Flyttat från värme.

/mod

Där frågade jag nått helt annat. Har bestämt mig för att köra 400v. Nu vill ja bara förstå kopplingsschemat

Är det inte bara att lägga in faserna och jorden i en i övrigt färdigkopplad låda med en kopplingsplint ? Känner du dig osäker på det ska du nog ta hjälp.

Schema 1. Solklart...
Annars be en elektriker koppla in den.

Verkar finnas en kontakter där också, och beskrivningen för den i både text och schema är inte solklar.

Kanske inte är nått bra projekt för nybörjare;)

Savage arms har jag. :cool:

//Patrik

Det står att den är förkopplad för 400 V vid leverans så det "ska" bara vara att koppla in mot tre faser. Men var kontaktorn får sin manöver ifrån framgår ju inte. Titta på hur den ser ut om du har den hemma. Lite dåligt med en blandning av nya och gamla namn på faserna också.

Y-kopplad för 400V (230V elementspänning) är den helt klart. Så det är inget problem att använda den, men på alla för mig begripliga språk (polska undantaget) är kontaktorns funktion inte klar. Man kan gissa och tänka sig hur det borde vara, men inte heller schemat säger hur det ligger till.

Så är man lite osäker som TS är det inte självklart hur den ska kopplas. De flesta av liknande patroner brukar ju som elmont nämnde bara ha tre plintar för faser och en jordskruv.

Men som det påpekades i den andra tråden, du måste ju ha en termostat i kopplingen också.

Punkt 1. Under montering.

Kontaktorn följer väl inte med från jula ?

Står beskrivet när kontaktorn skall användas. Den får i så fall signalen från pannan eller bef styrsignal.

hempularen skrev:
Men som det påpekades i den andra tråden, du måste ju ha en termostat i kopplingen också.
Ska enligt manualen vara inbyggt i lådan, tvåstegs drift och trepolig överhettning samt ev en kontaktor.

Direkt ur den eminenta manualen:

" Värmeelementet består av 3 st. separata element, kopplingsdosa
med kontaktor, 3-poligt överhettningsskydd, 2-stegs termostat 30–90 °C, kopplingsklämma, kopplingar för
400 V 3-fas och 230 V 3-fas matningsspänning och tätningar. Termostaten reglerar effekten i steg, 1/1, 1/2
och 0.
Elementet kan styras med mekanisk termostat (inbyggd), med en extern 230 V styrsignal från t.ex. en
värmepump (inbyggd) eller med en kombination av dessa två (inbyggd)."

Om man tolkar bilden. Då verkar kontaktaktorns kontakter vara slutna ner spolen är strömlös, för att bryta när manöverspänning kopplas in

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.