1 691 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Koppla el på nytt i byggnad efter renoveringen
Hej! Ska bygga ut/renovera/ isolera en bod som står i min trädgård.
Det finns el dragen dit så min idé är att köpa kabel och spika upp där jag vill ha lampor och kontakter sen och be en elektriker att koppla ihop det. Eller är det nåt en vettig människa med rätt kunskaper får göra åt mig? Själv är jag helt okunnig i elsammanhang men behöver få till det så billigt som möjligt. Elen kommer från mitt hus 25 m bort och det finns en säkring som heter ”uthuset”
Ber om ursäkt ifall det här är en fråga som ställts 150 gånger men som sagt är jag inte kunnig..
hälsningar från Sörmland
Det finns el dragen dit så min idé är att köpa kabel och spika upp där jag vill ha lampor och kontakter sen och be en elektriker att koppla ihop det. Eller är det nåt en vettig människa med rätt kunskaper får göra åt mig? Själv är jag helt okunnig i elsammanhang men behöver få till det så billigt som möjligt. Elen kommer från mitt hus 25 m bort och det finns en säkring som heter ”uthuset”
Ber om ursäkt ifall det här är en fråga som ställts 150 gånger men som sagt är jag inte kunnig..
hälsningar från Sörmland
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Du får inte göra något av detta själv, dvs en elektriker får inte koppla in det du gjort. Enda chansen är att du kontaktar en elektriker i förväg som är välvillig att låta dig klamra lite kabel själv etc även om inte ens det är tillåtet. Branschen håller hårt i tömmarna här. Är du inte van att klamra kabel så behövs dessutom en hel del träning. Det är ett jobb som en skicklig yrkesman gör betydligt bättre. Det du får och bör göra noggrant är att planera exakt vad du vill ha i förrådet, alla platser för armaturer, uttag och strömbrytare. Denna elmateriel kan du köpa själv, med en viss risk för att elektrikern ratar den så köp inte billigt skräp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Falska toner är av ondo, de kan faktiskt göra skada....
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Därför skall man bara köpa digitalpianonGräddan skrev:
Seriöst, den största kostnadsbesparingen du kan göra är som Bo säger att planera och framför allt se till att det är lätt för elektrikern att komma åt. Gäller det bara att spika dosor och klamra rör är det snabbt gjort, det är just åtkomsten som är dyr.
Tack det låter vettigt! Än så länge river jag bara.. inför renoveringen och utbyggnaden.
Inte det om pianon dock eftersom det är mitt levebröd.
Men jag känner mig inte speciellt ängslig för att el-pianot tar över. Själv skulle jag aldrig stå ut med ett sånt i längden och jag vet många som känner likadant.
Men valet är ju fritt
Inte det om pianon dock eftersom det är mitt levebröd.
Men jag känner mig inte speciellt ängslig för att el-pianot tar över. Själv skulle jag aldrig stå ut med ett sånt i längden och jag vet många som känner likadant.
Men valet är ju fritt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vattenpump, motorskydd slår ifrån, felkopplad el i nytt hus?
El -
Går det att koppla in nytt element?
El -
Koppla in nytt element på avtappningsventil?
Värme allmänt -
Kopplad bergvärme och stor vattentank, hur utnyttja billigare el nattetid?
Värmepumpar -
Byta vridomkopplare eller nytt element?
Värme allmänt