuls?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Den skall väl ha en fast fas samt nolla, och en ”tänd” fas via tex belysning eller impulsbrytare
Har du bild på schemat?
Har du bild på schemat?
Jo precis den fungerar bra med fuktstyrning. Jag har satt i båda de brutna faserna brun och svart i L och låter strömbrytaren vara på hela tiden.
Det jag saknar är obruten fas. Därför fungerar det inte. Brutna fasen ska till LT för att ge impuls till timern som sedan behöver fast fas i L för att fungera. Så med andra ord har kommit fram till lösningen men saknar tyvärr en fast fas till den.
Det jag saknar är obruten fas. Därför fungerar det inte. Brutna fasen ska till LT för att ge impuls till timern som sedan behöver fast fas i L för att fungera. Så med andra ord har kommit fram till lösningen men saknar tyvärr en fast fas till den.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hej
Har du 2st brutna faser till fläkten? Då måste det väl vara snorenkelt, dessa faser borde rimligtvis gå till samma ställe, lägg en fas på samma sida som inkommande till strömbrytaren, där det alltid finns spänning, samt flytta en fas i fläkten
Har du 2st brutna faser till fläkten? Då måste det väl vara snorenkelt, dessa faser borde rimligtvis gå till samma ställe, lägg en fas på samma sida som inkommande till strömbrytaren, där det alltid finns spänning, samt flytta en fas i fläkten
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden