lärjungen
Drar avlopp i nya badrummet och för att kunna få plats i bjälklaget behöver jag sätta två 110/45-böjar baklänges från ett avsågat och fastlimmat avloppsrör som kommer upp ur golvet (och sen vända rätt systemet med en dubbelmuff). Helst hade jag plockat bort det limmade röret men det sitter verkligen fast. Spontant tänker jag att det inte borde vara värre än att montera skjutmuffar vilket ju är godkänt, men samtidigt innebär det ju att vattenflödet och skiten riskerar att tränga genom kanten på insidan röret då det ligger i fel riktning. Jag har egentligen inte många andra alternativ så vet inte riktigt vad jag skall göra i annat fall. Alternativet är väl ett bakvänt grenrör istället för böjarna, som jag pluggar igen i toppen under golvet. Det minskar antalet felvända skarvar från 2 till 1. Vad säger expertisen?

• Svart avloppsrör med böjar installerat i ett golv, omgivet av träbjälkar och isolering i ett badrumsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Inget problem alls. Det är samma sak som en dubbelmuff.
Det finns inget ”fel håll” på dessa avloppsdelar.
/ Björkskär

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
B Björkskär skrev:
Hej
Inget problem alls. Det är samma sak som en dubbelmuff.
Det finns inget ”fel håll” på dessa avloppsdelar.
/ Björkskär
Tack för svar!

Krilleman
Precis som @Björkskär skriver så finns det inget rätt eller fel. Det tillverkas ju flermuffade varianter av alla delar, grenrör (3-muffat) och böjar i alla dess slag (2-muffat).

Men rent ockulärt så ser det snyggare ut med delar i "rätt" flödesriktning.

Men samtidigt är chansen att en muff på ett rör läcker av ålder, betydligt mindre än en vanligt dubbelmuff.

Givetvis skall man grada kapställen väl (invändigt & utvändigt) och använd smörjmedel likt glidex.

Ett rakt plaströr med en muff i ena änden, används för vattenavlopp eller ventilation. Visar en tre-muffad del.
Skapa konto

Grå dubbelmuff av plast med invändig gummitätning, används för röranslutningar i VVS-projekt för att förhindra läckage.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.