Byggahus.se

Koppla egen VLAN-switch på Telia öppen fiber?

1. B
    Medlem · Nivå 11
    Jag har Telia öppen fiber med Inteno-switch. Fibern går via en SFP-modul in i sidan på Inteno-switchen. Jag håller nu på att fixa nätverket i huset ordentligt, och jag har två st egna VLAN-switchar, båda med 4 st SFP-slottar. Tyvärr kan ingen av dem sitta nära Inteno-switchen. Hur fixar jag enklast anslutningen till mina egna VLAN-switchar?
    Att förlänga fibern verkar inte realistiskt.

Kan jag "brygga" Inteno-switchen så att "allt" kommer ut på en av RJ45-anslutningarna? Det vore den bästa lösningen.

Finns det någon liten switch eller liknande som kan koppla ihop en SFP-modul med en RJ45? Då kan jag ersätta Inteno-switchen med en sådan. Använder Telia någon fjärradministration/felsökning i Inteno-switchen som man i så fall skulle förlora?

Jag har några "nödlösningar":

1. Dra 3 st nätverkablar mellan Inteno-switchen och min egen VLAN-switch. Eventuellt kan man dela en kabel mellan TV och telefoni om man inte tror att dessa kommer behöva mer än 100Mbit/s var i framtiden. Då räcker det med 2 kablar.

2. Sätta en liten 5-portars VLAN-switch för att skapa en "trunk" av de 3 anslutningarna på Inteno-switchen.

2. M
    Medlem · Nivå 3
    Telia övervakar Intendo switchen så att gör det i smyg går nog inte, men med ADSL har man kunnat få routern bryggad (Ingen erfarenhet av Telia där, men andra operatörer har gjort det åt kunderna utan problem)
    Rent tekniskt är det inga problem, men du behöver nog kontakta Telia för att få det att fungera smärtfritt.

Den "tråkiga" och ganska onödiga vägen är att dra en nätverkskabel per VLAN så som de kommer ut ut routern.

3. W
    Medlem Nivå 2
    Vad jag vet ska "allt" komma ut på den röda porten. Alltså internet otaggat och iptv och iptele taggat i VLAN.

4. B
    Medlem · Nivå 11
    Det stämmer i alla fall inte hos mig. Den röda porten (den sitter längst till vänster) är den enda jag använder för närvarande, och där finns bara internet. Jag använder inte VLAN-möjligheterna i någon switch än.

5. W
    Medlem Nivå 2
    Är du säker? hur har du testat?

6. H
    Medlem · Nivå 6
    En sådan här media converter borde väll funka?
    Länk Media Converter - Kjell

För fibern är väll en blå kontakt på eller? Så du behöver inte ha SFP-modulen egentligen!
    Sorry om jag är helt fel ute men!

/hpnisse

EDIT: Hitta en annan som använder SFP-modulen! LÄNK
    Kanske passar bättre med tanke på att du bara har en fiber in och den första jag länka hade två fiber (förmodligen en var för upp/ner)

Redigerat 21 sep 2014 19:44
  7. B
    Medlem · Nivå 11
    Jag läste visst inte ditt förra inlägg ordentligt. Jag visste inte att man kunde blanda taggat och otaggat i samma kabel. Jag måste läsa på i manualen för mina switchar (Zyxel GS-1910-24) för att se om de kan hantera sådant.
    Ett problem i sammanhanget är jag jag inte har IP-TV eller IP-telefoni, så jag vet inte om det kommer några paket på dessa VLAN.

8. B
    Medlem · Nivå 11
    Den typen av produkter borde fungera rent tekniskt, men är inget förstahandsval om det stämmer att Telia övervakar Inteno-switchen.

9. B
    Medlem · Nivå 11
    Om detta stämmer så är problemet löst! Det går att konfigurera portarna på mina switchar för att hantera taggat/otaggat blandat på samma port, men naturligtvis kan man bara ha ett otaggat VLAN per port.

Frågan är om jag kan kontrollera detta utan att ha någon av tjänsterna IP-TV/IP-telefoni?
    Jag vill inte dra ny kabel i framtiden om jag skaffar någon av de tjänsterna.

Om jag skickar in otaggade paket på någon av de andra portarna på Inteno-switchen, kommer de dyka upp taggade på den röda porten då?

10. stilofunk
    Medlem Nivå 7
    Jag har Telia Fiber och egen router. Ringde Telia supporten som de konfigurerade om Telias BOX.

11. ullberg
    Verktygstokig · Nivå 15
    Jag kör både internet, TV & telefoni och detta är min inteno:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ImageUploadedByTapatalk1411328064.880783.jpg

Så jag är böjd att tro att Weavex har rätt ;)

Man kanske ska tillägga att jag även har Telia som tjänsteleverantör, kanske lite långsökt att tro att de konfigurerar om intenon för andra leverantörer men man vet aldrig...

12. B
    Medlem · Nivå 11
    Jag antar att du fick en router av Telia? Det fick inte jag, och det är jag glad för. Jag fick en likadan switch som ullberg har, så det verkar som mitt problem löste sig mycket enklare än jag trodde. Jag behöver inte ens kontakta Telia, det räcker att konfigurera mina switchar på rätt sätt.

ullberg, vilka VLAN-id har du för TV och telefoni? Jag har hittat följande info i ett Telia-forum, fast det står inte att det gäller just Telia Öppen fiber:

iptv 845
    voip 855
    voip2 237
    iptv2 243
    mgmt 294

( från https://forum.tewss.telia.se/topic/2601-vlan-id-for-internet-ip-tele-och-tv/ )

13. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Inte för att jag provat, men min plan är oxo att skicka blandat taggat och otaggat på samma kabel och sedan dela upp det i en eller flera VLAN-switchar. Har lite svårt att inse varför det inte skulle funka, såvida inte Intenoburken är stendum.

I varje fall borde det funka om man kör

Inteno - tre korta kablar -> VLAN Switch -> en lång kabel med blandad taggad trafik -> VLAN Switch -> uppdelad trafik

14. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Vill ställa en OT-fråga: Skall få Telia öppenfiber och skulle behöva mått på Inteno "burken". Någon som kan hjälpa till?

15. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Har du inte TV eller telefoni från Telia behöver du inte deras router alls utan kan dra direkt från Intenon.
    Även TV går att fixa på vissa router's (ASUS RT-xx t.ex.) men för telefon är man så illa tvungen att använda Telias "Smart" lösning.
    Jag har också min bryggad för Internet till en ASUS RT-68...

Måtten är ca. 32x15 cm...

• Laddar…