M Markarbetaren skrev:
Men det är bra för Sverige! Sätter folk i arbete. När stöldgodset ska ersättas är det privata entreprenörer och försäkringsbolag som står för fiolerna och Löfven håvar in pengar på moms, arbetsgivaravgifter osv.

Så även om skrotet går på "export" gömt i en lastbil så är det win-win för svenska staten.
Det är INTE bra för Sverige, att bli av med fungerande grejor och behöva slösa tid och ekonomiska resurser på att återställa bygger varken landet eller den privata ekonomin.
Den enskilde drabbas i förlägningen av höjda försäkringspremier.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Det är INTE bra för Sverige, att bli av med fungerande grejor och behöva slösa tid och ekonomiska resurser på att återställa bygger varken landet eller den privata ekonomin.
Den enskilde drabbas i förlägningen av höjda försäkringspremier.
Men om du tänker efter lite, det är ju vi medborgare som får betala, och i den kakan går en stor del till statskassan. Om nån snor din nya BMW för 500,000, vad hade staten tjänat på om den hade blivit stoppad i Vartahamnen? Inte ett piss, bara utgift för polisen som står där. Om bilen rullat över till Litauen? Ja då ska det beställas en ny bil till dig, den ska skeppas till Sverige, på lastbil troligtvis, som kanske tankas i Sverige. Den ska momsas, registreras, en massa människor på alltifrån försäkringsbolag till bilprovningen till generalagent ska ha sin del av kakan. Och vem betalar detta kalaset? Du o jag i form av försäkringsbetalare, och vem tjänar på detta förutom den som snodde bilen då såklart? Jo den som får in moms, drivmedelsskatt, arbetsgivareavgifter, sociala avgifter, skatt på bilförsäkringen osv. osv.

Så JA, det finns en statsmakt som tjänar pengar på detta, tyvärr! Kanske därför det finns en ganska stor form av ovilja att rätta till denna form av ”export”, för det innebär inga miljarder i kostnader (som det inbringar) att ställa några fler poliser vid gränsposteringarna eller ge tullarna större befogenheter.

Vi (staten) tjänar inget på att tex jordningarna på järnvägen stjäls.
Övrigt underhåll blir lidande, nyinvesteringar riskerar att försenas och även andra av trafikverkets projekt skulle på sikt kunna drabbas om kopparn stjäls.

Det är lika illa om någon stjäl min brevlåda i koppar, mina resurser som skulle gå till nya investeringar går åt till att ersätta något fungerande som är dimensionerat för att hålla i generationer.

Om någon stjäl din personbil kommer du sannolikt att drabbas av både självrisk och en massa tidsåtgång i samband med att du ska ersätta bilen, har du otur värderas din bil lågt och du måste lägga imellan pengar för att kunna köpa något som funkar för dig.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Skulle aldrig gå i Sverige. Här är vi ju skyldiga att sanda fram till porten för inbrottstjuvarna.
… ja och så var det ju inte.

AndersPS AndersPS skrev:
… ja och så var det ju inte.
Jo, så gott som.

• Gilla
rndhero
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Jo men det var ju försent, hon är ju skadad för livet och har ingen pappa längre. 12 år fick han.
Ni får helt enkelt sätta stopp för invandring från Norrland till er by.

• Haha
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Nej - [länk]

Nej - [länk]

Nej - [länk]

Nej (inte ens Flashback håller med) - [länk]

Så nej, man blir inte dömt till skadestånd om tjuven halkar på din osandade trappa.
Det var väl mest en lite raljant kommentar till att nödvärnsrätten i Sverige är ganska dålig, och att inbrottstjyvar får relativt låga straff.
Allt signerat Geijer och Palme.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det var väl mest en lite raljant kommentar till att nödvärnsrätten i Sverige är ganska dålig, och att inbrottstjyvar får relativt låga straff.
Allt signerat Geijer och Palme.
Fast nödvärn vs att någon inbrottstjuv ramlar och skadar sig på din osandade trappa är väl som att jämför äpplen och tonfisk ungefär ;)

Låga straff, ja, speciellt när de begångna brotten buntas ihop.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Ni får helt enkelt sätta stopp för invandring från Norrland till er by.
Ja det kommer en del. Malmö med, snofsiga malmöbor minsann som tror att man lever storstadsliv och är kaxiga ;)
Men många av de lugnar ner sig när de fattar att sådant inte går hem här och anpassar sig till sist eller flyttar.
Ett exemplar var att en person som flyttat hit skrev på fb grupp att vi var förbannat otrevliga och tråkiga efter att ha bott här en vecka eller 2.
Personen fick ju inga vänner efter det :O

Denna norrlänningen gjorde bort sig också genom att skriva att alla var bitterfittor när det diskuterades hur olämpligt det var att köra i hög hastighet genom byn. Men han kommer aldrig mer tillbaka till sitt hus som tur är.

M
F fribygg skrev:
Vi (staten) tjänar inget på att tex jordningarna på järnvägen stjäls.
Övrigt underhåll blir lidande, nyinvesteringar riskerar att försenas och även andra av trafikverkets projekt skulle på sikt kunna drabbas om kopparn stjäls.

Det är lika illa om någon stjäl min brevlåda i koppar, mina resurser som skulle gå till nya investeringar går åt till att ersätta något fungerande som är dimensionerat för att hålla i generationer.

Om någon stjäl din personbil kommer du sannolikt att drabbas av både självrisk och en massa tidsåtgång i samband med att du ska ersätta bilen, har du otur värderas din bil lågt och du måste lägga imellan pengar för att kunna köpa något som funkar för dig.
Du förstår fortfarande inte ekonomi, och jag vet tyvärr inte hur jag ska uttrycka mig för att Du ska förstå.

P
M Markarbetaren skrev:
Men det är bra för Sverige! Sätter folk i arbete. När stöldgodset ska ersättas är det privata entreprenörer och försäkringsbolag som står för fiolerna och Löfven håvar in pengar på moms, arbetsgivaravgifter osv.

Så även om skrotet går på "export" gömt i en lastbil så är det win-win för svenska staten.
Du har aldrig hört talas om ”broken window fallacy”? Att den totalt okunnige Löfven inte har det kan jag sätta en bra slant på!

M
mnils skrev:
Du har aldrig hört talas om ”broken window fallacy”? Att den totalt okunnige Löfven inte har det kan jag sätta en bra slant på!
Nej det uttrycket har jag inte hört innan. Däremot har detta med stölder var upp ett par gånger till diskussion och man har även räknat på det. Under 80-talet när pundarna snodde bilstereos på löpande band så var det nån journalist som räknade på hur dessa kostnader fördelade sig. Minns inte exakt hur sifforna förhöll sig men det visade sig att det var ganska många personer som sattes i arbete pga. detta och mycket skatt som kom samhället till godo när bilstereon skulle ersättas, det krossade fönstret skulle bytas osv.

Alltså när en vara blir stulen så blir dess värde reducerat ganska duktigt, om den förs ut ur landet blir dess värde noll i Sverige, men den ska ersättas med motsvarande värde som den var i ägarens ägo.

• Gilla
john68
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Du förstår fortfarande inte ekonomi, och jag vet tyvärr inte hur jag ska uttrycka mig för att Du ska förstå.
Tycker inte DU ska utala dej om vad andra förstår.

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nej det uttrycket har jag inte hört innan. Däremot har detta med stölder var upp ett par gånger till diskussion och man har även räknat på det. Under 80-talet när pundarna snodde bilstereos på löpande band så var det nån journalist som räknade på hur dessa kostnader fördelade sig. Minns inte exakt hur sifforna förhöll sig men det visade sig att det var ganska många personer som sattes i arbete pga. detta och mycket skatt som kom samhället till godo när bilstereon skulle ersättas, det krossade fönstret skulle bytas osv.

Alltså när en vara blir stulen så blir dess värde reducerat ganska duktigt, om den förs ut ur landet blir dess värde noll i Sverige, men den ska ersättas med motsvarande värde som den var i ägarens ägo.
Tror du på fullt alvar att det kommer något possitivt av att någon snor din bil?
Inser du inte att du kommer att drabbas av extrabesvär och kostnader, kanske till och med kommer att förlora arbetsinkomst då du måste skaffa dig ett nytt fordon.

Du behöver sannolikt läsa teorin om det krossade fönstret och jag vill minnas att det var en fransman på mitten av artonhundratalet som skrev den. Du har ju fått den engelska benämningen härovan så du borde kunna Googla och höja din allmänbildning något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.