hsd
anmälan har kommit in till polisen om en stor stöld av koppartak från kapellet på Skogskyrkogården i Jönköping. Tjuvarna ska ha klippt upp närmare 200 kvadratmeter och lyckats få med sig knappt hälften.

Den fräcka stölden från kyrkogårdens kapell inträffade någon gång mellan lördag och måndag och anmäldes till polisen under tisdagen.

Tjuven eller tjuvarna ska ha klippt upp mellan 150-200 meter koppartak men lyckats få med sig cirka 80 kvadratmeter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/fracka-tjuvar-stal-80-kvadratmeter-koppar-fran-kyrkogard

F fribygg skrev:
Vi betalar väl 20 miljarder mer än vad vi får tillbaka?
Vet inte om vi "tjänar" på det men det finns ju andra skäl att vara medlem
Ja särskilt för politiker....

Unikt namn
P xxxscrabblexxx skrev:
Ja särskilt för politiker....
Politikerna tjänar väl ofantligt bra om de lyckas kroka en EU tjänst.
Aftonbladet räknade för något år sedan hur politiker kunde tjäna 10miljoner på några få år genom kreativt bidragsökande, uthyrning av egen bostad och anställa familjemedlemmar som hjälpredor.

Nu var det inte denna artikel, men den visar hu ett sjukt systemet är:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m6M8dv/blev-miljonar-pa-brysselresorna

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Har läst hela tråden och känner till en del om kopparstölder och det är tråkigt (har inget annat uttryck) att så "små" saker = liten mängd koppar skulle vara av intresse för dessa kringresande koppartjuvar, som säkert stjäl annat också på vägen. För något, några, år sedan så blev en kyrkogård i Stockholms förorter av med flera fina kapelldetaljer som var av koppar, begäret har ingen gräns när det kommer till fattigdom (eller begär).

Att annat stjäls från kyrkogårdar, som utsmyckningar på gravar och dyrare växter, tar jag som riktig idioti och megastort övertramp.

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
M
Min erfarenhet (som inte jobbar på ett kontor) som byggjobbare med i många fall en skrotbinge på arbetsplatsen och annat stöldbegärligt är att det i 19 fall av 20 är människor som pratar svengelska med brytning som jag kommer i kontakt med när det gäller stölder/stöldförsök/skrottiggeri. Jag ser dagligen gamla skåpbilar med Bulgariska eller Rumänska skyltar som rullar förbi arbetsplatsen i sakta mak och ett antal stora ögon i framsätet som spanar. Ibland stannar dom och frågar om dom får plocka, men vi har säkerhetsregler beträffande skyddsutrustning osv. där jag äventyrar min anställning om jag skulle säga ja så det blir alltid nej. Ibland tar det nån vecka så är högen med kabelskrot borta när vi kommer på morgonen.

Det tråkigaste är när vi sätter belysningsfundament och drar kabel, denna innehåller kopparledare till skillnad från högspänningen som är aluminium och inte lika spännande. Belysningskabeln drar vi upp 2m i fundamenten för att elektrikern ska koppla den i stolpen vid ett senare tillfälle. Kul när man kommer på morgonen och dom klippt alla kablar jämns med fundamentet och fått med sig ett gäng 2-meters stumpar. Blir ett ruggigt kilopris på dom snuttarna när vi måste dra om all kabel då beställaren inte vill ha en skarv vid varje fundament på nyanläggning.

• Gilla
  • Arg
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Politikerna tjänar väl ofantligt bra om de lyckas kroka en EU tjänst.
Aftonbladet räknade för något år sedan hur politiker kunde tjäna 10miljoner på några få år genom kreativt bidragsökande, uthyrning av egen bostad och anställa familjemedlemmar som hjälpredor.

Nu var det inte denna artikel, men den visar hu ett sjukt systemet är:
[länk]
Ja, det är väl en av de främsta fördelarma med "lyxklubben EU". För de traktamentes-
kåta politikerna alltså...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T tergo skrev:
där finns vissa frågor där alla 27 länder måste säga ja för det skall antas
Ja, och det första för Sverige är helatiden betala in mera....eftersom länder utan egna ekonomier har antagits och sedan har vi Grekland, Italien, Spanien, Ungern, Rumänien,Polen mm som aldrig kommer att komma på fötterna.

Y yalazy skrev:
Jag nu har jag läst på lite, och det verkar ju vara oerhört vanligt sen många år, både med ligor och "småtjyvar". Jag fattar fortfarande inte hur det kan vara värt besväret, risken och den förlorade hedern för 30-40 kr per kilo :thinking:
dom som gör det har förmodligen ingen heder att förlora!

J Jonaslind6 skrev:
Ja, och det första för Sverige är helatiden betala in mera....eftersom länder utan egna ekonomier har antagits och sedan har vi Grekland, Italien, Spanien, Ungern, Rumänien,Polen mm som aldrig kommer att komma på fötterna.
vi får nog ha en folkomröstning om svexit

hsd
Blir det Fixit sedan ;)

• Haha
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
[länk]
Det är ju inte utan att man blir lite imponerad ändå.:dizzy:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
K knipo skrev:
Det är ju inte utan att man blir lite imponerad ändå.:dizzy:
Tja, det är väl ändå lättare att dra upp en kabel än att lägga den?

K knipo skrev:
Men ser ni inte själva att ni skjuter lååångt över TS problem.
TS postlåda var inte gjord av 1.2 ton koppar, inte heller stupröret. Det handlar om några få kilo, som dessutom är lite skrymmande.
Detta är en typiskt svenskt tjuvapackstöld, inget annat. Möjligen kan jag sträcka mig till att tänka mig att det är en knarkande rumän eller annan öststatsbo, men ingen liga.
Det är inga organiserade ligor som kör runt i Sverige o snor en postlåda o river ned enstaka stuprör här o där.
Att de eventuellt gör lite ordentliga jobb med stora mängder värdefull metall kanske, men inte detta.
Skulle rumäner dra ihop så mycket stålar så att de har råd att knarka?
Genom att sno några kilo koppar då och då? Hur säljer de det? Tja, om skrothandlaren är en jävel på Google translate menar du?

Handyman 1 skrev:
[länk]
Är det bekräftat att det var samma liga som stal Ts brevlåda? :crysmile::rofl:

• Gilla
Bänkt Osten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.