Hej! Har köpt shuntsystem med wilo pico och fördelare till radiatorerna jag skall installera i huset. Detta för att inte skicka ut 95 gradigt vatten från panna utan ta ner det till 60-65. Jag kommer att ha maximalt 6 radiatorer och har därför införskaffat en 7-krets fördelare som bifogat samt blandningssystem med termostat.
jag kommer framåt ha 3 st golvvärmeslingor, hall, badrum och badrum. Måste jag då införskaffa ytterligare en komplett shuntkrets och pump som jag kopplar paralellt med radiatorkretsen på acktankarna eller kan jag bara koppla vidare från radiatorfördelaren och shunta ner från radiatorkretsen till en golvvärmefördelare till 3 golvvärmeslingor? alltså bara ha en pump som driver både radiatorerna sam golvvärmen, bara det att golvvärmen shuntas ner? Pico 25/6 variabel pump.
blandning/shuntsytemet från environ klara upp till 12 kw vilket kommer räcka med råge.
MVH Paul
jag kommer framåt ha 3 st golvvärmeslingor, hall, badrum och badrum. Måste jag då införskaffa ytterligare en komplett shuntkrets och pump som jag kopplar paralellt med radiatorkretsen på acktankarna eller kan jag bara koppla vidare från radiatorfördelaren och shunta ner från radiatorkretsen till en golvvärmefördelare till 3 golvvärmeslingor? alltså bara ha en pump som driver både radiatorerna sam golvvärmen, bara det att golvvärmen shuntas ner? Pico 25/6 variabel pump.
blandning/shuntsytemet från environ klara upp till 12 kw vilket kommer räcka med råge.
MVH Paul
Vad har du för "panna"?
Det brukar vara framledning & returledning från/till pannan som man kopplar värmekretsen på.
Sen har man shuntstyrning i/på pannan och den styr man med en reglercentral som reglerar framledningstemperaturen efter utetemperaturen.
Den shuntgruppen du har köpt används normalt bara mellan radiatorkretsen och golvvärmekretsen.
Normalt behöver radiatorkretsen en cirkulationspump och golvvärmekretsen en cirkulationspump.
Det brukar vara framledning & returledning från/till pannan som man kopplar värmekretsen på.
Sen har man shuntstyrning i/på pannan och den styr man med en reglercentral som reglerar framledningstemperaturen efter utetemperaturen.
Den shuntgruppen du har köpt används normalt bara mellan radiatorkretsen och golvvärmekretsen.
Normalt behöver radiatorkretsen en cirkulationspump och golvvärmekretsen en cirkulationspump.
Pannan är en ny RB ventum som laddar 3 500l tankar. Inkopplad efter norm och leverantör. Ingen shunt på pannan.Demmpa skrev:
Vad har du för "panna"?
Det ska ej regleras efter utetempen. Radiatorerna kommer ha termostater och stå på 19 grader. Gammalt hus och olika rum kräver olika mycket energi för att hålla sig varma.Demmpa skrev:
Vad har du för "panna"?
Då tar du ut värmen med en shunt från tank/ar och då börjar du med öppna alla termoster, ställer in shunten så det blir den värme ni behöver. Då kommer det att kanske bli för varm i en del rum och då ställs den termostaten ner. Sen den vita termostaten på enheten du köpt, är en maxtermostat för att begränsa så inteB Bullebock skrev:
golvvärmen får för hög värme, brukar vara max ca 30 C . I övtigt så blir det att strypa på fördelarna/ventiler för varje slinga så det blir ca 4 C tempskillnad på in/ut.
Gå inte och köp en massa elektronik för många tusenlappar, har du fått in strypningen en gång så kan du glömma golvvärmen, den följer med utetempen som ett påhäng på elementen.
Ströp in min GV för 25 års sen och har inte rört något sedan.
Tjena! Den enheten går att ställa mellan 20-70C det är det som är det fina med den. Radiatorerna är sektion och dom ligger på ca 1000w st så tror det blir bra med 60grader ut eller?J jonaserik skrev:Då tar du ut värmen med en shunt från tank/ar och då börjar du med öppna alla termoster, ställer in shunten så det blir den värme ni behöver. Då kommer det att kanske bli för varm i en del rum och då ställs den termostaten ner. Sen den vita termostaten på enheten du köpt, är en maxtermostat för att begränsa så inte
golvvärmen får för hög värme, brukar vara max ca 30 C . I övtigt så blir det att strypa på fördelarna/ventiler för varje slinga så det blir ca 4 C tempskillnad på in/ut.
Gå inte och köp en massa elektronik för många tusenlappar, har du fått in strypningen en gång så kan du glömma golvvärmen, den följer med utetempen som ett påhäng på elementen.
Ströp in min GV för 25 års sen och har inte rört något sedan.
Jepp radiatorer ska ha lite högre temp än GV, men dom ska inte ha mer temp än vad som behövs i förhållande till uttempen via shunten. Om du menar inställning av GV-enheten på mellan 20-70 C tror jag inte på, brukar vara max 45 C på maxtermostaten. GV kommer att följa med diff in/ut efter vad shunten säger till elementen. På sommaren när inte elementen får något och är kalla, så blir även GV kallt, lika med om det är klinkergolv i bad/toa. Kylslaget blir det om fötterna.B Bullebock skrev:
Allra bäst är att ha separata matningar från VP-Tank-Panna till styrning GV, då kan man få temp på klinkergolv. Men klart lite dyrare för installationen.
Asså den ska kunna justera mellan dessa värden. Det hoppas jag.J jonaserik skrev:Jepp radiatorer ska ha lite högre temp än GV, men dom ska inte ha mer temp än vad som behövs i förhållande till uttempen via shunten. Om du menar inställning av GV-enheten på mellan 20-70 C tror jag inte på, brukar vara max 45 C på maxtermostaten. GV kommer att följa med diff in/ut efter vad shunten säger till elementen. På sommaren när inte elementen får något och är kalla, så blir även GV kallt, lika med om det är klinkergolv i bad/toa. Kylslaget blir det om fötterna.
Allra bäst är att ha separata matningar från VP-Tank-Panna till styrning GV, då kan man få temp på klinkergolv. Men klart lite dyrare för installationen.
Den du köpt har en termostat för att ställa in en konstant temp, den reglerar bara vad inställd temp får vara som går ut till GVB Bullebock skrev:
Oavsett temp ute så kommer den att ge det värde som är inställd för och oavsett vad matande temp är. Kommer det för varmt så stänger den ner och för kaltt så öppnat den mer. Så blir det varmt ute och värmekällan stänger ner på värmen, öppnar den mer, är det då sommar och ingen värme behövs, så blir det kalla golv i alla delar som har klinker. Det är vådan av att ha samma matningsrör på element och GV. Men det är så man gör för att det ska bli så billigt som möjligt och ingen tanke på komfort på klinkergolv. Ävensom att är det bara GV i huset,så görs det inte som att få komfortvärme på klinker i bad. Blir för dyrt.
Nu med dom nya VP som finns, så är det många gånger som dom har flera styrsystem i sig och kan reglera
olika delar av huset.
Jag det fattar jag, det är det jag vill ha till radiatorerna.J jonaserik skrev:B Bullebock skrev:Den du köpt har en termostat för att ställa in en konstant temp, den reglerar bara vad inställd temp får vara som går ut till GVJ jonaserik skrev:Den du köpt har en termostat för att ställa in en konstant temp, den reglerar bara vad inställd temp får vara som går ut till GV
Oavsett temp ute så kommer den att ge det värde som är inställd för och oavsett vad matande temp är. Kommer det för varmt så stänger den ner och för kaltt så öppnat den mer. Så blir det varmt ute och värmekällan stänger ner på värmen, öppnar den mer, är det då sommar och ingen värme behövs, så blir det kalla golv i alla delar som har klinker. Det är vådan av att ha samma matningsrör på element och GV. Men det är så man gör för att det ska bli så billigt som möjligt och ingen tanke på komfort på klinkergolv. Ävensom att är det bara GV i huset,så görs det inte som att få komfortvärme på klinker i bad. Blir för dyrt.
Nu med dom nya VP som finns, så är det många gånger som dom har flera styrsystem i sig och kan reglera
olika delar av huset.
olika delar av huset.
För det första, jag håller på att så smått renovera ett 1880tals hus. Jag har inget badrum med golvvärme innu. Jag har gjutit ner golvärme i hallen men har ju inte haft vattenburet system än utan installerade vedpanna nu i sommar.
För det andra har jag inte sagt att jag inte skulle ha någon egen shunt styrning på golvvärmen utan jag fattar ju att det är bra för man vill ha lite underhållsvärme på sommaren. Men då förbereder jag plats till ytterligare en shuntgrupp med pump. Jag tänkte att det räckte med en pump för att driva 2 separata grupper.
Vedpannan går på sommaren också för att värma tappvatten så det blir bra att underhållsvärma badrum!
Och jag har inte VP jag har en vedpanna, o så länge vi ska betala ocker priser på elskatt o skit hos eon så över min döda kropp att jag sätter in en VP! Bor i skåne, genomsnitts elkostnaden ink eons jävla avgifter på ett år är 2,6kr förra året. Själva elen kostar ca 0,7kr förra året, resten eon.
Klicka här för att svara