Önskar byta ut den mittre strömbrytaren (TV) mot en dimmer (TH) i en hall. Vill alltså kunna släcka de två seriekopplade taklamporna oavsett vilken av de totalt tre strömbrytarna som jag använder. Men med den mittre vill jag nu alltså kunna dimma lamporna.

Men hur fasen kopplar jag?
Testat att koppla båda svart på kontakten längst till vänster och vita på de båda L. Men då kan jag inte släcka på de två andra strömbrytarna... Hur svårt kan det vara..?

Hand som håller en öppen eluttagsdosa under installation med synliga kablar och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pasp skrev:
Önskar byta ut den mittre strömbrytaren (TV) mot en dimmer (TH) i en hall. Vill alltså kunna släcka de två seriekopplade taklamporna oavsett vilken av de totalt tre strömbrytarna som jag använder. Men med den mittre vill jag nu alltså kunna dimma lamporna.

Men hur fasen kopplar jag?
Testat att koppla båda svart på kontakten längst till vänster och vita på de båda L. Men då kan jag inte släcka på de två andra strömbrytarna... Hur svårt kan det vara..?

[bild]
Det är en korskopplare på bilden. Den kan du inte ersätta med en vriddimmer.
Om du vill använda vriddimmerna måste du ta reda på vilken utav de andra två trappbrytarna som är kopplad till tändtråden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Det är en korskopplare på bilden. Den kan du inte ersätta med en vriddimmer.
Om du vill använda vriddimmerna måste du ta reda på vilken utav de andra två trappbrytarna som är kopplad till tändtråden.
spelar ju egentligen ingen roll vilken av trappbrytarna som byts ut mot dimmern. mellantrådarna på varsin L sen tändtråd/fas på utgången (plinten till vänster)
 
T Tompafix skrev:
Det är en korskopplare på bilden. Den kan du inte ersätta med en vriddimmer.
Om du vill använda vriddimmerna måste du ta reda på vilken utav de andra två trappbrytarna som är kopplad till tändtråden.
Hand som håller en elektrisk dosa med en grön kretskortsdimmer, kablar och schema synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då är det denna du menar gissar jag? och var kopplar jag den orangea och de två svarta på dimmern?
 
O
D det får duga skrev:
spelar ju egentligen ingen roll vilken av trappbrytarna som byts ut mot dimmern. mellantrådarna på varsin L sen tändtråd/fas på utgången (plinten till vänster)
Om nollan ska kopplas in så kan det väl spela roll?
 
P pasp skrev:
[bild]
Då är det denna du menar gissar jag? och var kopplar jag den orangea och de två svarta på dimmern?
Orange in vid vågen svarta in vid L
 
Du kan inte byta ut en trappbrytare mot dimmern heller. Du kan antingen sätta dimmern i serie med dina brytare eller bygga om till impulsstyrning av en dimmerpuck.
 
T Tompafix skrev:
O

Om nollan ska kopplas in så kan det väl spela roll?
D det får duga skrev:
spelar ju egentligen ingen roll vilken av trappbrytarna som byts ut mot dimmern. mellantrådarna på varsin L sen tändtråd/fas på utgången (plinten till vänster)
Ska jag tolka det som att man skulle kunna koppla båda vita trådarna till den dimmade uttråden till vänster och de två svarta på L och L? Nollan använde jag inte på förra dimmern för att dimma en enskild taklampa.
 
T Tompafix skrev:
Om nollan ska kopplas in så kan det väl spela roll?
Neutralledare används för att bättre kunna dimra mindre laster.

D Daniel 109 skrev:
Du kan inte byta ut en trappbrytare mot dimmern heller. Du kan antingen sätta dimmern i serie med dina brytare eller bygga om till impulsstyrning av en dimmerpuck.
Jag tror att den där dimmern klarar trappfunktion, om det är en WDE002306.
 
P pasp skrev:
Ska jag tolka det som att man skulle kunna koppla båda vita trådarna till den dimmade uttråden till vänster och de två svarta på L och L? Nollan använde jag inte på förra dimmern för att dimma en enskild taklampa.
Nej. Du ska ersätta en av trappomkopplarna mot dimmern, och använda mellantrådarna från trappomkopplaren på varsin L sedan tändtråden på dimmerutgången.
Din korsomkopplare kan du inte byta ut mot dimmern.
 
elmontören elmontören skrev:
Neutralledare används för att bättre kunna dimra mindre laster.



Jag tror att den där dimmern klarar trappfunktion, om det är en WDE002306.
Det är en sådan ja. Och det innebär att jag kopplar de två svarta till..? och de två vita till..?
 
P pasp skrev:
Det är en sådan ja. Och det innebär att jag kopplar de två svarta till..? och de två vita till..?
Du måste ersätta en av trappbrytarna. Den med två svarta och orange t.ex.
 
P pasp skrev:
Det är en sådan ja. Och det innebär att jag kopplar de två svarta till..? och de två vita till..?
Har du dom trådarna i en tredje brytare som du inte lagt upp någon bild på?
Eller menar du fortfarande korsomkopplaren från första bilden?
 
T Tompafix skrev:
Du måste ersätta en av trappbrytarna. Den med två svarta och orange t.ex.
Fattar. Så egentligen skulle jag behöva dra om så att den orangea tittade ut vid mellanbrytaren istället. Eftersom det är där jag hade viljat ha dimmern egentligen.
 
354933-38beb98033f37515f8cd41da5c40c68e.jpg
 
  • Gilla
pasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.