Hej!

Jag håller på att försöka få ordning på elen i mitt badrum.
Jag har idag 2st ställen att tända och släcka takbelysningen (en dubbelvippa samt en dimmer) där jag skulle vilja koppla bort så att dubbelvippan enbart får funktionen den idag har på andra knappen (tända släcka spegelbelysning i rummet). Dimmern tänker jag byta ut emot en led dimmer och ska ensam styra taket.

Kopplingen ser ut som följer:
På dimmersidan har jag 2st gråa trådar in till två olika L samt en grön tråd ut till lampan.

På vippsidan bifogar jag en bild på, men skriver även i text här hur kablarna är kopplade:
Väggmonterad dubbelvippströmställare med synliga kablar och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden, ovansidan ifrån vänster: Grå, Grå, Brun
Nersidan ifrån vänster: 2 bruna i den längst till vänster, Vit, tomt.

Vet inte om det spelar roll, men vänster knappen styr taket, högersidan styr spegelbelysningen.

Hur ska jag koppla vippdelen för att det ska bli rätt?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Patrik

E
Jo, det finns ju olika möjligheter här men det korrekta är att du gör om de två grå till fast fas.
Vill man behålla korrekt färgsatandard bytes dessa mot en brun och kopplas mot fast i dosan.

Då kan du även sluta ut de två små grå mellan dosa och strömbrytaren för att undvika framtida förvirring.

Tack för snabbt svar!
Har jag förstått dig rätt då med att de 2 gråa kan sättas ihop med en wago och resterande kablage kopplas in på en vanlig standard en vipp brytare?

E
F farside22 skrev:
Tack för snabbt svar!
Har jag förstått dig rätt då med att de 2 gråa kan sättas ihop med en wago och resterande kablage kopplas in på en vanlig standard en vipp brytare?
Det är också en lösning om du inte vill in och slita bland kablarna.
Exempelvis wagos i bägge dosor eller på blindplintar i apparatdosa.

Och på andra hållet isoleras ena och andra kopplas till fast istället.

F farside22 skrev:
njae, du missade lite vad som stod i svar #2: att de två grå görs om till fast fas, dvs måste kopplas ihop med (nedre vänstra) brun

det korrekta vore dock att tå bort de två grå och ersätta med en brun

ett frågetecken kring din nya LED-dimmer: de brukar ofta kräva en anslutning till nollan och din nuvarande dimmer använder ingen nolla -- a) klarar den nya sig utan nolla eller inte? och b) finns i så fall det en nolla tillgänglig i apparatdosan där den ska placeras?

Tack för klargörandet harka!
Så, då igen för att försöka få full förståelse:
båda gråa på ovansidan av vippbrytaren kopplas ihop med de 2 bruna som idag sitter nere till vänster.
Dessa kopplas sedan in till L "in" på en enkelbrytare och sedan vit? på utgången för vippbrytaren?
Vad gör jag i så fall med brun ovansida som blir kvar?

På dimmersidan, kan jag även där koppla ihop de båda gråa?

Vad gäller dimmer så är det en zigbee dimmer som inte kräver nolla, så behöver bara L in.

Med vänlig hälsning,
Patrik

Nej, man kopplar aldrig ihop några "bruna" mot några "gråa". Det du ska göra är att att fram fast fas till dimmern i nästa dosa. Fast fas har du på en av de bruna. Om du tittar närmare är det troligen en bygel på strömbrytaren med en brun tråd. Du ska alltså troligen inte koppla två st bruna till din nya enställiga strömbrytare. Från den strömbrytaren kopplar du in tändtråden till din spegelbelysning. Att den råkar vara vit är helt orelevant, det är en tändtråd du ska koppla in, inte en "vit".

Sedan kan en av de grå ledarna användas som fasledare till dimmern, inte båda, det blir bara fånigt. Lägg den andra åt sidan och isolera den.

• Gilla
farside22 och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

vi vet inte alla fakta om vad som försiggår i din anläggning, men en inte alltför orimlig gissning är att det ser ut så här:

Elkopplingsschema med en dubbeltrappströmbrytare, fas- och nolltrådar samt utgångar till dimmer och spegelbelysning.
Skapa konto

där L är obruten fas och N är nollan, strömbrytaren är en dubbeltrapp -- som består av två stycken oberoende trappomkopplare och du vill ta bort den vänstra (i praktiken ersätta med bara en som innehåller den högra omkopplaren)

du måste ha full förståelse för hur det är kopplat idag och hur det ska vara kopplat sedan för att få önskad funktion -- vad gör de två bruna trådarna? och hur ska det kopplas så att den nya dimmern matas med fast fas och vad gör den andra bruna tåten? är den måntro byglad över till den högra omkopplaren

• Gilla
farside22 och 1 till
  • Laddar…
Tack för förtydliganden! nu vart det mycket klarare för mig!
Har endast 1 fråga kvar... varför är det 2st gråa som går från vippknappen till dimmer och inte endast 1?
Jag fattar det nu som att jag ska göra om en utav de gråa till en fasledare.
Spelar ingen roll vilken utav de 2 gråa jag väljer misstänker jag, denna kopplar jag in i min nya dimmer, då är vippknappen bortkopplad och jag behåller högra sidan i hackas bild ovan intakt.
Ni var även spot on, det är en bygel utav fasledaren (bruna) så den kan jag ju bara plocka bort.

jag tänker mig nu kopplingen på vippsidan så här:
brun fasledare samt en grå ihopkopplade och in till vippbrytaren och tändtråden ut ifrån vippbrytaren till spegelbelysningen, då har jag ström över till dimmern, sen koppla in dimmer enligt manual för dimmer, den gråa som blir över låter jag vara kvar och isolerar.

Det är två st grå pga trappkoppling. Din dimmer fungerar som en växlande strömbrytare. De två mellantrådarna brukar ha en lite avvikande färg. De är bruna (röda?) i denna bild. Vilken som är vilken spelar ingen roll för trappkopplingen - det styr bara ifall vippan ska fälla upp eller ned. Men när du ska använda den ena som fasledare behöver du identifiera ändarna.

Elektrisk kopplingsschema för växlande strömbrytare med markerade trappkopplingar och bruna mellantrådar.
Skapa konto

• Gilla
farside22
  • Laddar…
Funkade utmärkt att göra som ni sa ovan! Tack så jättemycket för er hjälp!

• Gilla
harka
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är två st grå pga trappkoppling. Din dimmer fungerar som en växlande strömbrytare. De två mellantrådarna brukar ha en lite avvikande färg. De är bruna (röda?) i denna bild. Vilken som är vilken spelar ingen roll för trappkopplingen - det styr bara ifall vippan ska fälla upp eller ned. Men när du ska använda den ena som fasledare behöver du identifiera ändarna.

[bild]

De har väl färgen orange på bilden? :cool:;)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
G GoGetLost skrev:
De har väl färgen orange på bilden? :cool:;)
Orange är mycket vanlig färg till mellantrådar men inget måste. Du kan till och ha rött men helst inte om du har röd jord i anläggningen redan.

Nu verkar inte TS bry sig om att färgstandarden blir försämrad här utan vill endast ha den enklaste möjliga lösningen och då blir färgerna vad de blir också.

E El-Löken66 skrev:
Orange är mycket vanlig färg till mellantrådar men inget måste. Du kan till och ha rött men helst inte om du har röd jord i anläggningen redan.

Nu syftade jag färgen på mellantrådarna som visades på bilden av Bo.Siltberg. Inget annat. :rolleyes:

Jag är lite färgblind, så orange ligger nog fint till mellan brun och röd!

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.