Vad används befintlig trefas till och vilken ström är den uppsäkrad för? Vet du inte det är det kanske inte så dumt att dra nytt. Har du koll (och marginal) får du väl prata med elektrikern.

• Gilla
1
  • Laddar…
Och vart sitter dosan? på väggen inne i bastun får man inte ha några eldosor och "sladdar".

P
Kommer att bygga en fristående modul i badrummet. Så anslutningar kommer utanför. Nu pratat med en annan elektriker. Det är röda proppar till trefasen. 10 amp som kan belastas av 6900 watt.dvs det kan räcka för att driva agget. Han säger också att om proppen går betyder det att det inte räcker och att jag måste dra en ny matning. Och han säger att 2,5 Kabel äratt föredra men att det msn fungera med 1,5 kabel som troligem sitter i väggen :)

Men om denna trefasmatning inte matar något annat är bastun, då skall det vara helt OK.

Tänk dock på att jordfelsbrytare är ett krav.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Du bör nog prata med den första elektrikern igen...man "provar" inte om propparna håller. För övrigt är som sagt förutsättningarna och förhållandena här ganska okända så om du vill ha ett någorlunda korrekt svar härifrån så får du komma med mer information om hur det ser ut.
Area och längd på ledningen till den "befintliga trefaskopplingen", är det tre faser, nolla och skyddsjord? Har den förgreningar? Infällt, utanpåliggande?
Bild på denna och dess placering i badrummet.
Bastuns och aggregatets placering i förhållande till denna dosa?
Om ledningen passerar badrummet, finns JFB?

A
hempularen skrev:
Tänk dock på att jordfelsbrytare är ett krav.
Även om jag i den här specifika tråden gärna skulle påpeka att jfb är bra så måste jag ändå lägga in ett veto om att det är krav på jfb på bastuaggregat. Många tillverkare rekommenderar t.o.m att aggregatet installeras helt utanför jfb.

Det är riktigt, men kravet saknas inte för att ett bastuaggregat inte behöver någon JFB utan av rent politiska skäl.
Dessutom kommer man ändå inte undan kravet på JFB ifall ledningen går genom badrummet.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
Som sagt så är det en hyresrätt. Tvivlar på att jag får börja montera in jordfelsbrytare. Troligen får jag inte koppla in ngt. :)
Nu har det blivit många olika bud här. Jag tror som många skrivit att det är bara att koppla in på befintlig tre fas. Ja det är en tre fas med tre faser, nolla och jord.
Men jag kollar vad min elektriker säger om jordfelsbrytare. Vad gäller att om en propp går så har den elektrikern fel. Jag vet faktiskt inte. Jag har bara berättat på telefon för båda elektrikerna. Så det är nog inte så lätt för ngn att säga exakt.

P
Tack för all hjälp :)

Så vad hade du egentligen för fråga?

P
Min fråga står i det första inlägget ;) Du får väl kolla vad som är skrivet

Givetvis har jag läst det inlägget. Men det behövs mer uppgifter för att besvara den frågan. Folk som vill ha svar på en fråga brukar ge de kompletterande uppgifter som vi ber om för att kunna svara på frågan. Därav min fråga.

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Klart du får montera en JFB. Om det görs av en elektriker och på ett fackmannamässigt sätt.

tommib
JohannesP skrev:
Som sagt så är det en hyresrätt. Tvivlar på att jag får börja montera in jordfelsbrytare. Troligen får jag inte koppla in ngt. :)
Du menar som ett bastuaggregat?

Att bygga en bastu i ett badrum i en hyresrätt låter extremt dumt, alldeles oavsett om du pratat med hyresvärden. Vad ska du göra egentligen? Odla olagliga växter? Det finns egna forum för sådant....

P
Jag tänker inte svara på sista inlägget :)
Min fråga var om jag kunde ansluta ett 6 kw aggregat till en befintlig trefas dosa i ett badrum. En tre fas med tre faser nolla och jord. Och 1,5 kabel och 10 amp proppar.
Nu har jag frågat min mest erfarne elektriker kollega. Han säger att det ska fungera, dvs 6 kw ska kunna matas med 10 amp dvs 6900 w.
Och han säger också att det inte är ngt krav på jordfelsbrytare på bastuaggregat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.