Vill byta ut ett stort svart trådbundet Friedland dörrklock-schabrak när vi ska renovera hallen. Frågan är bara hur det ska kopplas då vi har två dörrklockor och ingen instruktion visar annat än 1 st dörrklockinkoppling.

Idag ser det ut så här (se bilder nedan):
- 8V transformator sitter externt i elskåpet
- 6 kablar in
- 3 st går till en "0:a"
- de andra 3 är uppmärkta med I / II / III och en skarvkabel IIII
Man kan ju misstänka att I och II är de båda dörrklockorna och III är 8V från transformator

Gammal trådbunden dörrklockas anslutning med sex kablar, märkta med 0, I, II, III och en skarvkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt svart kopplingsschema för dörrklocksystem med flera märkta kablar och en transformator.
Skapa konto

Nya ringklockan är en standard Dingdong D117 (Honeywell men var väl tidigare Friedland) med följande instruktion:

Instruktionsdiagram för koppling av en Friedland-dörrklocka med extern transformator och kablar.
Skapa konto

Hur ska jag nu koppla? Ok, dörrklocka I och II över OF och 1 + 2 antar jag ... men hur koppla in 8V:n?
- över T3 coh OF?
- eller över T3 och 1:an?
- eller över T3 och 1:an + brygga 1 och 2?
- eller annat?

Och .. trådlöst är inget alternativ då jag vill prova kommande videodörrklocka från Netatmo som kan drivas på befintlig 8V och spara film på SD-kort eller FTP-server.

Skulle säga att ledare I och II som ligger på plint 1 och 2 ska in på plint 3 på ny klocka.
Övriga ledare läggs in på samma sätt och på samma plintar som idag.

Klockan verkar ha någon mekanism med kvicksilverbrytare. Bör lämnas in till återvinningen.
Kvicksilverbrytaren är kanske till för att ge olika signalkaraktär från dörrarna?

Redigerat:
E etompau skrev:
Skulle säga att ledare I och II som ligger på plint 1 och 2 ska in på plint 3 på ny klocka.
Övriga ledare läggs in på samma sätt och på samma plintar som idag.

Klockan verkar ha någon mekanism med kvicksilverbrytare. Bör lämnas in till återvinningen.
Kvicksilverbrytaren är kanske till för att ge olika signalkaraktär från dörrarna?
Ok .. det stämmer ju inte alls riktigt med den högra instruktionen som vi borde följa då vi har en extern 8V?

• Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
Klockspolen ligger på plint 0 och 3 (nya schemat). Läggs det spänning på dessa drar kläppen och tonsignal avges.
Plint 1 och 2 används bara för att skarva trådar och ansluta till batteri (om sådana används).

E etompau skrev:
Klockspolen ligger på plint 0 och 3 (nya schemat). Läggs det spänning på dessa drar kläppen och tonsignal avges.
Plint 1 och 2 används bara för att skarva trådar och ansluta till batteri (om sådana används).
Njae .. enligt den högra bilden så kopplas ju 1:an in när man har extern och åtskild 8V som vi har?

Så .. med bara en dörrklocka så ska man koppla enligt den högra bilden:
- dörrklocka in på 0F och 1
- 8V in på 1 och T3

.. hur kopplas då dörrklocka nr.2 in?
- mellan 0F och 2 tycker man?
- men behöver 1 och 2 då bryggas?

Alternativt .. ?
- både dörrklocka 1 och 2 in på 0F och 1
- 8V in på 1 och T3

Redigerat:

Bästa svaret

tommib
Skulle gissa på att kvicksilverbrytaren är till för att bryta strömmen om man håller in knappen så att inte spolen överhettas. Resultatet blir att istället för ett "Ding" och sedan brummande från spolen så får man kontinuerligt "Ding Dong". Lustigt nog verkar det bara vara ena knappen som är konfigurerad så.

Jag gissar att det är kopplat enligt följande på gamla

Spole: 3-4
Trafo: 3 och 0
Knapparna: 0 och 1 resp 2

På nya borde du kunna lägga knapparna parallellt så koppla enligt högra bilden men lägg dubbelt på 0 och 1. Du måste lista ut vilka ledare som är vilka. Förmodlien är det enkelt att se om du monterar ner den befintliga klockan och kollar vilka ledare som går i vilket rör. Färgmarkera gärna varje ledare innan du börjar skruva så att du ser vad som satt var.

tommib tommib skrev:
På nya borde du kunna lägga knapparna parallellt så koppla enligt högra bilden men lägg dubbelt på 0 och 1. Du måste lista ut vilka ledare som är vilka. Förmodlien är det enkelt att se om du monterar ner den befintliga klockan och kollar vilka ledare som går i vilket rör. Färgmarkera gärna varje ledare innan du börjar skruva så att du ser vad som satt var.
Jo det verkar vara så .. får prova! (y)

Höger eller vänster bild beror endast av hur saker och ting sitter fysiskt. Elektriskt är det samma koppling
Skruven 1 är bara för att skarva tråden. (Går lika bra med en WAGO)

Koppla 0 på klocka 1 till 0 på klocka 2
koppla 3 på klocka 1 till 3 på klocka 2

När jag gjorde detta så räckte inte transformatorn till så jag fick sätta en starkare.
Men det är bara att prova.

protte

Kvicksilvervippan är för att få en oändlig ding dong serie
Nya klockan säger Ding då man trycker in knappen och dong när man släpper.

Kvicksilver är lite otrevligt, typ

Protte

• Gilla
Miles
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Höger eller vänster bild beror endast av hur saker och ting sitter fysiskt. Elektriskt är det samma koppling. Skruven 1 är bara för att skarva tråden. (Går lika bra med en WAGO)
När jag gjorde detta så räckte inte transformatorn till så jag fick sätta en starkare.
protte
Sorry .. förstår inte vad du menar, ska jag koppla båda dörrklockorna till 0F och 3T? Var kopplar jag då in 8V?

Har en Friedland 752 med 8V 1A, hoppas den fixar det när jag också vill slänga på 1-2 st videodörrklockor.

tommib
prototypen prototypen skrev:
Höger eller vänster bild beror endast av hur saker och ting sitter fysiskt. Elektriskt är det samma koppling
Skruven 1 är bara för att skarva tråden. (Går lika bra med en WAGO)

protte
Ja, och de verkar sitta enligt höger bild :)

Miles Miles skrev:
Sorry .. förstår inte vad du menar, ska jag koppla båda dörrklockorna till 0F och 3T? Var kopplar jag då in 8V?

Har en Friedland 752 med 8V 1A, hoppas den fixar det när jag också vill slänga på 1-2 st videodörrklockor.

Koppla den ena klockan enligt någon av bilderna, vilken beror var klockan, transformatorn och knappen sitter men troligen den högra.

När du får det att fungera och det dingar och dongar som det ska då kopplar du 0 och 3 från den ena till den andra klockan.

Protte

Jag börjar med att köra på tommib:s förslag
.. men undrar varför dom har lagt upp 2 kopplingsplintar med nummer 1 och 2?
Om det är så att dom är till för att lägga upp 1 eller 2 st dörrklockor .. borde man i så fall inte koppla upp via dom så att framtida "klåpare" lättare förstår hur det är uppkopplat? :)

tommib
Nej, de är nog bara där som överkopplingsplintar så att man slipper sockerbitar eller liknande i klockan.

Nu när jag tittar närmare så undrar jag om inte alla kontaktpunkterna är dragna ner så att de möter batterierna som kan sitta där. Vid batteridrift skulle man då koppla ringklockan mellan 1 och 2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.