Hej!

Har köpt en spis jag vill koppla in idag, men jag är inte helt hundra på hur jag ska koppla kablarna mellan väggen och spisen. Så jag vänder mig till er som har bättre koll strömmen!

Uttagen från väggen:
http://www.imagebam.com/image/4b1bd9102544664

Spisens dosa att koppla in kablarna i:
http://www.imagebam.com/image/133742102544662

Kopplingsschema på baksidan av spisen:
http://www.imagebam.com/image/e236d2102544659

Nå, från dosan på väggen där. Hur kopplar jag in kablarna på spisen och sen till väggen? Och vad för kabel mellan spisen och väggen bör jag köpa?

Tacksam för svar! :)

Kontrollera först att det är 230V du har i uttaget på väggen.
Kontrollera vilken som är fas och nolla i uttaget (vet inte hur det ska vara, men det behöver inte vara rätt för det. Kolla om det finns en märkning i uttaget).
Sedan, inte före, kan du koppla in spisen enligt schemat längst till vänster.
Lämplig kabel bör framgå av installationsanvisningen till spisen, använd annars RKK (H05VV-F) eller H07RN-F, 3G2.5mm² (minst).

• Gilla
Viktor Svensson2
  • Laddar…
Spis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Patrik

Och kontrollera anslutningarna i uttaget - de ser inte helt tillfredsställande ut på bilden. Om ledarna räcker, lägg dem som ett U runt skruven, eller sätt en kabelsko på ledarna.

Patrik_Hed skrev:
[bild]

//Patrik
Ok!

Men från väggen sen om du tittar på den här bilden: http://www.imagebam.com/image/4b1bd9102544664

Den röda/grön/gula från väggen, i vilken/vilka anslutningar fäster jag den på spisen?
Och den svarta och den vita, vilka anslutningar på spisen ska dom gå till?

Ber om ursäkt om det här är dumma frågor för er yrkeskunniga. :)

Ankansson skrev:
Ok!

Men från väggen sen om du tittar på den här bilden: [länk]

Den röda/grön/gula från väggen, i vilken/vilka anslutningar fäster jag den på spisen?
Och den svarta och den vita, vilka anslutningar på spisen ska dom gå till?

Ber om ursäkt om det här är dumma frågor för er yrkeskunniga. :)
Som Bo nämner så måste du mäta med en spänningsprovare vad som är vad i uttaget innan man kan säga vad som ska kopplas vart.

Förmodligen är vit fas, svart nolla och röd skyddsjord, men man kan aldrig veta säkert utan att mäta.

//Patrik

Som sagt, mät först, koppla sen! Din spis kommer inte att må så bra om den kopplas för 230V och det visar sig vara 400V i uttaget!

Finns väl en anledning till varför det krävs en behörig elektriker för det här jobbet.....Det är ju fast installation...

Patrik_Hed skrev:
Som Bo nämner så måste du mäta med en spänningsprovare vad som är vad i uttaget innan man kan säga vad som ska kopplas vart.

Förmodligen är vit fas, svart nolla och röd skyddsjord, men man kan aldrig veta säkert utan att mäta.

//Patrik
Eftersom jag är en idiot som oftast har turen med mig så chansade jag och kopplade som du sa. Någon spänningsprövare hade jag inte tillhands och jag började ju bli hungrig!

Men, det fungerade galant! Tack för hjälpen. Dags att hiva in söndagssteken i ugnen nu.

Man chansar inte med el. Hur vet du att spisen verkligen är skyddsjordad och inte "nollad" istället? Bryt strömmen, införskaffa en mätare, mät, och koppla in igen.

Men shit.. Gör som Bo säger.

//Patrik

jhenrikj skrev:
Finns väl en anledning till varför det krävs en behörig elektriker för det här jobbet.....Det är ju fast installation...
Det är inte fast installation. :) Det sitter ett uttag på väggen, fast kåpan är bortskruvad.

//Patrik

Bo.Siltberg skrev:
Man chansar inte med el. Hur vet du att spisen verkligen är skyddsjordad och inte "nollad" istället? Bryt strömmen, införskaffa en mätare, mät, och koppla in igen.
Ni har väl rätt i det ni säger. Plockar bort den igen och får ta och skaffa mig en sån mätare.

Men för nyfikenhetens skull, spisen fungerade ju och jag blev inte elektrifierad när jag tog i den. Vad innebär det om den var "nollad" då och inte skyddsjordad?

Rent allmänt kopplar man aldrig in någonting utan att kontrollmäta, speciellt inte en spis eftersom spismatningen av erfarenhet kan se ut precis hur som helst. I detta fall är det bara en fas så det är i och för sig inte så mycket som kan bli fel. Jag vet ju inte förutsättningarna. Jag antar att det suttit en spis där tidigare? Den behöver ju inte ha varit korrekt inkopplad - det kan ha varit fel både i uttaget och i stickproppen/spisen. Och skyddsjorden har kanske aldrig varit korrekt inkopplad.

Jag antar att du kopplat brun i kabeln till fas, blå till nolla och gul/grön till skyddsjord i spisen enligt Patriks bild.

I uttaget ligger skyddsjorden underst, men vilket stift är fas och nolla i uttaget? Jag har aldrig kopplat denna typ av enfasuttag. Det bör finnas en märkning i uttaget "L" och "N". Detta kontrollmäter man sedan genom att Ω-mäta mellan nolla och jord i uttaget - det ska vara under säg 0.5Ω. Man vet dock fortfarande inte vilken som är nolla och skyddsjord. Skyddsjorden ser ut att stämma med dom färger som används. Men jag ser två ledare anslutna till jordstiftet - var kommer dom ifrån? Vill man vara helt säker så måste man följa kabeln ifall den passerar någon kopplingsdosa till centralen.

Nu spelar det ingen roll varken funktionsmässigt eller elsäkerhetsmässigt om man förväxlar fas och nolla i detta fall. Men det kan utgöra en risk om den blå ledaren i anslutningskabeln faktiskt är en fas - om någon senare antar att det är en nolla.

Är nolla och skyddsjord förväxlade så händer heller inte speciellt mycket. Men spisen kan få en liten spänningspotential från en helt annan förbrukare. Det kan också vara så att nolla och skyddsjord är ihopkopplade i en dosa någonstans. Då får spisen en lite högre spänningspotential ifrån sig själv när man vrider på plattorna. Denna är ofarlig (så länge kablarna inte brinner av), men det kan orsaka varmgång mellan spis och diskbänk. Och hur som helst blir det problem när JFB installeras.

Är fas och skyddsledare förväxlade så blir det riktigt farligt, men det tror jag inte kan ske i detta fall.

Efter att spisen installerats bör man Ω-mäta mellan spisens hölje och jordstiftet på ett annat uttag i närheten, som en extra säkerhet.
Sedan kan man slå på strömmen, vrida på ett par plattor på spisen och spänningsmäta mellan spisens hölje och diskbänken, eller jordstiftet på ett annat uttag i närheten. Det ska vara 0V.

Allt detta kontrollerande anses nog som överdrivet, speciellt att titta in i centralen...men det kostar ingenting att mäta. Har man dålig kontakt mellan spisens hölje och annan jord, eller en spänning på spisens hölje, då först måste man riva i centralen för att ta reda på orsaken.

Dom hårdnackade kan ju också göra så här: Håll i spisen och diskbänken samtidigt. Kittlar det kan jord och nolla vara förväxlade eller ihopkopplade någonstans. Dör du är fas och skyddsjord förväxlade. Spisen fungerar dock utmärkt, åtminstone i första fallet!

Patrik_Hed skrev:
Det är inte fast installation. :) Det sitter ett uttag på väggen, fast kåpan är bortskruvad.

//Patrik
Okej, missade det...men det kräver väl ändå "nödvändig kännedom" enligt reglerna? Vilket TS bevisligen inte har...undrar vilket försäkringsbolag som ersätter honom om något går fel...

Prova sig fram med el...tack men nej tack...finns hämtpizza.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.