52 311 läst ·
34 svar
52k läst
34 svar
Koppla egen VLAN-switch på Telia öppen fiber?
Du menar att du måste använda Telias router för att telefonin ska fungera?anders07 skrev:Har du inte TV eller telefoni från Telia behöver du inte deras router alls utan kan dra direkt från Intenon.
Även TV går att fixa på vissa router's (ASUS RT-xx t.ex.) men för telefon är man så illa tvungen att använda Telias "Smart" lösning.
Jag har också min bryggad för Internet till en ASUS RT-68...
Måtten är ca. 32x15 cm...
Du vill dock inte använda den som router, så du har bett Telia ställa den i "bryggat" läge så att du kan använda din egen router?
Då måste man alltså ha en onödig burk inkopplad mellan Inteno-switchen och egen router om man vill använda IP-telefoni som inte går på den vanliga internet-anslutningen?
Kan man inte konfigurera en port på sin egen VLAN-switch till att vara taggat VLAN för IP-telefoni? Då slipper Telias router vara "i vägen" för internet-anslutningen, och den kanske inte ens behöver vara i bryggat läge.
Min router behöver inte hantera VLAN (t.ex IP-TV) för jag kommer ha en egen VLAN-switch mellan Inteno och min router. LAN-sidan på routern går tillbaka till samma VLAN-switch, fast naturligtvis på ett separat VLAN.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Telas switch är övervakad från deras sida och på så sätt kan d ju ha full koll på sin förbindelse. Tror det är därför som denna burk även behövs om man väljer annan leverantör för internet och/eller bredbands-telefoni.
Däremot ser jag inga tekniska förhinder att ändå plocka bort den och med sniffer kolla vilka VLAN IDs de väljer för varje tjänst. Jag har redan en Zyxel GS-1910-24 som SFP-modulen borde passa i och sedan får jag sprida de olika VLANen som jag själv vill.
I det bästa av alla värdar borde jag få till bredbandstelefonni via SIP genom att köra med en SIP-klient i en mobiltelefon eller ialafall i en bra stationär SIP-telefon via LANet. Ng nsom redan testat?
Däremot ser jag inga tekniska förhinder att ändå plocka bort den och med sniffer kolla vilka VLAN IDs de väljer för varje tjänst. Jag har redan en Zyxel GS-1910-24 som SFP-modulen borde passa i och sedan får jag sprida de olika VLANen som jag själv vill.
I det bästa av alla värdar borde jag få till bredbandstelefonni via SIP genom att köra med en SIP-klient i en mobiltelefon eller ialafall i en bra stationär SIP-telefon via LANet. Ng nsom redan testat?
Lite nyare information för den som hittar tråden via Google eller så: jag har Öppen Fiber och har valt Bahnhof som IP-leverantör. Vid kontakt idag ansåg sig inte deras tekniksupport kapabel att konfa om min Inteno-burk så att alla VLAN kommer ut på ett och samma RJ45-jack. Så jag fick dra två Cat5e-kablar från Intenon fram till min första smartswitch istället.
Tekniskt är det nog inga bekymmer i Inteno-burken men det kan ju vara så att Bahnhof inte kan hantera specialfallen administrativt. Jag kollade även med Telia med samma resultat.
Tekniskt är det nog inga bekymmer i Inteno-burken men det kan ju vara så att Bahnhof inte kan hantera specialfallen administrativt. Jag kollade även med Telia med samma resultat.
Det ska inte behövas någon konfigurering, men jag har inte testat själv. Alla VLAN ska vara tillgängliga på den första porten som default. "Internet" ska vara otaggad, övriga VLAN ska vara taggade (men de är otaggade på sina egna portar).
Bahnhof har nog inget med detta att göra. Det är Telias område, men det förvånar mig inte om supporten saknar kunskap eller vilja att hjälpa till.
Bahnhof har nog inget med detta att göra. Det är Telias område, men det förvånar mig inte om supporten saknar kunskap eller vilja att hjälpa till.
Jag tyckte detsamma – att det borde funkat rätt av – speciellt med tanke på vad jag sett tidigare i denna och andra trådar. Jag kan förvisso ha klantat till det; men det verkar inte som att 845-paketen går ut på första porten.
Bahnhof-personen verkade inte alltför insatt så för säkerhets skull ringde jag även Telia för att få bekräftat att det är Bahnhof som "äger" konfigurationen för Inteno-burken (tänkte liksom du att det kanske inte är Bahnhof som sköter detta). Beskedet var att jo, det är Bahnhofs domän; och nä, även om jag haft Telia som leverantör hade inte de heller varit villiga att konfa om Intenon åt mig.
Eftersom min första switch sitter rätt nära Intenon var det inte nåt större problem för mig att dra en cat5e-kabel till, och då funkade det hur som helst. YMMV.
Bahnhof-personen verkade inte alltför insatt så för säkerhets skull ringde jag även Telia för att få bekräftat att det är Bahnhof som "äger" konfigurationen för Inteno-burken (tänkte liksom du att det kanske inte är Bahnhof som sköter detta). Beskedet var att jo, det är Bahnhofs domän; och nä, även om jag haft Telia som leverantör hade inte de heller varit villiga att konfa om Intenon åt mig.
Eftersom min första switch sitter rätt nära Intenon var det inte nåt större problem för mig att dra en cat5e-kabel till, och då funkade det hur som helst. YMMV.
Intenoswitchen varken kan eller skas konfigureras om efter att den är installerad. Den är inte heller övervakad. Konfigurationen ligger inlagd direkt från leverantören.
All trafik ligger dessutom som b_hasse har sagt på röda Wanporten. Hur skulle annars en router från Telia eller annan tjänsteleverantör kunna lämna från sig tv bredband och telefoni med endast en kabel emellan? Bahnhof ska alltså inte ändra något i din mediaomvandlare. Du har ju fått denna av Telia öppen fiber, inte Bahnhof. Plockar du ut vlan 845 i din egen utrustning ska det fungera. Däremot kommer du troligen inte lyckas att få ut digitaltv routat. Detta innebär att du endast kommer få ut antingen surf eller, tv, och då endast i en port per box. Med en router från Telia eller Bahnhof kommer tv och surf bundlat i samma port vilket är väldigt smidigt eftersom man kan dra en kabel från routern fram till tex tvrummet och där koppla in en switch och från den skicka ut tv till sin box och surf till en htpc el dylikt. Finns en lång tråd om detta på tex Sweclockers forum.
All trafik ligger dessutom som b_hasse har sagt på röda Wanporten. Hur skulle annars en router från Telia eller annan tjänsteleverantör kunna lämna från sig tv bredband och telefoni med endast en kabel emellan? Bahnhof ska alltså inte ändra något i din mediaomvandlare. Du har ju fått denna av Telia öppen fiber, inte Bahnhof. Plockar du ut vlan 845 i din egen utrustning ska det fungera. Däremot kommer du troligen inte lyckas att få ut digitaltv routat. Detta innebär att du endast kommer få ut antingen surf eller, tv, och då endast i en port per box. Med en router från Telia eller Bahnhof kommer tv och surf bundlat i samma port vilket är väldigt smidigt eftersom man kan dra en kabel från routern fram till tex tvrummet och där koppla in en switch och från den skicka ut tv till sin box och surf till en htpc el dylikt. Finns en lång tråd om detta på tex Sweclockers forum.
Redigerat:
Beskeden från olika supportavdelningar ska nog tas med salt, ja. Verkar som om alla gärna pekar på nån annan...
Bra att höra att det finns de som fått det att funka så som jag från början trodde det skulle gå till. För min del tog det till slut inte längre tid att dra den extra tåten än vad jag redan lagt på att vänta i telefonkö, så jag är nog klar med detta för min del
Bra att höra att det finns de som fått det att funka så som jag från början trodde det skulle gå till. För min del tog det till slut inte längre tid att dra den extra tåten än vad jag redan lagt på att vänta i telefonkö, så jag är nog klar med detta för min del
Det ska väl inte vara något problem att göra samma sak med egna prylar? Om man har en VLAN-switch med tillräckligt antal portar och en vanlig "dum" router kan man ha separata internet-VLAN "före" och "efter" routern. VLAN845 låter man passera direkt till porten som går till TV-rummet, dvs det passerar inte routern. Den porten har dessutom internet-VLAN "efter" routern. Routern kommer vara ansluten mellan två portar på VLAN-switchen. Det bör bli samma sak som du beskriver.Jocke Best skrev:Däremot kommer du troligen inte lyckas att få ut digitaltv routat. Detta innebär att du endast kommer få ut antingen surf eller, tv, och då endast i en port per box. Med en router från Telia eller Bahnhof kommer tv och surf bundlat i samma port vilket är väldigt smidigt eftersom man kan dra en kabel från routern fram till tex tvrummet och där koppla in en switch och från den skicka ut tv till sin box och surf till en htpc el dylikt.
Ja, jag ska erkänna att jag tog den informationen från en tråd där man diskuterade hur man kan ersätta Telias Technicolor med en Asus rt. Detta funkar fint men man får det ovannämnda problemet med switchad tv. Med en vlan switch och router antar jag att det fungerar. Har dock ej längre Telia eller fiber så jag kan inte testa.b_hasse skrev:Det ska väl inte vara något problem att göra samma sak med egna prylar? Om man har en VLAN-switch med tillräckligt antal portar och en vanlig "dum" router kan man ha separata internet-VLAN "före" och "efter" routern. VLAN845 låter man passera direkt till porten som går till TV-rummet, dvs det passerar inte routern. Den porten har dessutom internet-VLAN "efter" routern. Routern kommer vara ansluten mellan två portar på VLAN-switchen. Det bör bli samma sak som du beskriver.
Om jag inte fattat bla manualen och en tråd på Sweclockers så ska man med en EdgeRouter(Lite) kunna routa in både internet och IP-TV i det egna LANet, precis som "Telia Smart".
Har inte provat det än men har tänkt försöka göra det framöver.
Har inte provat det än men har tänkt försöka göra det framöver.
Jag har egna grejor och inte nån router från Telia eller Bahnhof, och min första skiss var precis vad b_hasse beskriver. Går det, som Jocke Best skriver, faktiskt att koppla sig från Intenon till en Teliarouter med bara en TP-lina och ändå få ut TV ur routern verkar det som om jag klantade till det i första momentet, och den andra TP-linan är då onödig.
I praktiken spelar detta kanske mindre roll. Igår satt vi och kollade på TV i en skärm som 845-paketen ännu inte når, fast via Telia Play Plus. Funkade också utmärkt.
I praktiken spelar detta kanske mindre roll. Igår satt vi och kollade på TV i en skärm som 845-paketen ännu inte når, fast via Telia Play Plus. Funkade också utmärkt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Intenoswitchen (mediaomvandlare) delar så man kan ha olika leverantörer på internet-tv-telefon
och jag har en router på röda uttaget, en digitaltvbox på gula uttaget en telefonbox på gröna uttaget
vilka som man väljer Telia-tele2-boxer osv. spelar ingen roll
läs mer på öppen fiber
och jag har en router på röda uttaget, en digitaltvbox på gula uttaget en telefonbox på gröna uttaget
vilka som man väljer Telia-tele2-boxer osv. spelar ingen roll
läs mer på öppen fiber