Byggahus.se

Koppla gammal 3 fas till bygg central?

1. A
    Anonym
    Har ett bastu agg som troligen är från 80 talet. Det är 3 fas men inne i aggregatet är det bara 4 kablar.
    Vill koppla detta till min bygg central. Går ett sådant agg att koppla till en 3 fas kabel med 5 kablar och som ska kopplas till en bygg central?

2. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Det går men du får komma med lite fler uppgifter kring aggregatet så det inte blir fel och dumt.

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ett vanligt aggregat , sitter klocka och termostat monterat på det ,
    tickar det om klockan då du ställt

4. A
    Anonym
    Japp timern fungerar.
    Vilka fler uppgifter krävs? Och är det ngn risk att ha den i en oisolerad bastu?
    Dvs bastun kommer vara runt 0 grader inomhus när man startar aggregatet

5. E
    Medlem · jämtland · 20 828 inlägg

elmont

Medlem
    Det är troligen ett rent trefas 400V aggregat som du har, då ska du bara ha 4 trådar. Tre faser och skyddsjord

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Tickar det om timern , tick tick tick , då är det en mekanisk , aggregatet är ett rent 3 fas med jord , sedan det med att koppla in det till en byggcentral är inte bra , det blir då en lös elektrisk apparat och ett bastuaggregat är för fast anslutning , ska till en elektriker för anslutningen

7. A
    Anonym
    Om jag då kopplar den till en trefas kabel och ansluter till en bygg central. Skippar jag då att ansluta nollan? I den kabel jag köpt finns också en nolla.

8. A
    Anonym
    Det tickar. Okej så det är inte godkänt att koppla så. Då får jag strunta i det. Vill inte orsaka bränder
    Tack för era svar

9. E
    Hobbyelektriker · Värmland · 1 170 inlägg

EyEr0n

Hobbyelektriker
    NEJ!
    Du kan inte koppla en byggcentral till din gamla bastumatning då den matningen saknar nolla.

Sätt upp ett trefasuttag vid elcentralen alternativt vid fasadmätarskåpet istället.

Hur som helst så är det dags att ringa en elektriker.

10. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Frågan är vad du ansluter din byggcentral till och varför du ska gå den vägen. Är det något tillfälligt med bastun som du kör någon enstaka gång behöver det inte vara fel men är det något permanent ska du ordna fast matning dit.

Du ska ha korrekt fempoligt uttag till matningen av byggcentralen och den ska vara i skick med fungerande JFB. Är du så långt kommer du in på sakfrågan kring aggregatet och där verkar det enligt ovan som det är gjort för tre faser och jord. Då ska du inte ansluta någon nolla i aggregatet även om den är med i kabeln från byggcentralen.

På dina frågor verkar du lite för grön för att göra detta helt säkert så rådet tidigare att låta en elektriker titta på det håller jag med om.

11. P
    Medlem · jönköping · 2 319 inlägg

Pumba

Medlem
    Som jag läser inläggen är det tvärt om.
    Det finns en byggcentral som man vill plugga in kabeln från bastuaggregatet till

Borde ju inte vara några konstigheter alls, min nya kompressor jag köpte hade även den bara 3 faser + jord och det går ju hur bra som helst i ett 5 poligt uttag

12. A
    Anonym
    Okej! Lite olika bud här.
    Jag tror som pumba skriver att det går. Sedan om det går emot regelverk är ju annan femma. Jag vill mest testköra den lite med det Agget och se om det ens funkar.

13. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 876 inlägg

useless

Lök.
    Rent tekniskt är det inga problem att koppla in den och skippa nollan. Det finns som sagt var flera apparater som funkar på det sättet.
    Dock är det ju en dålig lösning för en varaktig inkoppling av aggregatet.

14. Mikael_L
    Medlem · 42 159 inlägg
    Det blir rörigt för att vi har inte blivit 100% säkra ifall du vill köra bastuaggregatet på en byggcentral tillfälligt eller om du vill ta ström till en byggcentral ifrån den gamla bastuns matning.

Det första, att koppla in bastuaggregat på en byggcentral, är inga problem.
    Det gäller bara att få de 4 eller 5 ledarna på rätt ställe, dvs först undersöka hur aggregatet ska kopplas in, om det har eller saknar nolla, sen hålla tungan rätt i mun och koppla rätt.
    Tillgång till ett mätinstrument för att försäkra sig om att höljet verkligen har blivit skyddsjordat är bra.
    Inga direkta svåra saker, det kan vi nog reda ut.

Att det sen är fel och lite olämpligt att koppla in ett bastuaggregat med skarvsladd och stickpropp är en lite annan fråga. Men för högst tillfälligt bruk och med lite eftertanke över hur man gör så blir det i praktiken inte väldigt illa. Men det dumma är att provisorium tenderar att bli permanenta, det är dåligt i så fall.

Den andra möjliga frågan, om det går att koppla in en byggcentral till där ett gammalt bastuaggregat suttit och det är 4 trådar i väggen är svarot kort och enkelt. Nej, det går inte. Det måste finnas minst 5 ledare för att kunna göra så. Och efter det så blir det att kika på om det öht är lämpligt även ur andra aspekter.

15. A
    Anonym
    Okej!
    Jag renoverar en stuga och i den sitter en bygg central med en 3 fas matning i mitten.
    Där vill jag temporärt koppla in bastu agg. Bilder kommer på den dragningen.

Det finns ingen matning till bastu. Det finns bara ett gammalt agg.
    Återkommer med bilder på agg och koppling

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.