Byggahus.se

Koppartjuvar

1. K
    Husägare · Skåne · 2 380 inlägg

knipo

Husägare
    Men ser ni inte själva att ni skjuter lååångt över TS problem.
    TS postlåda var inte gjord av 1.2 ton koppar, inte heller stupröret. Det handlar om några få kilo, som dessutom är lite skrymmande.
    Detta är en typiskt svenskt tjuvapackstöld, inget annat. Möjligen kan jag sträcka mig till att tänka mig att det är en knarkande rumän eller annan öststatsbo, men ingen liga.
    Det är inga organiserade ligor som kör runt i Sverige o snor en postlåda o river ned enstaka stuprör här o där.
    Att de eventuellt gör lite ordentliga jobb med stora mängder värdefull metall kanske, men inte detta.

Redigerat 10 jun 23:17
    • Laddar…
  2. hsd
    Medlem · Kalmar län , Östra Götaland · 3 960 inlägg

hsd

Medlem
    anmälan har kommit in till polisen om en stor stöld av koppartak från kapellet på Skogskyrkogården i Jönköping. Tjuvarna ska ha klippt upp närmare 200 kvadratmeter och lyckats få med sig knappt hälften.

Den fräcka stölden från kyrkogårdens kapell inträffade någon gång mellan lördag och måndag och anmäldes till polisen under tisdagen.

Tjuven eller tjuvarna ska ha klippt upp mellan 150-200 meter koppartak men lyckats få med sig cirka 80 kvadratmeter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/fracka-tjuvar-stal-80-kvadratmeter-koppar-fran-kyrkogard

3. X
    Medlem · skaraborg · 174 inlägg

xxxscrabblexxx

Medlem
    Ja särskilt för politiker....

4. U
    Medlem · 217 inlägg

Unikt namn

Medlem
    Politikerna tjänar väl ofantligt bra om de lyckas kroka en EU tjänst.
    Aftonbladet räknade för något år sedan hur politiker kunde tjäna 10miljoner på några få år genom kreativt bidragsökande, uthyrning av egen bostad och anställa familjemedlemmar som hjälpredor.

Nu var det inte denna artikel, men den visar hu ett sjukt systemet är:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m6M8dv/blev-miljonar-pa-brysselresorna

5. Maria T
    Växthusberoende · Stockholm · 500 inlägg

Maria T

Växthusberoende
    Har läst hela tråden och känner till en del om kopparstölder och det är tråkigt (har inget annat uttryck) att så "små" saker = liten mängd koppar skulle vara av intresse för dessa kringresande koppartjuvar, som säkert stjäl annat också på vägen. För något, några, år sedan så blev en kyrkogård i Stockholms förorter av med flera fina kapelldetaljer som var av koppar, begäret har ingen gräns när det kommer till fattigdom (eller begär).

Att annat stjäls från kyrkogårdar, som utsmyckningar på gravar och dyrare växter, tar jag som riktig idioti och megastort övertramp.

6. M
    Medlem · Halland · 1 534 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Min erfarenhet (som inte jobbar på ett kontor) som byggjobbare med i många fall en skrotbinge på arbetsplatsen och annat stöldbegärligt är att det i 19 fall av 20 är människor som pratar svengelska med brytning som jag kommer i kontakt med när det gäller stölder/stöldförsök/skrottiggeri. Jag ser dagligen gamla skåpbilar med Bulgariska eller Rumänska skyltar som rullar förbi arbetsplatsen i sakta mak och ett antal stora ögon i framsätet som spanar. Ibland stannar dom och frågar om dom får plocka, men vi har säkerhetsregler beträffande skyddsutrustning osv. där jag äventyrar min anställning om jag skulle säga ja så det blir alltid nej. Ibland tar det nån vecka så är högen med kabelskrot borta när vi kommer på morgonen.

Det tråkigaste är när vi sätter belysningsfundament och drar kabel, denna innehåller kopparledare till skillnad från högspänningen som är aluminium och inte lika spännande. Belysningskabeln drar vi upp 2m i fundamenten för att elektrikern ska koppla den i stolpen vid ett senare tillfälle. Kul när man kommer på morgonen och dom klippt alla kablar jämns med fundamentet och fått med sig ett gäng 2-meters stumpar. Blir ett ruggigt kilopris på dom snuttarna när vi måste dra om all kabel då beställaren inte vill ha en skarv vid varje fundament på nyanläggning.

7. F
    Medlem · SÄFFLE · 56 inlägg

frasen_36

Medlem
    Ja, det är väl en av de främsta fördelarma med "lyxklubben EU". För de traktamentes-
    kåta politikerna alltså...

• Laddar…
  8. J
    Medlem · 28 inlägg

Jonaslind6

Medlem
    Ja, och det första för Sverige är helatiden betala in mera....eftersom länder utan egna ekonomier har antagits och sedan har vi Grekland, Italien, Spanien, Ungern, Rumänien,Polen mm som aldrig kommer att komma på fötterna.

9. U
    Medlem · västernorrland · 38 inlägg

urbenruben

Medlem
    dom som gör det har förmodligen ingen heder att förlora!

10. T
    Medlem · 2 251 inlägg

tergo

Medlem
    vi får nog ha en folkomröstning om svexit

11. hsd
    Medlem · Kalmar län , Östra Götaland · 3 960 inlägg

hsd

Medlem
    Blir det Fixit sedan ;)

12. K
    Husägare · Skåne · 2 380 inlägg

knipo

Husägare
    • Laddar…
  13. B
    Medlem · 13 inlägg

Bänkt Osten

Medlem
    Tja, det är väl ändå lättare att dra upp en kabel än att lägga den?

14. B
    Medlem · 13 inlägg

Bänkt Osten

Medlem
    Skulle rumäner dra ihop så mycket stålar så att de har råd att knarka?
    Genom att sno några kilo koppar då och då? Hur säljer de det? Tja, om skrothandlaren är en jävel på Google translate menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.