Hej !

Jag håller på att renovera mina badrum och hade tänkt att bygga bort de vattenrör som nu ligger ingjutna i betongsulan.

Jag kommer att vinkla av och gå med rören i taket till respektive utrymme. Nu kom en väldigt händig kompis och kollade till mitt projekt. Han sa -använd plaströr i stället. Mycket enklare att montera och tydligen bättre också.

Jag kommer att sätta undertak av typ gullfiberplattor så rören kommer ändå inte att synas. Låter ju riktigt bra :)

Var har Ni för erfarenheter av plaströr/slang ? Finns det övergångar från Cu till plast ? Hur ansluter man t.ex en duschblandare från plastslang ?

mvh
Svansen

Det finns övergångar.
Du kan använda vanliga klämringskopplingar även till PEX (plast) rör, dock skall du alltid vara noga med att ha rätt stödhylsa anpassad efter aktuell dimension.

När det gäller blandare är det lika vanligt med anslutning mot PEX som koppar.
Skulle gissa att de flesta nybyggen kör med PEX idag.

Använd PEX rör i rör så har du extra säkerhet mot ev. läckage.

Hej igen....bortsett från priset...är inte Prisol isolerade kopparrör också en bra lösning ? Slipper isolera och inget problem med kondens.

mvh

Luftrummet i pex rören (rör-i-rör) skall vara isolerande, så kondens slipper man även med dessa, ser inte en enda sak med prisolen som skulle vara bättre än pex..

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.