11 851 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
Koppla dimmer till ett vägguttag
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Mätte kompisen med två prober eller var det bara med en penna som lös när den kom nära?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Då är slutsatsen ”troligtvis spänning på fasen”. Men det säger inget om nollen som också behövs för att sluta kretsen. Följ den bakåt från dosan där du har brytaren och kolla hur det ser ut i andra änden. Fast lite tveksam till om du och kompisen ska pilla mer med det.
Som sagt, ska du rota runt i den fasta elanläggningen får du ha ett riktigt mätinstrument, kostar från ca 200 kr.J Jockeboy85 skrev:
Nu blir det "spökindikering" osv. från beröringsfri mätpenna och massa strul och problem.
Det låter som du behöver ta hjälp av någon kunnig person för att få ihop detta.
Det ska jag absolut göra samt ta hjälp från en kunnig person. Men tack för all hjälpE etompau skrev:
Jag ska tag hjälp från dom som kan helt enkelt. Men tack för all hjälpBernieberg skrev:
P Pin skrev:Men varför ska du dimma vägguttagen, med mobilladdare och skruvdragare inkopplat?
Eller menar du tvärtom, att du kopplat dimmer.med matning från vägguttaget för att dimma tex taklampan?[/QUOT
Kanske var otydlig från början, men det sitter en dimmer som jag sedna kopplar ner till ett vägguttag som sedan går vidare till tre stycken till. Dimmern fungerar att släcka och tända lampan även dimmra. Men inte vägguttagen som jag har kopplat. Ska kolla hur det är kopplat från start, har en känsla att nollan inte sitter som den ska från första början.
Jag har delat av ett allrum, satt upp en ny vägg. Bytte då ut en gammal dimmer till en ny på nya väggen, samt 4 st vägguttag. 2 uttag på vardera sida av väggen. som ska ta ström från dimmern då elen kommer in där från el centralen.G GoGetLost skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men det är alltså inte meningen att uttagen kall vara dimmade? Vad skall dimmern i så fall styra?