J
Så är det. Det som förvillar det hela är att båda metoderna fungerar. Man kan köra tjänsterna på respektive port i mediaomvandlaren, enligt ovan, men även köra allt via röd port och en router. För den vanlige användaren blir det då lättast att köpa triple play och få en färdig router där allting fungerar, och bredband samt tv ligger bundlat i de fyra gula portarna, eller köra med en egen router från vanligtvis asus, och där själv knappa in vlan 845 för tv, men då få tv och bredband separat i respektive port. Även då kan man fortfarande plocka ut tv i mediaomvandlaren om man önskar detta i ett rum nära inkommande fiber. Ytterligare ett alternativ för den mer insatte är ju att som ni skriver köra med vlan switch.

• Gilla
NisseHultNetwork
  • Laddar…
hsd
problemet med allt genom routern är när (Telias) router hänger sig/dör så kan man inte ens ringa supporten..........
(gissa hur jag vet)

J
Du menar väl att problemet då är att du inte kan surfa på byggahus.se?

• Gilla
Mats
  • Laddar…
Sorry om jag bumpar en för gammal tråd - jag har nu köpt en Ubiquity med SFP port - är de bara o koppla in efter eget val av SFP eller har någon konfigurationen hur man får igång det hela eller vilken exakt SFP man måste använda till Öppen Fiber? Antingen via console eller via Ubiquitis Edge-OS/GUI

Kolla först med nätägaren om du får använda egen utrustning direkt på fibern, det är inte säkert att alla godkänner det.

Vad det gäller själva SFPn så brukar det enklaste vara att flytta över den aktuella SFPn till nya enheten.

Vissa enheter är känsliga för vilken mjukvarukonfiguration det är på SFPn, så alla enheter godkänner inte alla SFPer.

Vid val av SFP så måste man välja rätt med om det är en eller två fiber, samt vilken/vilka frekvenser ljuset ligger på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.