Bernieberg Bernieberg skrev:
Är nollan korrekt ansluten i andra änden?
Får kolla det helt enkelt
 
E etompau skrev:
Hur mäter du i uttaget?
Stick in mätpinnarna i hålen i uttaget.
Fas till L och neutral till N. X är blindplint.
Det var min kompis som har mätt allt som kan detta, och då var det ström ner till uttaget.
 
Mätte kompisen med två prober eller var det bara med en penna som lös när den kom nära?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Mätte kompisen med två prober eller var det bara med en penna som lös när den kom nära?
Då var den en penna som lös när den kom nära
 
Då är slutsatsen ”troligtvis spänning på fasen”. Men det säger inget om nollen som också behövs för att sluta kretsen. Följ den bakåt från dosan där du har brytaren och kolla hur det ser ut i andra änden. Fast lite tveksam till om du och kompisen ska pilla mer med det.
 
J Jockeboy85 skrev:
Då var den en penna som lös när den kom nära
Som sagt, ska du rota runt i den fasta elanläggningen får du ha ett riktigt mätinstrument, kostar från ca 200 kr.
Nu blir det "spökindikering" osv. från beröringsfri mätpenna och massa strul och problem.
Det låter som du behöver ta hjälp av någon kunnig person för att få ihop detta.
 
E etompau skrev:
Som sagt, ska du rota runt i den fasta elanläggningen får du ha ett riktigt mätinstrument, kostar från ca 200 kr.
Nu blir det "spökindikering" osv. från beröringsfri mätpenna och massa strul och problem.
Det låter som du behöver ta hjälp av någon kunnig person för att få ihop detta.
Det ska jag absolut göra samt ta hjälp från en kunnig person. Men tack för all hjälp
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Då är slutsatsen ”troligtvis spänning på fasen”. Men det säger inget om nollen som också behövs för att sluta kretsen. Följ den bakåt från dosan där du har brytaren och kolla hur det ser ut i andra änden. Fast lite tveksam till om du och kompisen ska pilla mer med det.
Jag ska tag hjälp från dom som kan helt enkelt. Men tack för all hjälp :)
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
J Jockeboy85 skrev:
Jag ska tag hjälp från dom som kan helt enkelt. Men tack för all hjälp :)
Dosorna är ju ganska nya, är all el i rummet omgjord eller är något flyttat?
 
Men varför ska du dimma vägguttagen, med mobilladdare och skruvdragare inkopplat?

Eller menar du tvärtom, att du kopplat dimmer.med matning från vägguttaget för att dimma tex taklampan?
 
P Pin skrev:
Men varför ska du dimma vägguttagen, med mobilladdare och skruvdragare inkopplat?

Eller menar du tvärtom, att du kopplat dimmer.med matning från vägguttaget för att dimma tex taklampan?[/QUOT
Kanske var otydlig från början, men det sitter en dimmer som jag sedna kopplar ner till ett vägguttag som sedan går vidare till tre stycken till. Dimmern fungerar att släcka och tända lampan även dimmra. Men inte vägguttagen som jag har kopplat. Ska kolla hur det är kopplat från start, har en känsla att nollan inte sitter som den ska från första början.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Dosorna är ju ganska nya, är all el i rummet omgjord eller är något flyttat?
Jag har delat av ett allrum, satt upp en ny vägg. Bytte då ut en gammal dimmer till en ny på nya väggen, samt 4 st vägguttag. 2 uttag på vardera sida av väggen. som ska ta ström från dimmern då elen kommer in där från el centralen.
 
Men det är alltså inte meningen att uttagen kall vara dimmade? Vad skall dimmern i så fall styra?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det är alltså inte meningen att uttagen kall vara dimmade? Vad skall dimmern i så fall styra?
Nej precis, den är kopplad till en taklampa som är dimmbar
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ok, Jag trodde också uttaget var kopplat till dimmern. Men då är det ett annat läge... Funkar lampan och dimmern?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.