7 989 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Koppla både fast brytare och nexa trådlös för belysning.
Sida 1 av 2
Hej!
Köpte mig en nexa trådlös brytare som inte har en fast inkoppling av brytare som vissa av deras modeller har (som går att "overrida" via en vanlig 1 pols brytare.
Denna trådlösa brytare har in fas nolla jord och ut tändtråd.
*Hjärnsläppsvarning* Borde det inte gå att koppla ihop tändtråd ut från trådlösa brytaren med en annan tändtråd som styrs via en 1 pols brytare? På så sätt kan jag styra belysning både via den trådlösa (som går via timer) samt med fysisk brytare?
/S
Köpte mig en nexa trådlös brytare som inte har en fast inkoppling av brytare som vissa av deras modeller har (som går att "overrida" via en vanlig 1 pols brytare.
Denna trådlösa brytare har in fas nolla jord och ut tändtråd.
*Hjärnsläppsvarning* Borde det inte gå att koppla ihop tändtråd ut från trådlösa brytaren med en annan tändtråd som styrs via en 1 pols brytare? På så sätt kan jag styra belysning både via den trådlösa (som går via timer) samt med fysisk brytare?
/S
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Om det är relä så går det definitivt att göra så. Om det är något annat så *kan* det vara lite trixigare, viss utrustning (exv. vissa dimmers) gillar inte bakspänning. Så vad exakt är det för brytare?
Slarvigt av mig att inte nämna denlars_stefan_axelsson skrev:
http://www.nexa.se/LCMR-1000.htm
Ser nu att man har släppt en ny mindre variant
http://www.nexa.se/WMR-1000.htm som erbjuder just detta. Vad trist. Dock är jag nyfiken om det går att koppla på en brytare även med den gamla varianten, och om denna nya endast är förenklad på det pedagogiska planet....
/S
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Vilken funktion vill du uppnå?
Det blir lite problematiskt att få till en traditionell trappfunktion där lampan kan tändas och släckas från båda håll oberoende av varandra.
Det blir lite problematiskt att få till en traditionell trappfunktion där lampan kan tändas och släckas från båda håll oberoende av varandra.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Det är ju ett helt riktigt påpekande där jag läste TS slarvigt (skrev ju "styra" inte "tända"). Det går som sagt enkelt att få "kan tända men inte tvinga släckning" genom att koppla en vanlig brytare parallellt (har jag gjort i en källarkorridor med rörelse-sensor eftersom jag inte vill riskera att arbeta i mörker om jag skall göra något annat än hämta en burk sylt), och man kan lika enkelt få "går att släcka, men inte tvinga tänt" genom att koppla en vanlig brytare i serie (har jag gjort på utebelysningen som går på skymningsrelä där jag "tänder" på morgonen och vill kunna släcka ljuset när vi går och lägger oss, men kan leva med att inte kunna tvinga tänt om det är ljust ute.Bo.Siltberg skrev:
Både-och är som sagt svårt att få till med en vanlig brytare (jag kan inte få till det med mindre än tre lägen eller två brytare).
Helt rätt är det så att det endast går att tända, inte släcka.Brallan84 skrev:
Enda anledningen är att det ibland är så att man vill tända innan timern går igång, samt att jag tycker att en lampa ska kunna både tändas och släckas med en manuell brytare, vilket inte är det lättaste att uppnå...
/S
Du menar att du har nexa-funktionen kopplad så att på/av bara går om timern är på? Och vill på så sätt "overrida" det med en manuell brytare? Hmm, funderar på trappfunktion. Men det går nog inte tillsammans med Nexan...tyvärr.
Jag gör ett nytt försök eftersom mitt tips inte verkar ha gått in:Nyfniken skrev:
http://www.nexa.se/WBT-912-2-kanals-saendare.htm
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jo en sådan har han väl redan, men det är nog detta det hänger på:Nyfniken skrev:
steve5432 skrev: