Hej
Jag undrar om denna motor kan kopplas i enfas och i så fall hur? Jag har aldrig kopplat en elmotor tidigare så utförlig information vore bra då det inte finns något kopplingsschema.
Två bilder:
alt. http://imgur.com/a/6T9uj
Jag undrar om denna motor kan kopplas i enfas och i så fall hur? Jag har aldrig kopplat en elmotor tidigare så utförlig information vore bra då det inte finns något kopplingsschema.
Två bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
alt. http://imgur.com/a/6T9uj
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja, den har förutsättningar för att köras på enfas, dvs
- 230 V D-kopplad
- Märkeffekt på under 1 kW.
Du ska
- Koppla motorn (bygla terminalerna) för D-drift.
- Anslut fas till U1
- Anslut nollan till V1
- Anslut en motorkondensator på ca 40 uF mellan W1 och U1. Roterar motorn åt fel håll, flytta kondingen till U1.
Några trådar i ämnet:
http://www.byggahus.se/forum/el/247825-fragor-om-motor-1-fas-drift-och-y-delta.html
http://www.byggahus.se/forum/el/95742-koppla-om-3-fas-till-1-fas-elmotor.html
- 230 V D-kopplad
- Märkeffekt på under 1 kW.
Du ska
- Koppla motorn (bygla terminalerna) för D-drift.
- Anslut fas till U1
- Anslut nollan till V1
- Anslut en motorkondensator på ca 40 uF mellan W1 och U1. Roterar motorn åt fel håll, flytta kondingen till U1.
Några trådar i ämnet:
http://www.byggahus.se/forum/el/247825-fragor-om-motor-1-fas-drift-och-y-delta.html
http://www.byggahus.se/forum/el/95742-koppla-om-3-fas-till-1-fas-elmotor.html
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Tack för all information.
Jag har bara en bygel och antar att jag behöver två till för D-koppling, hur får man tag på dessa?
Denna motorkondensator bör väl fungera då? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-629-53
Jag har bara en bygel och antar att jag behöver två till för D-koppling, hur får man tag på dessa?
Denna motorkondensator bör väl fungera då? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-629-53
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Den kondingen ser bra ut.
Byglar kanske du kan hitta på skroten, annars går det bra att bygla med trådar. Du ska bygla "lodrätt" U1-W2, V1-U2, W1-V2.
Byglar kanske du kan hitta på skroten, annars går det bra att bygla med trådar. Du ska bygla "lodrätt" U1-W2, V1-U2, W1-V2.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men det är borta en tråd, W2 har ingen anslutning.
Var kommer motorn ifrån, har den fungerat?
(Den kanske är skrot)
Protte
Var kommer motorn ifrån, har den fungerat?
(Den kanske är skrot)
Protte
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det verkar finnas flera ställen att sätta jorden på. Antingen till vänster på första bilden där det finns ett gängat hål, eller precis över där det sitter två skruvar. Det finns också ett gängat hål med jordtecken på utsidan av motorn. Finns det någon speciell anledning till detta? Vad avser Ex I och Ex II?
Du har ju en bra överfallsklämma med två skruvar som syns på bilden använd den. Det är standardmässigt med den yttre markerade anslutningen men inget som normalt används. Den kan komma till pass ibland där man utnyttjar den andra märkningen du nämner dvs en äldre klassificering för användning i explosions och brandfarliga områden.
Din motor är där av förstärkt utförande som Ex e står för och G 3/4 är en temperaturklass för detta. Så var nöjd med att den är utförd allmänt mer robust och tätare i tex lådan än en standardmotor, blir heller inte så varm utvändigt och kraftigare isolering i lindningarna.
Ett kap om den är ok.
Din motor är där av förstärkt utförande som Ex e står för och G 3/4 är en temperaturklass för detta. Så var nöjd med att den är utförd allmänt mer robust och tätare i tex lådan än en standardmotor, blir heller inte så varm utvändigt och kraftigare isolering i lindningarna.
Ett kap om den är ok.
Tack för alla svar! Nu väntar jag bara på leveransen från Elfa.
Byglar har jag men en mutter fattas fortfarande. Jag har mätt upp det till att det är en M7 som krävs, dock fingängad (kanske inte ens finns M7 fingängad), så en vanlig passar inte. Är det någon form av standard så att man kan hitta passande muttrar på skrotade elmotorer?
Tillägg: Vore det dumt att löda fast bygel, sladd och lindning på plinten istället för att använda en mutter?
Byglar har jag men en mutter fattas fortfarande. Jag har mätt upp det till att det är en M7 som krävs, dock fingängad (kanske inte ens finns M7 fingängad), så en vanlig passar inte. Är det någon form av standard så att man kan hitta passande muttrar på skrotade elmotorer?
Tillägg: Vore det dumt att löda fast bygel, sladd och lindning på plinten istället för att använda en mutter?
Redigerat:
Någon speciell anledning till varför det är dumt att löda om man löder ordentligt?
En av muttrarna har fel gängor så den går också bort. Saknar alltså två muttrar och har varit runt på olika företag men ingen säljer sådana.
Har kollat upp vart allt ska sitta nu och har fått motorkondensatorn så det är bara muttrarna som saknas.
En av muttrarna har fel gängor så den går också bort. Saknar alltså två muttrar och har varit runt på olika företag men ingen säljer sådana.
Har kollat upp vart allt ska sitta nu och har fått motorkondensatorn så det är bara muttrarna som saknas.
Redigerat:
Det är ju alltid bättre att inte löda om man vill kunna lossa och ändra men om du tycker det passar går det ju fint att löda mot övre raden klämmor. Du kan ju alternativt flytta ner alla anslutningar från övre till motsvarande nedre nu när du ska köra D-kopplat så behövs inga byglar heller. Det passar hjälpligt med muttrar M7x0.75 fast de korrekta med fjäderbricka och klämbygel har benämningen S7x0.8. Finns hos lindarverkstäder odyl som sysslar med motorer av din typ med Ex märkning, plinttypen hör samman med just Ex och är nog bland de säkraste förbindningar man kan tänka sig rätt använda.
Men i ditt fall gäller ju bara att få ihop härvändarna på något sätt tom ev lödning.
Men i ditt fall gäller ju bara att få ihop härvändarna på något sätt tom ev lödning.
