Molimanen: Jag hoppas att du inser att OM du spänningsätter höljena på dina pollare och nån far illa av detta så kommer du få rättsliga problem. Är det verkligen värt det för att spara nån tusenlapp?
Du har fått sjukt bra hjälp och begriper ändå inte det mest grundläggande. Det är en stark varningsklocka!
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
wanegardh skrev:
Det är ju vad detta forumet är till för.
Att hjälpa till.
Blir så jävla trött på folk som bara gnäller.
Lite fundersam du skriver "Blir så jävla trött på folk som bara gnäller", vill du vara snäll och förtydliga dig!
 
Tack alla för er hjälp..Förstår att jag var otydlig igår och att ni säger att jag ska ringa elektriker..Men har fått klämm på det nu och är strax färdig..I stolpe nr 1 3 st wagon alla fas i en wagon och alla nolla i en wagon och alla jordade i en ..Sen repeterade jag samma i stolpe nr 2 och 3..Sen i sista stolpe kopplar jag in som vanligt i dem 3 wagon det vill säga jord ,nolla,fas ..Hoppas på det bästa:P:P
TACK igen för er hjälp
 
Om du nu är säker på att du har gjort rätt återstår ändå en sak. Regelverket säger nämligen att man ska kontrollera sin installation innan man driftsätter det hela. Det absolut viktigaste är kontinuitetsmätning av jordförbindelsen hela vägen d.v.s. även kontrollera så att höljet på pollarna har kontakt med jord, och helst även isolationsmätning.
 
molimanen skrev:
Tack alla för er hjälp..Förstår att jag var otydlig igår och att ni säger att jag ska ringa elektriker..Men har fått klämm på det nu och är strax färdig..I stolpe nr 1 3 st wagon alla fas i en wagon och alla nolla i en wagon och alla jordade i en ..Sen repeterade jag samma i stolpe nr 2 och 3..Sen i sista stolpe kopplar jag in som vanligt i dem 3 wagon det vill säga jord ,nolla,fas ..Hoppas på det bästa:P:P
TACK igen för er hjälp
Du blir antagligen tvungen att byta ut wagon för jorden till sockerbit/ubåt, modell större för att skärmen (jorden) ska kunna få plats.
 
molimanen skrev:
Tack alla för er hjälp..Förstår att jag var otydlig igår och att ni säger att jag ska ringa elektriker..Men har fått klämm på det nu och är strax färdig..I stolpe nr 1 3 st wagon alla fas i en wagon och alla nolla i en wagon och alla jordade i en ..Sen repeterade jag samma i stolpe nr 2 och 3..Sen i sista stolpe kopplar jag in som vanligt i dem 3 wagon det vill säga jord ,nolla,fas ..Hoppas på det bästa:P:P
TACK igen för er hjälp
Vet inte om du skriver rätt men för att förtydliga:
1 Wago för fas, 1 för neutral och 1 för jord. Alltid. Sen vidare till pollarens inre förbindningar.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Du blir antagligen tvungen att byta ut wagon för jorden till sockerbit/ubåt, modell större för att skärmen (jorden) ska kunna få plats.
Inga problem, Wagon sväljer 4mm2....
 
Ja precis.. Står inte vilken area han använder men förutsätter 1,5 mm². Misstänker TS gjort diverse fel också med tanke på alla frågor, men nu kan något ha blivit rätt iaf. Öppningsbara Wago är att föredra.

Är kabeln nedgrävd på rätt djup med varningsband?
 
Ok tack för era åsikter..Det är givetvis 1.5mm jag använder..Och det är inga problem att få in dem i wagon..Trodde verkligen inte på så mycket hjälp jag fått här..Utan er hade jag inte klarat det "än så länge" :P....Slugge hoppas det blir rätt hehe..Du har ju beskrivit det detaljerat nu så man kan ju inte göra fel :D...3 wagons i varje pollare 1 för fas 1 för nolla 1 för jord.Tack igen..
 
molimanen jag rekommenderar att du utbildar dig till elkonstruktör! Du har ju oanade talanger!! :P
 
molimanen skrev:
...........Det är givetvis 1.5mm jag använder............
EKKJ är minst 2,5mm, det är ju iofs bättre än 1,5mm fast lite meckigare om man är ovan
 
haha jag vet:P:P inte det bästa men gjorde ett försök!! Kanske första elkonstruktör som jobbar med paint?:P
 
snaggletooth skrev:
EKKJ är minst 2,5mm, det är ju iofs bättre än 1,5mm fast lite meckigare om man är ovan
Classe har.. Där privatpersoner brukar handla tror jag, eller Jula. http://www.clasohlson.com/se/Pr490424010/Pr490424010

Annars finns ju även N1XV 3G1,5 eller FXQ Easy 3G1,5. Men EKKJ:n är ett bra val med den koncentriska skärmen som skydd, EXQJ är efterföljaren som är lite bättre.
 
Redigerat:
Ja, där ser man, jag handlar bara från grossist och där finns den inte (har iofs aldrig sökt den). Förmodligen är det den finska motsvarigheten MCMK som tydligen finns i 1,5 och säljs som EKKJ i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.