4 755 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Koppla extern motor till fläktkåpa
Fläktkåpa avsedd för extern motor styr ju i regel den externa motorn med hjälp av en transformator.
I fläktkåpan finns anslutning för motor (fas, noll, jord) där motorn erhåller olika spänningsnivåer styrt av regleringen i kåpan via en ringkärnetransformator.
Som jag tolkar det kopplas motorn alltså in på transformatorns sekundärsida. (märkt fas och noll).
Min fråga: kan man då koppla ihop nollan (in till kåpan) med den kabel som anges som noll på den reglerade anslutningen på transformatorns sekundärsida?
Syftet med detta skulle vara att endast behöva gå med en styrd fas från kåpan till motorn som sitter monterad på en vind och vidare ansluta motorn till noll och skyddsjord. Alltså, en tråd från kåpan till motorn istället för två.
Var det lagom oklart...?
/jbr
I fläktkåpan finns anslutning för motor (fas, noll, jord) där motorn erhåller olika spänningsnivåer styrt av regleringen i kåpan via en ringkärnetransformator.
Som jag tolkar det kopplas motorn alltså in på transformatorns sekundärsida. (märkt fas och noll).
Min fråga: kan man då koppla ihop nollan (in till kåpan) med den kabel som anges som noll på den reglerade anslutningen på transformatorns sekundärsida?
Syftet med detta skulle vara att endast behöva gå med en styrd fas från kåpan till motorn som sitter monterad på en vind och vidare ansluta motorn till noll och skyddsjord. Alltså, en tråd från kåpan till motorn istället för två.
Var det lagom oklart...?
/jbr
Det beror på.
Hur är transformatorn kopplad? Är den isolerad så ska det ju gå. Är den sparkopplad så beror det på hur den är kopplad. ifall nollorna är ihopkopplade på transformatorn så går det, men om nollan kopplas om för hastighetsregleringen så blir det ju kortslutning om man kopplar ihop de två nollorna.
Men jag vet inte huruvida man får göra så eller inte, även om det går.
Hur är transformatorn kopplad? Är den isolerad så ska det ju gå. Är den sparkopplad så beror det på hur den är kopplad. ifall nollorna är ihopkopplade på transformatorn så går det, men om nollan kopplas om för hastighetsregleringen så blir det ju kortslutning om man kopplar ihop de två nollorna.
Men jag vet inte huruvida man får göra så eller inte, även om det går.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Trafon är med största säkerhet sparkopplad (det blir billigare så) Nollan är troligen bara rakt igenom (det är bara att mäta).
MEN, fas (även styrd), nolla och skyddsjord ska komma från samma grupp och följas åt. Det går inte låna nolla och skyddsjord från något annat uppe på vinden.
Är det så att ström finns på vinden så behöver inte nollan gå ner till kåpan och upp igen om det inte sitter någon reglering på nollan.
Prototypen
MEN, fas (även styrd), nolla och skyddsjord ska komma från samma grupp och följas åt. Det går inte låna nolla och skyddsjord från något annat uppe på vinden.
Är det så att ström finns på vinden så behöver inte nollan gå ner till kåpan och upp igen om det inte sitter någon reglering på nollan.
Prototypen
Klicka här för att svara