Kommer snart flytta in i vårt nya hus. Funderar på att installera Hue i några rum och koppla bort väggströmbrytarna helt. Alltså sätta doslock där de sitter nu och bara använda Hue-väggbrytarna och sensorer. Detta för att inte riskera att familjen använder de gamla brytarna och pajja automationen. Någon som gjort så och är det något jag missar eller inte tänkt på som gör detta till en dålig idé?
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Nödlösning är väl att i så fall dra ut och i lampkontakten. Du har en poäng, man behöver ju spara knapparna samt se till att allt styrs lokalt i hub, inte via molnet.G gbgustaf skrev:
Ta bort brytarna, men inte kablarna, utan isolera bara dem.G gbgustaf skrev:
Lägg brytarna i en låda som får tillhöra huset, då går det ju relativt lätt att återställa vid en framtida försäljning, antingen av säljaren eller köparen.
Den här lösningen är ganska trevlig.
Vet inget om finish osv
https://www.m.nu/vagghallare-for-fjarrkontroller-ikea-hue-xiaomi/tacklock-on-top
Vet inget om finish osv
https://www.m.nu/vagghallare-for-fjarrkontroller-ikea-hue-xiaomi/tacklock-on-top
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Ni får göra hur ni vill men jag skulle inte köpa ett hus där man måste ha telefon för att tända och släcka. Jag håller reda på min telefon men frun springer runt var och varannan dag och letar telefonen.
Protte, men jag är väl för gammeldags.
Protte, men jag är väl för gammeldags.
Jag kanske är mossig men jag ser inte vinsten med att använda telefonen till allting?
En massa teknik till ingen nytta, lampan lyser lika, bara fler möjligheter att något ska krångla.
En massa teknik till ingen nytta, lampan lyser lika, bara fler möjligheter att något ska krångla.
Håller med om att en telefon är en ganska kass och omständlig fjärrkontroll.Fotografen skrev:
Fast då kan man även säga att fjärrkontroll till TV är helt onödigt. Både bild och ljud är precis lika bra utan fjärrkontroll. En aning besvär bara att gå fram till apparaten när man ska byta kanal eller justera volym men det funkade bra på 60-talet så varför ska alla ha fjärrkontroll idag. Bara teknik som kan krångla...Fotografen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
TV:ns fjärr har ett begränsat område den brukar befinna sig på.
Besvärligt när man ska tända sovrummet på övervåningen då telefonen ligger på /i byrån i hallen.
Ja jag vet jag är mossig.
Protte
Besvärligt när man ska tända sovrummet på övervåningen då telefonen ligger på /i byrån i hallen.
Ja jag vet jag är mossig.
Protte
Exakt, om automationen sätts ur spel ifall någon använder det "naturliga" sättet att tända eller släcka så ligger felet i att man har valt fel lösning, med dålig användarvänlighet som följduseless skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 077 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 077 inlägg
@prototypen @Alfredo @Fotografen
Nu gällde det Philips Hue och användning av den lösningens strömbrytare:
Däremot är det praktiskt att kunna göra lamputtaget etc. helt strömlöst utan slå ifrån säkringen när man behöver felsöka.
Nu gällde det Philips Hue och användning av den lösningens strömbrytare:
Inte telefonen som enda möjlighet.Okarlsson skrev:
Däremot är det praktiskt att kunna göra lamputtaget etc. helt strömlöst utan slå ifrån säkringen när man behöver felsöka.