Önskar byta ut den mittre strömbrytaren (TV) mot en dimmer (TH) i en hall. Vill alltså kunna släcka de två seriekopplade taklamporna oavsett vilken av de totalt tre strömbrytarna som jag använder. Men med den mittre vill jag nu alltså kunna dimma lamporna.
Men hur fasen kopplar jag?
Testat att koppla båda svart på kontakten längst till vänster och vita på de båda L. Men då kan jag inte släcka på de två andra strömbrytarna... Hur svårt kan det vara..?
Men hur fasen kopplar jag?
Testat att koppla båda svart på kontakten längst till vänster och vita på de båda L. Men då kan jag inte släcka på de två andra strömbrytarna... Hur svårt kan det vara..?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en korskopplare på bilden. Den kan du inte ersätta med en vriddimmer.P pasp skrev:Önskar byta ut den mittre strömbrytaren (TV) mot en dimmer (TH) i en hall. Vill alltså kunna släcka de två seriekopplade taklamporna oavsett vilken av de totalt tre strömbrytarna som jag använder. Men med den mittre vill jag nu alltså kunna dimma lamporna.
Men hur fasen kopplar jag?
Testat att koppla båda svart på kontakten längst till vänster och vita på de båda L. Men då kan jag inte släcka på de två andra strömbrytarna... Hur svårt kan det vara..?
[bild]
Om du vill använda vriddimmerna måste du ta reda på vilken utav de andra två trappbrytarna som är kopplad till tändtråden.
spelar ju egentligen ingen roll vilken av trappbrytarna som byts ut mot dimmern. mellantrådarna på varsin L sen tändtråd/fas på utgången (plinten till vänster)T Tompafix skrev:
Du kan inte byta ut en trappbrytare mot dimmern heller. Du kan antingen sätta dimmern i serie med dina brytare eller bygga om till impulsstyrning av en dimmerpuck.
T Tompafix skrev:
Ska jag tolka det som att man skulle kunna koppla båda vita trådarna till den dimmade uttråden till vänster och de två svarta på L och L? Nollan använde jag inte på förra dimmern för att dimma en enskild taklampa.D det får duga skrev:
Neutralledare används för att bättre kunna dimra mindre laster.T Tompafix skrev:
Jag tror att den där dimmern klarar trappfunktion, om det är en WDE002306.D Daniel 109 skrev:
Nej. Du ska ersätta en av trappomkopplarna mot dimmern, och använda mellantrådarna från trappomkopplaren på varsin L sedan tändtråden på dimmerutgången.P pasp skrev:
Din korsomkopplare kan du inte byta ut mot dimmern.

