I vilket avseende?
Det är egentligen inte ok elinstallationsmässigt men det är extremt vanligt att använda pottan som kopplingsutrymme. Speciellt billigare drivdon är oftast konstruerade så att det inte går att ansluta två installationskablar i dem på ett vettigt sätt.
Det är egentligen inte ok elinstallationsmässigt men det är extremt vanligt att använda pottan som kopplingsutrymme. Speciellt billigare drivdon är oftast konstruerade så att det inte går att ansluta två installationskablar i dem på ett vettigt sätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Nej det är inte ok. Pottan är ingen kopplingsutrymme.
Ok, som jag trodde. Det är 230v, även matning till uttag via denna potta. Då får nog elektrikern sätta en utanpåliggande kopplingsdosa uppe på vinden och dra in endast lampsladden till pottan.
En fundering, hade det gått att koppla in en liten dosa, typ kulodosa och trycka in den i pottan löst liggande?
En fundering, hade det gått att koppla in en liten dosa, typ kulodosa och trycka in den i pottan löst liggande?
Inte okej, men hade jag gjort så hade jag inte använt wago utan ubåtar istället. Pga värmeutvecklingen (dom man inte ser vart wagon "ligger" i pottan så kan det olycka sig som så att den ligger emot där det är varmt, wago gillar icke värme/ temp skillnader)
Ang. kulodosan så kan du lägga den löst, om det är enligt tillverkarens instruktioner (vilket jag tvivlar på?).S Segge skrev:Ok, som jag trodde. Det är 230v, även matning till uttag via denna potta. Då får nog elektrikern sätta en utanpåliggande kopplingsdosa uppe på vinden och dra in endast lampsladden till pottan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
I ditt fall ser jag ingen möjlighet att använda en kopplingsdosa som du trycker upp i pottan pga de styva installationskablar som används. Det hade möjligen gått med flexibla kablar. Gäller bara att få till en bra dragavlastning i dosorna.
Men då du säger att det finns vidarematning till andra uttag via denna potta så ser jag inga förmildrande omständigheter alls. Det borde inte ha gjorts på detta sätt.
Men då du säger att det finns vidarematning till andra uttag via denna potta så ser jag inga förmildrande omständigheter alls. Det borde inte ha gjorts på detta sätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Den uppfyller inte de krav på dosor och kapslingar som ställs i t.ex SS-EN 60670. Det är helt enkelt inte en kopplingsdosa.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Vad tror om att sätt något liknande detta:Bo.Siltberg skrev:

Förutsättningen är att det inte är en halogenarmatur (för hög temperatur) utan en LED-armatur (pottan till för att LED bara tål 40 oC) och att skarven ligger i pottan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Den uppfyller ju kraven på en kopplingsdosa. Men jag ser styv installationskabel i pottan. Frågan om det får plats. Man ska inte böja på installationskabel alltför mycket och ofta.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Men det är OK i en dosa som trots allt är mycket mindre ?Bo.Siltberg skrev:
Dock tycker jag att det finns en annan sak som talar emot att använda en metallpotta, den är elektriskt ledande, ojordad och då skall man ha dubbel isolering ...
I praktiken skulle jag inte åtgärda denna installation om jag springer på den, den är inte direkt farlig bara olämplig.
Jag skulle skulle inte själv utföra det på detta sättet, utan fixat med någon form av dragavlastning ....
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg